الگویی برای پیشبرد امور و مباحث فرهنگی نداریم
کد خبر: 4138552
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

الگویی برای پیشبرد امور و مباحث فرهنگی نداریم

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دچار فقدان الگو در مباحث فرهنگی هستیم، گفت: الگویی برای پیشبرد امور و مباحث فرهنگی نداریم لذا برای این موضوع باید چاره‌ای اندیشیده شود.‌

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای فرهنگ عمومی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، یکصد و سی‌ و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی امروز، 14 اردیبهشت‌ماه در استانداری فارس برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این جلسه گفت: باید دستوری بودن یا نبودن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر مشخص شود چراکه امر به معروف و نهی از منکر حکم شرع است.

وی با بیان اینکه دچار فقدان الگو در مباحث فرهنگی هستیم، ادامه داد: الگویی برای پیشبرد امور و مباحث فرهنگی نداریم لذا برای این موضوع باید چاره‌ای اندیشیده شود.‌

غلامرضا منتظری، نائب دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه هدف فرهنگ، رشد و بالندگی است‌، افزود: فرهنگ از دو بخش فرهنگ اختصاصی و فرهنگ عمومی تشکیل شده است که مسئولیت فرهنگ اختصاصی با آموزش عالی و آموزش و پرورش است تا مقصد رشد و بالندگی را دنبال کند اما فرهنگ عمومی تقدم دارد و در تحولات جامعه نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند.

وی فرهنگ را حوزه هویت انسان‌‌ها دانست و افزود: اگر فردی را بی‌فرهنگ خطاب کنیم احساس پوچی می‌کند در صورتی که اگر بر سر فرهنگ «با» بگذاریم و او را «با فرهنگ» قلمداد کنیم بال پرواز می‌گشاید.

این نماینده مجلس با تشکر از اهتمام اعضای شورای فرهنگ عمومی فارس برای پیشبرد امور فرهنگی اضافه کرد: ارزیابی میزان تحقق مصوبات بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه اعضای این شورا قرار بگیرد.

بنا به گفته منتظری، باید فرصتی فراهم شود تا شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها با هم تبادل تجربه کنند. برخی تجربه‌ها در کتاب‌ها نیست و می‌توان آن را از طریق تجربیات دیگران کسب کرد.

وی تجربه را راه میانبر دانست و افزود: جلسه شورای فرهنگ عمومی استان باید گردشی شود و این شورا به صورتی فصلی در یک شهرستان برگزار شود چراکه با این کار برای حوزه فرهنگ ارزش قائل شده و بهترین راه برای ارزیابی مشکلات فرهنگی شهرستان‌ها و بهترین معیار ارزیابی میدانی از میزان موفقیت‌ها است.

منتظری بر برگزاری نشست فصلی با اهالی ادب و فرهنگ و هنر استان تاکید کرد و گفت: این کار موجب جلب اعتماد و سپس استفاده از ظرفیت این افراد در حوزه فرهنگ عمومی می‌شود.

انتهای پیام
captcha