قرآن مهم‌ترین عامل گسترس علم در بین مسلمانان است
کد خبر: 4135247
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲

قرآن مهم‌ترین عامل گسترس علم در بین مسلمانان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: قرآن در کنار دیگر شاخصه‌هایی که دارد، کتاب علم و عقلانیت نیز هست و هم امر به علم‌آموزی و خردورزی می‌کند و هم مهم‌ترین عامل گسترش علم در بین مسلمانان است که منجر به تمدن‌سازی اسلامی شد.

محفل انس با قرآنبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام منصور امامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، ۲۹ فروردین در مراسم محفل انس با قرآن کریم که با حضور بیش از سه هزار نفر از دانش‌آموزان در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: قرآن در کنار دیگر شاخصه‌هایی که دارد، کتاب علم و عقلانیت نیز هست و هم امر به علم‌آموزی و خردورزی می‌کند و هم مهم‌ترین عامل گسترش علم در بین مسلمانان است که منجر به تمدن‌سازی اسلامی شد.

وی افزود: قرآن باعث پیدایش و گسترش علوم مختلفی در طول تاریخ شده است، قرآن باعث ایجاد و تقویت معانی و بیان لغات شده و بسیاری از ادبیان مختلف عرب، ترک و فارسی زبان در مقابل قرآن تلمذ کرده‌اند و قواعد بسیار زیبا ادبیات را از دل قرآن بیرون کشیده و استفاده کردند.

حجت‌الاسلام امامی ادامه داد: در قرآن ادبیات متعددی مثل علم کلام یعنی خداشناسی، مبداشناسی، معادشناسی، نبوت‌شناسی و امام‌شناسی، ادبیات، علم بدیع، بیان ، نحو و صرف، فقه، اصول فقه، فلسفه و کلام، طبّ، اخلاق، عرفان، تاریخ و فلسفه تاریخ وجود دارد و قران عامل اصلی پیدایش این علوم قرآن بوده است.

وی با بیان اینکه قرآن به علم منطق و فلسفه نیز توجه کرده است، گفت: قرآن مهمترین کتاب برای استخراج موضوعات و مسایل فقهی بوده و علم فقه، اصول و حقوق مدیون قرآن هستند و قرآن کتاب اخلاق و عرفان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: هیچ کتابی در طول تمدن بشری به اندازه قرآن به علم خدمت نکرده است تا باعث ایجاد علوم مختلف شود، قرآن تاثیرگذارترین کتاب در تمدن بشری است و هیچ کتابی به اندازه قرآن توانایی تمدن‌سازی نداشته است.

حجت‌الاسلام امامی گفت: قرآن کریم هم باعث پیداش برخی از علوم شده است و هم باعث ارتقای دانش بوده و یا موجب شده دیگران به سراغ علم بروند و هیچ پیامبری به جز نبی مکرم اسلام، معجزه‌اش علم و کتاب نبوده است، قرآن کریم با ذکر راه‌های اغوای شیطان به شیوه‌های جنگ‌افروزی دشمن اشاره می‌کند.

انتهای پیام
captcha