زنان عشایر، قشری تاثیرگذار در تحقق شعار سال
کد خبر: 4135222
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

زنان عشایر، قشری تاثیرگذار در تحقق شعار سال

عشایر به ویژه بانوان عشایر، به معنای واقعی کلمه در چرخاندن چرخ اقتصاد و تحقق شعار سال قشری تاثیرگذار هستند.

زندگی عشایریگرچه شواهد عینی و آماری نشان می‌دهد، نسبتِ جمعیت عشایر در کشور ما در مقایسه با جمعیت شهر و روستا کمتر است، اما جامعه عشایری ایران به‌عنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی بوده و واجد آثار ملموسی است.

عشایر ضمن اینکه، بخشی از ساختار تاریخی و سیاسی کشورمان محسوب شده و قرن‌ها در صیانت از مرزهای این مرز و بوم موثر بوده‌اند، امروز نیز در اقتصاد و تحقق شعار سال می‌توانند نقش بی‌بدیلی را ایفا کنند.

در این راستا خبرنگار ایکنا از آذربایجان غربی، با حسن سخی، رئیس اداره امور عشایری میاندوآب مصاحبه‌ای انجام داده است، که از نظر مخاطبان می‌گذرد:

ایکنا _ با هدف خدمت به جامعه عشایری، در بخش عمران چه اقداماتی انجام گرفته است؟

مرمت و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری با بیش از 5 کیلومتر در ییلاقات سلیم‌خان شاهین‌دژ، ایجاد خط انتقال آب به طول یک هزار و 200 متر و بهسازی چشمه به تعداد دو دهنه، تخصیص و توزیع تانکرهای حمل آب دو هزار لیتری قابل حمل و سیار به تعداد هفت دستگاه، تخصیص و توزیع آبشخورهای دامی گالوانیزه قابل‌حمل و سیار به تعداد 23 باب از جمله اقداماتی محسوب می‌شود، که انجام شده است.

ایکنا _ به ایجاد پنل‌های خورشیدی اشاره فرمایید.

توزیع پنل‌های خورشیدی قابل حمل برای روشنایی و استفاده در ییلاقات به تعداد 27 دستگاه، همچنین مصوب کردن تهیه بیش از 100 دستگاه پنل خورشیدی برای استفاده در ییلاقات، مصوب کردن تهیه بیش از 40 دستگاه حمام خورشیدی برای استفاده در ییلاقات از جمله اقداماتی است، که در این زمینه انجام شده  و لازم است از کمک فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان قدردانی کنیم.

ایکنا _ برای رونق بخشیدن به شبکه تعاونی‌ها چه اقداماتی توانسته‌اید، انجام دهید؟

تهیه و توزیع نهاده‌های دامی با ارز دولتی در حدود سه هزار تن در بین عشایر، توزیع آرد خام به تعداد 411 کیسه برای عشایر کوچرو، پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام عشایر به تعداد 100 هزار راس، صدور کارت هویت و تردد عشایری به تعداد 500 مورد از جمله اقدامات شاخص در این عرصه به شمار می‌رود.

ایکنا _ فعالیت صندوق‌های خرد زنان عشایری چه تاثیری بر فعالیت اقتصادی این طیف از جامعه داشته است؟

یکی از موانع مهم برای گسترش دامنه تولیدات زنان اعم از روستایی و عشایری کمبود نقدینگی بود؛ ولی با راه‌اندازی صندوق‌های فوق تا اندازه زیادی مشکل عدم دسترسی به منابع مالی و اعتباری رفع شده است.

ایکنا _ درباره نحوه فعالیت صندوق‌های خرد زنان عشایری لطفا توضیح دهید.

برنامه اعتبارات خرد با هدف استفاده آسان و سریع زنان روستايی و عشايری از تسهيلات كم‌بهره ایجاد شده است، به این وسیله بانوان با اندوختن سرمایه‌های اندک خود وام دریافت می‌کنند.

 ضمانت وام‌گیرنده به صورت زنجیره‌ای بین اعضا صورت می‌گيرد، تسهیلات برای انجام فعالیت کشاورزی و تولیدی و با اولویت فعالیت گروهی پرداخت می‌شود.

ایکنا _ در حوزه صندوق‌ها تاکنون چه اقداماتی شده است؟

ایجاد سه صندوق جدید عشایری، افتتاح کارگاه قالی‌بافی، گلیم‌بافی، خیاطی و خرید دستگاه ریسندگی برقی، برگزاری دوره‌های آموزشی ارکان صندوق‌ها، تسهیلگری و حسابداری ویژه صندوق‌های خرد زنان عشایری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ایجاد کارگاه‌های کوچک زودبازده برای بیش از 500 نفر در این راستا انجام شده است.

همچنین یک میلیارد و پانصد هزار ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات خشکسالی(ماده 10 و 12) برای صندوق‌های تازه‌تاسیس جذب شده است.

عشایر به‌معنای واقعی کلمه عضو فعال از پیکره جامعه ایرانی هستند، تلاش آنها در اقتصاد‌ به‌ویژه در تأمین مواد پروتئینی، سایر فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی قابل‌توجه است.

انتهای پیام
captcha