شعر زنده‌نام براتی‌پور منادی ارزش‌های معنوی انقلاب بود + فیلم
کد خبر: 4136230
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
گزارش ایکنا از مراسم تشییع شاعر اهل بیت(ع)

شعر زنده‌نام براتی‌پور منادی ارزش‌های معنوی انقلاب بود + فیلم

مراسم تشییع پیکر عباسعلی براتی‌پور؛ شاعر سرشناس انقلاب و اهل بیت(ع) ظهر امروز دوشنبه؛چهارم اردیبهشت با قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری توسط سعید بیابانکی؛ شاعر و مجری مراسم برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تشییع پیکر عباسعلی براتی‌پور شاعر سرشناس انقلابی صبح دوشنبه؛چهارم اردیبهشت با قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری و حضور شاعران پیشکسوت و جوان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

پرچمدار حوزه ادبیات و شعر انقلاب

در ابتدای این مراسم محسن مؤمنی‌شریف؛ نویسنده و رئیس پیشین حوزه هنری به‌ عنوان نخستین سخنران ضمن تسلیت به خانواده این شاعر پیشکسوت، اهالی ادب و تمامی ملت شریف ایران گفت: سی‌وپنج سال است که افتخار آشنایی با استاد براتی‌پور را دارم و ازاین‌پس نیز آشنایی و همدمی من در همنشینی با آثار او استمرار و ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهم درباره شخصیت او بگویم استاد براتی‌پور، فردی متین، باوقار، عادل و بسیار متدین بود. صحبت‌های استاد برای هم‌نسلان‌ ما همواره مملو از درس‌های مختلف زیست و زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای و ادبی بود. همواره در همنشینی و آموزش درس زندگی و درس ادبیات با او لذت می‌بردیم.

مومنی‌شریف با اشاره به آن که ردپای استاد را پیش ‌از انقلاب در انجمن‌های ادبی تهران و خراسان می‌توان رصد کرد و محرمی نیست که اشعار او را مردم زمزمه نکنند یادآور شد: در انجمن‌های ادبی مشهد بزرگانی حضور داشتند که از محضر استاد براتی‌پور بهره‌ها برده‌اند و این خود بخش دیگری از شخصیت چند بُعدی استاد را بازتاب می‌دهد.

حدادعادل: شعر زنده‌نام براتی‌پور، منادی ارزش‌های معنوی انقلاب بود

وی افزود: بخشی از فعالیت‌هایش استاد براتی‌پور بعد از انقلاب در نیروی هوایی متمرکز شد و با وجود مسئولیت‌های مختلفی که در این ارگان نظامی داشتند با بزرگانی همراه و همکار بوده‌اند. او در کنار همکاری با شخصیت‌های بزرگ و خلبانان سرشناس از کارهای ادبی و هنری نیز غافل نبود.

رییس پیشین حوزه هنری با یادآوری آنکه زنده‌نام براتی‌پور در این نهاد فرهنگی حقی بزرگ بر گردن همه دارند خاطرنشان کرد: بخش ادبیات حوزه هنری فراز و فرودهای مختلفی را طی دهه‌های اخیر پشت سر گذاشته است. استاد براتی‌پور در مواجهه با این فراز و فرودها بدون توجه به شخصیت‌ها و افرادی که با این تلاطم‌ها همراه بوده‌اند همواره یک‌تنه پرچم حوزه ادبیات و شعر پایداری، دفاع مقدس و انقلاب را در حوزه هنری بالا نگه داشتند.

مومنی شریف در پایان ضمن تسلیت مجدد این فقدان برای جامعه ادبی و انقلابی کشور اظهار داشت: فعالیت در نیروی هوایی باعث نشد که استاد براتی‌پور از حوزه فرهنگ و ادبیات جدا بماند. او شخصیتی بسیار اخلاقی داشت و تعهد در حوزه فعالیت ادبی را بخشی از رسالت خود می‌دانست. هرجا مسئولیتی می‌پذیرفت آن شخصیت مسئولیت‌پذیر، آن مرد اخلاق بیشترین بروز، ظهور و تجلی را داشت. استاد براتی‌پور همیشه همراه بود و هیچ‌گاه به حواشی توجه نداشت.

مرد خدایی، انقلابی و اخلاقی

سخنران بعدی مراسم غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

وی با بیان آن‌که از زمان شنیدن خبر درگذشت استاد براتی‌پور حال روحی خوب و توانی برای صحبت ندارد اما به احترام جمع حاضر پشت میکروفن حاضر شده‌است گفت: نسل براتی‌پور را باید نسل اول شعرای انقلاب اسلامی در کنار نام‌هایی چون مهرداد اوستا، حمید سبزواری و استاد شاه‌رخی قلمداد کرد. زنده‌نام براتی‌پور از پیشکسوتان ادبیات انقلاب است که حقاً و انصافاً در شکل‌گیری واژه‌ای به‌نام ادبیات و شعر انقلاب سهم مؤثری داشتند.

وی ادامه داد: شاعرانی هستند که بیشتر شاعرند تا معلم؛ یا بیشتر معلم‌ند تا مدیر؛ اما استاد براتی‌پور شاعر بزرگی بود که شاعران خوبی تربیت کرد و مدیریت درخشانی از او به یادگار همه مانده است. از همه مهم‌تر فردی مسئولیت‌پذیر در تمامی حوزه‌ها بود. جمیع این صفات باعث شد تا نام، یاد و حضورش در تمامی جنبه‌ها تأثیرگذار باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به آنکه تصویری که از این مرد ارجمند در ذهن من نقش بسته تصویر مرد خدایی، انقلابی و اخلاقی است که بیشترین توان معنوی و ادبی خود را در راه این ملت و آرمان‌های الهی و انقلابی نهاد تصریح کرد: او با شعر خود منادی ارزش‌های معنوی بود.

نقش والا در تعالی هنر و ادب

حسین اسرافیلی؛ شاعر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبیات به عنوان سخنران سوم مراسم، گفته‌های خود را اینگونه آغاز کرد که استاد براتی‌پور در کار نظم و انضباط فراوانی داشت و درگذشت او را به جمع حاضر، خانواده و همه ادیبان و شاعران حوزه هنری که با او دَم‌ساز، همراه و همدل بودند تسلیت می‌گویم.

حدادعادل: شعر زنده‌نام براتی‌پور، منادی ارزش‌های معنوی انقلاب بود

وی با اشاره به آنکه استاد براتی‌پور از نسل تربیت یافته در دامان نیروی هوایی بودند، افزود: انقلاب، یکی از فرزندان برومند خود را از دست داد. به واسطه حضور استاد براتی‌پور در نیروی هوایی شاهد حضور افراد فراوانی از نیروها و پرسنل نیروی هوایی در انجمن‌های ادبی و شعر آن زمان بودیم. سرهنگ بیگی حبیب‌آبادی، سرهنگ خادمی و زنده‌یاد غیاثی از آن جمله‌اند. همین باعث شده تا گاهی به‌ شوخی مطرح می‌کردیم شاخه‌ نظامی شورای شعر حوزه با وجود این افراد در حال تقویت شدن است. حتی به مرتضی سرهنگی نیز گفته‌ام که از آخرین نیروهای شاخه نظامی بخش ادبی حوزه هنری به شمار می‌رود.

این شاعر انقلابی با تاکید بر آنکه استاد براتی‌پور در تعالی هنر و ادب و شعر انقلاب نقش والایی داشت و همیشه فردی همراه بود گفت: خاطره‌های بسیار خوشی با او در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در دوران حضور در دشت عباس دارم.

این پژوهشگر ادبیات فارسی با یادآوری آنکه نیروی هوایی جدا از آن بیعت تاریخی که با امام(ره) داشته‌اند در بخش فرهنگ و ادب نیز بسیار درخشیدند تصریح کرد: آموزش‌دیده‌های بسیار ارجمندی مانند سرهنگ براتی‌پور، سرهنگ خادمی و عزیزانی دیگر در این حوزه نیز فعالیت‌های فرهنگی خوبی داشتند.

اسرافیلی در پایان گفت: آقای براتی‌پور قبل‌ از انقلاب با بچه‌های متدین و انجمن‌های ادبی و مذهبی که در منزل زنده‌نام محمدعلی مردانی تشکیل می‌شد، همواره همراه بود و روحیه‌ای مذهبی، بسیار مؤدب و منظم داشتند. ان‌شاءالله خداوند ایشان و فرزند بزرگوارشان را رحمت کند و با اولیای الهی محشور کند. انشالله این دو عزیز با بقیه شهدا همراه و هم‌قدم باشند.

حدادعادل: شعر زنده‌نام براتی‌پور، منادی ارزش‌های معنوی انقلاب بود

در پایان مراسم؛ دادمان به دلیل قلت وقت و طول کشیدن مراسم از سخنرانی احتراز و به تشکر از حضار بسنده کرد.

وحیدرضا سیاووشان؛ نوه استاد براتی‌پور نیز متنی را به منظور تشکر از حضار و در رثای مقام آن مرحوم قرائت کرد.

مجتبی رحمان‌دوست، حجت‌الاسلام عباس محمدحسین رئیس سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش، سعید بیابانکی، احمد شاکری، رضا اسماعیلی، ناصر فیض، محسن مومنی‌شریف، حسین قرایی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدقاسم فروغی‌جهرمی، علی داوودی، مصطفی رحمان‌دوست، علیرضا مختارپور قهرودی، حسین اسرافیلی، محسن پرویز، رضا اسماعیلی، راضیه تجار، آرش شفایی، محمدرضا شرفی خبوشان، مهرداد نصرتی، عباس کریمی عباسی، حبیبی کسبی و دیگر شاعران پیشکسوت و جوان در این مراسم حضور داشتند.

گزارش از عباس کریمی عباسی

انتهای پیام
captcha