فرصت بهره‌مندی از دانش بانوان قرآنی را مغتنم شماریم + فیلم
کد خبر: 4136475
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
حنانه خلفی:

فرصت بهره‌مندی از دانش بانوان قرآنی را مغتنم شماریم + فیلم

حنانه خلفی، نوجوان حافظ کل قرآن در حال حاضر مشغول تحصیل همزمان در پایه نهم و مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران است. او از مسئولان امور قرآنی خواست تا برای حضور بانوان در محفل انس با قرآن طلیعه ماه مبارک رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب و کاروان قرآنی حج تمتع، تدابیری بیندیشند و از دانش بانوان قرآنی برای حضور مؤثر در جامعه بهره‌مند شوند.

حنانه خلفیحنانه خلفی(متولد ۱۳۸۵) از سنین خردسالی، در عرصه حفظ قرآن شناخته‌ شد. او توانست پیش از آغاز سن مدرسه حافظ کل شود، در حالی که خواندن نیز می‌دانست. او با دعوت‌های متعدد به محافل قرآنی در ایران و حتی خارج از کشور بیشتر شناخته شد و اکنون بیش از پیش به امر تحصیل در پایه نهم و در کنار آن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، توجه داشته و اهتمام به ترجمه، تفسیر و مفاهیم قرآن دارد. در ادامه گفت‌وگوی اجمالی با این دختر نوجوان را به بهانه قرارگیری در دهه کرامت و روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر می‌خوانیم؛


بیشتر بخوانید؛


ایکنا ـ حنانه جان، چه شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید و تاکنون چه مدارج علمی‌ای را طی کرده‌اید؟

هنگامی که سه سال داشتم به دلیل اینکه صوت قرآن در فضای خانه ما بود، توانستم سوره‌های کوچک قرآن را حفظ کنم. همین امر موجب شد که پدر و مادرم به استعدادم پی ببرند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای حفظم داشته باشند. سپس پدر و مادرم من را به کلاس روخوانی و روان‌خوانی مؤسسه جامعةالقرآن فرستادند. حدود چهار یا پنج‌ساله بودم که سواد خواندن داشتم در حالی که نمی‌توانستم بنویسم. از 5 تا 7 سالگی در خانه با همراهی پدرم روزی یک صفحه حفظ می‌کردم و برنامه مرورم را با مادرم دنبال می‌کردم تا اینکه پیش از ورود به مدرسه به درجه حفظ کل رسیدم.

در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم، قول دادم که ترجمه قرآن را یاد بگیرم. در مدت دو سال ترجمه و مفردات قاموس قرآن را کار کردم و با شرکت در آزمون دریافت مدرک درجه سه و بعد آزمون مدرک درجه دو، که معادل مدرک کارشناسی ارشد است، قبول شدم. همچنین در کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث شرکت کرده و قبول شدم و مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را دریافت کردم. سپس راهی فراگیری دروس مقطع ارشد شدم و در حال حاضر در کنار تحصیل در پایه نهم، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران هستم.

حنانه خلفی

ایکنا ـ شما از جمله افرادی بودید که حفظ خود را از خردسالی آغاز کردید. با توجه به تجربه‌ای که دارید، بهترین سن آغاز حفظ را چه مقطعی می‌دانید؟

هرچه سن فرد پایین‌تر باشد در حفظ موفق‌تر است، چون ذهنش خالی‌تر است و بهتر و راحت‌تر می‌تواند مطالب را فرا گیرید و آیات قرآن را حفظ کند. همان‌طور که در روایت می‌خوانیم؛ «إنّما قَلْبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخالِيةِ ما اُلقِی فيها مِنْ شیءٍ قَبِلَتْهُ؛ قلب کودک همچون زمین خالی است، هر چه در آن افکنده شود، پذیراست».

ایکنا ـ آیا شرایط مناسبی برای بانوان به منظور جذب حداکثر این قشر به عرصه‌ قرآنی به ویژه حفظ قرآن مهیاست؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان دارالقرآن الکریم و سایر نهادهای فعال قرآنی، برنامه‌ای ویژه برای بانوان، به جز بحث آموزش و مسابقات محدود ندارند. اگر تدبیری اندیشیده شود و محافل قرآنی بیشتری برای بانوان برگزار شود، قطعاً شاهد موج بسیار ارزشمندی در جامعه خواهیم بود.

ایکنا ـ با وجود اینکه بیش از شش یا هفت سال از حضور اجراهای دوران خردسالی‌تان در محافل می‌گذرد، مردم هنوز شما را به خاطر دارند؟

بله، با توجه به اینکه از حدود پنج و شش سالگی‌ام (حوالی سال 93) برنامه‌هایم شروع شد و تاکنون بیش از دو هزار و 500 برنامه در ایران و سایر کشورها داشتم، مردم به من لطف دارند و همواره محبت مردم شامل حالم هست.

ایکنا ـ با توجه به سفرهای تبلیغی‌تان به سایر کشورها، نگاه آنها به بانوان قرآنی ایرانی چیست؟

برایشان تعجب‌آور بود که بچه‌ای حدود 7-8 ساله این‌چنین می‌تواند قرآن را با صوت، لحن و تجوید بخواند و به ویژه در کشورهای عربی، تعجب می‌کردند و می‌گفتند: «باوجود اینکه عرب‌زبان هستیم، اما به این فصاحت نمی‌توانیم قرآن را بخوانیم» و استقبال بسیاری از سوی کشورهای دیگر می‌شد.  

ایکنا ـ سال 93 اوج برنامه‌هایتان بود. خاطره‌ای دارید؟

دیداری که مقام معظم رهبری طی آن سال داشتم، بهترین خاطره‌ام است. ایشان قسمتی از آیه را تلاوت کردند و چند آیه را خواندم. ایشان فرمودند «صوت و لحن زیبایی دارید» و بزرگترین هدیه را هم از ایشان گرفتم، آن هم «مجوز ضبط ترتیل کل قرآن» بود که در سال 95 از دوره کامل ترتیلم رونمایی شد و در حال حاضر این ترتیل در اپلیکیشن ایران‌صدا و سلام قرآن قابل دریافت است.

حنانه خلفی

ایکنا ـ همان‌طور که می‌دانیم، روش‌های حفظ با توجه به استعداد و توانمندی‌ افراد متعدد است. آیا می‌توان یک نسخه واحد و کاربردی را برای عموم مردم ارائه کرد؟

خیر، علاقه‌مندان باید بدانند که حفظ باید با تکرار و تمرین همراه باشد. من سه بار آیه را با صدای استاد الحصری گوش می‌دادم و سه بار با صدای استاد منشاوی همخوانی می‌کردم و سپس آیه به آیه حفظ می‌کردم. هر آیه را که حفظ می‌کردم با آیه قبل تکرار می‌کردم و از ابتدای صفحه آیات را تکرار می‌کردم تا ارتباط آیات را در ذهنم داشته باشم. سپس چند بار از اول صفحه با انتهای صفحه و آیات را از انتها به ابتدا می‌خواندم تا بتوانم هنگامی که در مسابقات شرکت می‌کنم، بدون مکث و با سرعت آیات را پشت سر یکدیگر بخوانم.

بنابراین حفظ باید با مرور همراه باشد. این روش را قبول ندارم که دو سال را به حفظ اختصاص می‌دهند و دو سال را برای تثبیت می‌گذارند. من روزی یک صفحه حفظ جدید داشتم و سه چهار جزء را مرور می‌کردم.

ایکنا ـ اکنون برنامه مرور روزانه‌ محفوظاتتان چگونه است؟

در حال حاضر روزانه یک تا دو جزء را مرور و تثبیت دارم و هر جزء تقریباً به 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد.

 ایکنا ـ از برکت قرآن در زندگی‌تان بگویید.

هرچه دارم از برکت قرآن است. نمرات درس‌هایم تا پایان ششم، عالی بود. پایه هفتم و هشتم نیز معدلم 20 شد و پایه نهم هم همزمان با تحصیلات دوره کارشناسی ارشد دانشگاه با برنامه‌ریزی منظم جلو می‌برم.

ایکنا ـ حنانه جان، میزان تسلط شما بر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه چقدر است؟

در حال حاضر زمانی برای حفظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ندارم، اما در دانشگاه واحدی با عنوان تفسیر نهج‌البلاغه داشتیم که درس بسیار جذابی برایم بود.

حنانه خلفی

ایکنا ـ صحبت پایانی.

به هم سن و سالانم می‌گویم تا جایی که می‌توانید قرآن بخوانید. خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَاقرَئوا ماتَیَسَّرَ مِنَ القُرآنِ» و امام صادق(ع) نیز می‌‌فرمایند: «اَفْضَلُ عِبادَةِ قِراءَةُ القُرْآنِ؛ برترین عبادت خواندن قرآن است». چون قرآن نور است؛ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ». قرآن هدایت است؛ «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ». قرآن شفا و رحمه است؛ «ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» و قرآن ذکر است؛ «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ دل آرام گیرد به یاد خدا.

پس هرچه می‌توانند با قرآن انس بگیرند و پدر و مادران نیز فرزندان خود را همراهی کنند و مرور روزانه را از فرزندانشان تحویل بگیرند و خیلی به آنها فشار وارد نکنند. فردی که می‌‌خواهد قرآن را حفظ کند، باید علاقه‌مند باشد و با برنامه‌ریزی منظم جلو برود و کم‌کم شروع به حفظ کند.

از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنم که بانوان در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری حضور یابند و نیز بانوان فعال قرآنی هنگام اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع دعوت شوند. با وجود این همه بانوی قرآنی فعال، این مسئله ضعف بزرگی است که امیدوارم تدبیری برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۴
0
0
ماشاالله حنانه خانوم
ان شاءاللّٰه همواره در مسیر قرآن موفق باشید
captcha