لزوم توجه به نقش کارگر خلاق و مبدع در رشد تولید
کد خبر: 4136256
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
چکشیان مطرح کرد؛

لزوم توجه به نقش کارگر خلاق و مبدع در رشد تولید

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شعار هفته کارگر را «کارگر ایرانی، فرهنگ کار، رشد تولید» اعلام کرد و گفت: باید عنصر خلاقیت و ابتکار در جامعه کار و تولید را ضریب ‌دهیم و به نقش کارگر خلاق، مبتکر و مبدع در پیشرفت و رشد تولید کشور توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته کارگر امروز دوشنبه ۴ اردیبهشت در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی این وزارتخانه برگزار شد.

چکشیان در ابتدای این مراسم بیان کرد: هفته کارگر هر سال از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود. فلسفه وجودی این هفته تکریم جایگاه کار و کارگر و پرداختن به موضوعات کار و تولید است. ما همواره شاهد نقش ویژه کارگران در عرصه‌های مختلف کشور هستیم که بیشترین و تعیین کننده‌ترین نقش را داشته‌اند. جامعه کار و تولید همواره در صحنه‌های ایثار حضور داشته‌اند؛ تقدیم ۱۴ هزار شهید کارگر از نمونه‌های این ویژگی‌ مهم جامعه کارگری است که چون نگینی بر تارک جامعه کار و تولید می‌درخشد.

وی ادامه داد: هرچه برای نیروی انسانی برنامه‌ریزی و هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است و معنای هزینه نمی‌دهد و این نگاه باید به جامعه منتقل و به کارگران به عنوان سرمایه نگاه شود. باید در هفته کارگر این تلقی از نیروی کار به عنوان سرمایه انسانی را تبیین کنیم. دیدارهای مختلف رهبر معظم انقلاب به دلیل منزلت کار و کارگر است. کار باید در جامعه ارزشمند باشد و باید کارگر جایگاه و منزلت داشته باشد. بنابراین مسئله منزلت کار و ارتقای جایگاه کار و کارگر در جامعه از موضوعات مهمی است که باید در هفته کارگر به آن توجه کرد تا در طول سال و برنامه‌های کلی مورد توجه قرار گیرد.

توجه به نقش فرهنگ کار در رشد تولید

چکشیان با بیان اینکه شعار هفته کارگر «کارگر ایرانی، فرهنگ کار، رشد تولید» است ادامه داد: این اتفاق برای اولین بار طراحی شده و به نقش کارگر، فرهنگ کار و نقش فرهنگ کار در رشد تولید توجه شده است. همچنین برای هر روز عنوانی طراحی شده که سه‌شنبه 5 اردیبهشت با عنوان «کارگر، تجدید میثاق با آرمان‌های امام، رهبری و شهدا»، چهارشنبه 6 اردیبهشت با عنوان «کارگر، تأمین اجتماعی و تکریم بازنشستگان»، پنجشنبه 7 اردیبهشت با عنوان «کارگر، منزلت زنان، خانواده و جوانی جمعیت»، جمعه 8 اردیبهشت با عنوان «کارگر، ایمنی، سلامت و بهداشت کار»، شنبه 9 اردیبهشت با عنوان «کارگر، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی»، یکشنبه 10 اردیبهشت با عنوان «کارگر، تشکل‌ها، تعاون و مشارکت اجتماعی» و دوشنبه 11 اردیبهشت با عنوان «منزلت کارگر و امید آفرینی» است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: موضوع نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دو رکن دنبال کردیم؛ رکن اول ارتقای منزلت کار و دیگری ترویج مؤلفه‌های فرهنگ کار است. باید به موضوعاتی پرداخت که باعث می‌شود تا کار اثر بخش‌تر باشد و سبب ارتقای کار در فرهنگ ایران شود.

جمعیت 50 درصدی خانواده کارگری کشور

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ میلیون نفر جامعه کار و تولید داریم گفت: این تعداد افراد با احتساب خانواده آنها عددی بالغ بر چهل میلیون نفر می‌شود و این عدد نشان دهنده نیمی از جمعیت کشور است که یا جزو خانواده کار و تولید است یا از خانواده جامعه کار و تولید هستند. این تعداد افراد بر کل جامعه ایرانی اثر دارند و تلاش آنها در تولید و حفظ سنگرهای اقتصادی تأثیرگذار است.

چکشیان در رابطه با برنامه‌های طراحی شده برای هفته کارگر بیان کرد: سه برنامه کلیدی در این هفته داریم که به تجدید میثاق کارگران با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا، دیدار با رئیس‌جمهور در غالب جشنواره امتنان و دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب می‌توان اشاره کرد.

ضریب دادن به عنصر خلاقیت و ابتکار

وی با اشاره به جشنواره امتنان بیان کرد: یکی از اهدافی که ما در هفته کارگر به آن توجه می‌کنیم این است که عنصر خلاقیت و ابتکار در جامعه کار و تولید را ضریب ‌دهیم و به نقش کارگر خلاق، مبتکر و مبدع در پیشرفت و رشد تولید کشور توجه شده است به همین منظور در جشنواره امتنان از کارگران نخبه تجلیل می‌شود. امسال در این جشنواره از ۹ کارگر نخبه، ۱۴ نفر از گروه‌های کاری نمونه و ۶  نفر از واحد کاری نمونه تقدیر خواهد شد. حدود 10 میلیون پیامک به کارگران برای شرکت در جشنواره امتنان برای انتخاب کارگر نمونه ارسال شده است تا عدالت در اطلاع رسانی رعایت شود و شاهد رشد 30 درصدی شرکت در این رقابت برای انتخاب کارگر نمونه بودیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری هفته کارگر با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است و طی جلساتی طراحی برنامه‌های هفته کارگر شکل گرفت. ستاد اجرایی هفته کارگر تشکیل شده که برنامه‌ریزی اجرایی و عملیاتی هفته کارگر را برعهده دارد. مهم‌ترین اتفاق این است که در تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها و استان‌ها ستاد اجرایی هفته کارگر شکل گرفته و استان گلستان با ۱۰۰ برنامه برای هفته کارگر پیشتاز برگزاری برنامه برای هفته کارگر است.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به استان‌ها اعلام شده و مسئولان هر استان موظف‌ هستند نسبت به اجرای این برنامه اقدام کنند. با ائمه جمعه مکاتبات شده است و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نماز جمعه این هفته در رابطه با جایگاه کار و کارگر صحبت خواهند کرد. همچنین در این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک واحد کاری بازدید خواهند کرد و تشکل‌های کارگری به صورت مجزا برنامه خواهند داشت.

حضور 40 هزار نفر در جشنواره امتنان

هادی بهداد، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با جشنواره امتنان بیان کرد: سی‌وچهارمین دوره جشنواره امتنان برگزار شد و شاهد حضور بیش از 40 هزار نفر از جامعه کارگری بودیم که طرح‌ها، ابداعات، خلاقیت‌های کارگران و واحدهای کاری ارائه شد. بعد از فراخوان اولیه تیم‌های داوری تشکیل شد و طرح‌ها بررسی و منتخبان معرفی شدند. از میان 40 هزار طرح، 140 طرح ملی داشتیم که در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی معرفی شد و سرآمدان این حوزه از این طرح‌ها بازدید کردند و برترین طرح‌ها انتخاب شد.

وی افزود: علاوه بر افزایش صد درصدی جوایز نقدی کارگران نمونه، امتیازات و تسهیلاتی نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که به آنها ارائه می‌شود.

انتهای پیام
captcha