برگزاری اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی
کد خبر: 4137786
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

برگزاری اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی خبر داد و گفت: این کنگره اولین کنگره در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفته سلامت امروز 11 اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک روز معلم در این نشست بیان کرد: آموزش علوم پزشکی در ایران شرایط خاصی دارد و ملزم به تأیید سازمان‌های بین‌المللی است. حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی پزشکی داریم که در ۴۰۰ رشته و مقطع مختلف تحصیل می‌کنند. هیچ رشته‌ای در جهان وجود ندارد که آموزش آن در کشور وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش‌ها باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. همه ساله همایش آموزش پزشکی را در کشور داریم که امسال هم در سالروز شهادت شهید مطهری(ره)، بیست و چهارمین همایش آموزش پزشکی کشور  برگزار خواهد شد. همچنین شانزدهمین جشنواره شهید مطهری(ره) در زمینه دانشجویی و اساتید به صورت همزمان برگزار خواهد شد و ایده‌ها و طرح‌های برتر معرفی می‌شوند. این همایش بعد از دوران کرونا برای اولین بار به صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد و شاهد حضور برجسته دانشمندان و افراد برتر آموزش پزشکی در جهان خواهیم بود.

سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی

باقری‌فرد اظهار کرد: در هفته‌های بعد اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی برگزار خواهد شد؛ این کنگره اولین کنگره در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در کشور است. همچنین جشنواره استفاده از فناوری‌های نوین در امور پزشکی طی هفته‌های آینده برگزار خواهد شد. در حوزه هوش مصنوعی در بخش مقالات رتبه هفتم یا هشتم را در دنیا داریم اما در حوزه کاربردی‌سازی از هوش مصنوعی وضعیت مناسبی نداریم. باید همگام با کشورهای پیشرفته دنیا بتوانیم در این زمینه هم پیشرفت کنیم. تکنولوژی‌های جدید باید جزو برنامه‌های درسی و زندگی روزمره باشد و اولین کنگره هوش مصنوعی در این جهت خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خوشبختانه از زمان بیماری کرونا از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌شود بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد تکنولوژی‌های نوین در کشور تولید می‌شود. در آموزش علوم پزشکی همیشه آموزش چهره به چهره و حضوری حرف اول را می‌زند و تکنولوژی‌های جدید کمک کننده آموزش‌هاست و هیچگاه آموزش حضوری جایگزین نمی‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی دانشجویان پزشکی

وی اظهار کرد: آموزش پزشکی ایران خصوصاً برای پزشکی عمومی مورد تأیید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است و این مزیت فوق‌العاده‌ای است که کمتر کشوری در منطقه از آن برخوردار است. در سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی ۲۵ درصد افزایش یافت. در حال حاضر هر دانشجوی پزشکی مبلغی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. تربیت دانشجو پزشکی و دندانپزشکی جزو رشته‌های پرهزینه در جهان است. در تلاش هستیم تا آزمون‌های پزشکی را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و این کار در جهت تفویض اختیار به دانشگاه‌هاست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار نظارتی خواهد داشت.

باقری‌فرد ادامه داد: ما به دنبال مردمی‌سازی آموزش پزشکی هستیم تا مردم بتوانند در زمینه‌های آموزش پزشکی سرمایه‌گذاری کنند. البته مردمی‌سازی با خصوصی‌سازی متفاوت است و ما در پی خصوصی‌سازی در بخش آموزش پزشکی در کشور نیستیم.

وی تأکید کرد: طی سال‌های گذشته معضلی برای دانشجویان خارجی داشتیم و در این رابطه ساماندهی انجام گرفته است و دانشجویانی که در خارج ایران در حال تحصیل هستند و قصد حضور در ایران و شرکت در دانشگاه‌های علوم پزشکی را دارند باید ۷۶ واحد حضوری را طی کرده باشند و بعد از پاس کردن آزمون صلاحیت، فقط دو درصد از پذیرفته‌شدگان می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خبر داد: آزمون دستیاری طی ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد. رشته بیهوشی و طب اورژانس از رشته‌های مورد نیاز ماست و امسال این اجازه داده شده تا تمام دانشجویان پزشکی در این آزمون شرکت کنند.

همایش آموزش علوم پزشکی

آئین محمدی، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، در این نشست گفت: همایش آموزش علوم پزشکی بیست‌وسه دوره برگزار شده است و بیست و چهارمین دوره از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد. تا کنون حدود سه هزار نفر در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند که بیست نفر از این تعداد از خارج از کشور حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: اساتیدی که به عنوان مهمانان مدعو حضور خواهند یافت از 10 کشور مطرح دنیا در جهان هستند. 10 سمپوزیم برگزار خواهد شد که به مسائل روز آموزش پزشکی و سیاست‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ۱۶ کارگاه پیش از همایش با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می‌شود و آخرین یافته‌های آموزش پزشکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین نشست نمایندگان توسعه آموزشی سراسر کشور در روز دوم این همایش برگزار می‌شود. در مجموع در این سه روز ۱۳ برنامه به صورت موازی در حال برگزاری است.

وی اظهار کرد: در روز اول، جشنواره شهید مطهری برگزار می‌شود و طرح‌های دانشجویانی که در دانشگاه‌های خود به عنوان فرایند برتر انتخاب شدند، معرفی می‌شوند. در این همایش از بین دانشجویان علوم پزشکی کشور چهار نفر به عنوان پژوهشگران برتر شناسایی شده‌اند که مورد تشویق و تجلیل قرار می‌گیرند.

تکنولوژی‌های جدید تحول‌ساز عرصه پزشکی

آرش خجسته، ریاست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در این نشست بیان کرد: تکنولوژی‌های جدید سبب تحول در عرصه پزشکی شده است و استفاده از این تکنولوژی‌ها به خصوص هوش مصنوعی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی کشورها در حوزه درمان در جهت تسهیل و عدالت درمان و درمان صحیح در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. به همین دلیل در وزارت بهداشت نیز در این عرصه فعالیت می‌کند و اولین دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در منطقه در کشور ما تأسیس شده است.

وی افزود: این دانشگاه با هدف آموزش بهداشت و درمان در جهت هوشمندسازی شروع به فعالیت کرد و در جهت ترویج هوش مصنوعی، اولین کنگره هوش مصنوعی در آموزش پزشکی طی27 تا 29 اردیبهشت در جزیره کیش به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد و اساتید برجسته بین‌المللی در این همایش حضور خواهند داشت. از دانشگاه‌ها نیز دعوت شده تا اگر دستاوردی در حوزه هوش مصنوعی دارند در این کنگره حضور پیدا کنند. امیدواریم که در پایان کنگره به تفاهم‌نامه‌ای فصلنامه‌ای در جهت کاربرد مناسب هوش مصنوعی در امور پزشکی دست یابیم.

پیگیری بحث فناوری پزشکی

احسان شریفی‌پور، رئیس مرکز مطالعات راهبردهای آموزش پزشکی در این نشست بیان کرد: سیستم آموزش علوم پزشکی ایران از سیستم‌های مترقی و مورد اعتماد در دنیاست. بدون تعارف باید بحث فناوری‌ها را جدی بگیریم زیرا زمینه خوبی برای ساخت فناوری داریم و با همکاری دانشکده‌های مهندسی و صاحبان ایده باید این موضوع را به شکل جدی و بومی پی بگیریم تا بستر آن برای آموزش علوم پزشکی کشور فراهم شود.

وی اضافه کرد: همایش هوش مصنوعی می‌تواند فرصت خیلی خوبی باشد تا گفتمان فناوری در آموزش علوم پزشکی کشور ترویج پیدا کند و سیستم علوم پزشکی کشور ارتقا یابد. باید فرصتی فراهم شود تا تیم‌ها و نخبگان پزشکی و مهندسی با هم مذاکره کنند تا خواسته‌ها و امکانات خود را مطرح کنند و به تفاهم‌هایی دست پیدا کنند تا بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که فناری‌های نوین در آموزش علوم پزشکی به صورت نهادینه و مترقی ساخته و استفاده شود.

انتهای پیام
captcha