نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در یک نگاه
کد خبر: 4139022
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹

نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری در یک نگاه

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی سال ۱۴۰۲ چهارمحال‌وبختیاری با شعار «قرآن، خانواده و آرامش» از روز گذشته در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز به‌کار کرد و تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی سال ۱۴۰۲ چهارمحال‌وبختیاری با شعار «قرآن، خانواده و آرامش» از روز گذشته ۱۶ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد آغاز به‌کار کرد و تا پایان هفته جاری ادامه دارد. این نمایشگاه دارای ۳۴ غرفه است که برای آشنایی مخاطبان ایکنا با محتوای نمایشگاه قرآن، گفت‌وگوهایی با مسئولان غرفه‌ها انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

امیرخانی، مسئول غرفه مؤسسه قرآنی بنت‌الحسین(س) شهرکرد با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی این مؤسسه در غرفه معرفی و اجرا می‌شود، اظهار کرد: در اینجا به مخاطبان 4 تا 6 سال آموزش حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین آموزش قرآن به کودکان 5 تا 7 سال با محوریت کتاب «دوست من، قرآن» ارائه می‌شود و کلاس‌ها به همراه بازی و کاردستی هستند و آموزش صرف نیست. در این غرفه همچنین فعالیت‌های مدرسه قرآنی مشکات واقع در خیابان شمس تبریزی شهرکرد به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

امیرخانی تصریح کرد: برای افراد بالای7 سال نیز آموزش حفظ جزء ۳۰ و دیگر جزءها و مباحث تدبر و تفسیر نیز به آنان ارائه می‌شود، ضمن اینکه جذب قرآن‌آموزان جدید نیز داریم که برای دوره‌های ویژه تابستان نام‌نویسی می‌کنند.

غرفه جامعة‌القرآن واحد بانوان و خردسالان شهرکرد به‌عنوان یکی دیگر از معدود مؤسسات آموزشی قرآن کریم حاضر در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری است که با هدف آشناسازی بازدیدکنندگان با فعالیت‌های قرآنی و نیز جذب قرآن‌آموز جدید در این نمایشگاه حضور دارد.

برگزاری کلاس‌های حفظ و روخوانی با حضور قرآن‌آموزان در محل نمایشگاه و اختصاص اتاق نقاشی برای کودکان و نوجوانان از جمله بخش‌های این غرفه است؛ همچنین برخی اقلام و محصولات فرهنگی و قرآنی در این غرفه به فروش می‌رسد.

مؤسسه فرهنگی ثامن‌الأئمه(ع) دیگر مجموعه فرهنگی و قرآنی استان است که طیف وسیعی از فعالیت‌ها را از فعالیت مدارس قرآنی در مقاطع مختلف تحصیلی گرفته تا برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی ایران و نیز فعالیت‌های تخصصی ترویج و آموزش قرآن و عترت(ع) در دست اجرا دارد و در نمایشگاه امسال به معرفی و ارائه این فعالیت‌ها می‌پردازد.

حجت‌الاسلام مراد یوسفی، مسئول غرفه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بیان کرد: ۴۷۰ کانون و ۱۷۰ کتابخانه در مساجد سراسر استان مشغول فعالیت هستند که فعالان این عرصه برنامه‌های فراوانی را در طول سال در این بستر انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در غرفه کانون‌های مساجد دستاوردهای متنوع این کانون‌ها در قالب عکس به معرض نمایش در آمده است و برخی کتاب‌ها و آثار هنری این مجموعه‌ها به نمایش در می‌آید. تولیدات فرهنگی بچه‌های مسجد نظیر سرود نیز در این نمایشگاه به اجرا در می‌آید.

عشقی، مسئول غرفه سلامت و عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن، گفت: در این غرفه برخی محصولات خوراکی صد در صد طبیعی و بدون استفاده مواد شیمیایی عرضه شده و به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: در بخش حجاب و عفاف دختران انقلاب این غرفه نیز با رویکرد تبیینی و تشویقی با دختران کم‌حجاب وارد گفت‌وگو می‌شویم؛ دل‌نوشته‌ای معنوی به این دختران اهدا و از آنان خواسته می‌شود که آن را بخوانند و نظر بدهند.

مریم احمدی، مسئول غرفه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در خصوص محتوای غرفه، گفت: در اینجا از دانش‌آموزان دعوت می‌کنیم تا عضو اتحادیه و هیئت انصارالمهدی شوند که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را با هدف تربیت نسل آینده شامل می‌شود.

این دانش‌آموز پایه یازدهم بیان کرد: در این تشکل دانش‌آموزی تمام کارها از صفر تا صد به دست خود دانش‌آموزان انجام می‌شود و این مسئولیت‌پذیری مشقی برای آینده‌سازی آنان به‌شمار می‌آید.

سیده سمیه حسینی، مسئول غرفه حوزه علمیه خواهران استان بیان کرد: در این غرفه پیش‌بینی پاسخ به سؤالات و شبهات دینی و ارائه مشاوره با حضور مدرسان حوزه علمیه انجام شده است.

وی ادامه داد: غرفه ایستگاه تفکر نیز به دو موضوع شهدا و عفاف و حجاب می‌پردازد و نصب پوسترها و پخش کلیپ و صوت، خوانش کتاب و نیز وصیت‌نامه شهدا ناظر بر موضوع حجاب، بخش عکس یادگاری با چادر و ... در این ایستگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود، همچنین ۲ برنامه تریبون آزاد با موضوع حجاب و عفاف با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

بیاتی، مسئول غرفه کتاب آوای منجی بیان کرد: این مجموعه که از قم میهمان چهارمحال‌وبختیاری است بیشتر در زمینه نشر کتاب به‌ویژه قرآن و مفاتیح فعالیت دارد و کتاب‌های با موضوعات کودکان، روانشناسی و ... نیز به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به شرکت در نمایشگاه‌های قرآن استان‌های مختلف، گفت: خوشبختانه رهاورد خوبی از این سفرها به‌ویژه در اصفهان داشتیم و امیدواریم در این استان نیز حضور مطلوبی داشته باشیم.

همچنین پرویز کوهی، مسئول غرفه دنیای کتاب شهرکرد گفت: در این غرفه کتاب‌های با موضوعات قرآنی و به‌ویژه کتاب کودک و نوجوان ارائه می‌شود که مجموعه دنیای کتاب زیرمجموعه خانه کتاب تهران است و به عرضه و فروش کتاب می‌پردازد.

وی گفت: بازدید‌ها خوب و مطلوب است اما خریدها به ندرت اتفاق می‌افتد زیرا قیمت‌ کتب برای خانواده‌ها بالاست.

سیدمرتضی میراحمدی، مسئول غرفه اداره‌کل زندان‌های استان بیان کرد: در این غرفه صنایع دستی مددجویان این نهاد به نمایش درآمده است که از جمله می‌توان به ارائه قرآن مشبک اشاره کرد که ۴۰ زندانی در طی هشت سال این اثر هنری را خلق کرده‌اند.

وی ادامه داد: ارائه یک نمایشگاه عکس کوچک از فعالیت‌های قرآنی زندانیان و محافل و جلسات قرآنی در زندان‌ها از دیگر بخش‌های غرفه است.

سعید رحمانی، مسئول غرفه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: این غرفه در راستای رسالت خود با همکاری ارشاد اقدام به معرفی و ارائه خدمات می‌کند که ارائه مشاوره و پاسخگویی به مراجعان به‌صورت موضوع‌بندی شده با حضور مشاوران خانواده، مصلحان قرآنی، حکمین، مجریان طرح امید و... در ایام نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کتاب‌هایی با موضوعات مشاوره و آسیب‌های اجتماعی به‌صورت رایگان به بازدیدکنندگان اهدا می‌شود. تمرکز غرفه بر موضوع پیشگیری از طلاق معطوف است که در این راستا مشاوران به ارائه دوره آموزشی به زوجین طلاق می‌پردازند.

جمشیدی، مسئول غرفه معاونت اجتماعی فراجا بیان کرد: در این غرفه به معرفی و تبلیغ خدمات مشاوره این معاونت پرداخته می‌شود که مرکز مشاوره ما خدمات گسترده‌ای را به‌صورت رایگان به مراجعان ارائه می‌دهد و موضوعات خانواده، تحصیلی، کودک و نوجوان و تست‌های روانشناسی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشاوران متخصص فراجا در کلانتری‌های سطح شهر حضور مستمر دارند و ارائه خدمت می‌دهند.

علی اعیانی، مسئول غرفه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی که از مشهد مقدس میهمان این نمایشگاه است، گفت: این مرکز به دعوت اداره‌کل ارشاد چهارمحال‌وبختیاری به این نمایشگاه آمده است که در کنار اجرای طرح‌های قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان به ارائه برخی بازی‌های کودکانه با محوریت معارف قرآن و اهل‌بیت می‌پردازد.

وی ادامه داد: نسخه رونوشت از برخی نسخ خطی قرآن کریم از جمله دستخط امام علی(ع) و قرآن دستخط امام رضا(ع) و امام موسی کاظم(ع) و برخی نسخ دیگر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این غرفه فعالیت‌های مهد قرآنی امام رضا(ع) نیز به مردم معرفی می‌شود.

فاطمه فاضلیان، مسئول غرفه رستا وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: این غرفه به ظاهر محتوایی ارائه نمی‌کند اما درواقع همه دار و ندارش دخترانی هستند که به غرفه می‌آیند و محتوا می‌سازند.

بازدیدکنندگان در انتهای غرفه یک در را مشاهده می‌کنند که یک بانو در پشت این در نشسته و هر دختری که مایل باشد سخنی با او داشته باشد، در آنجا حرف‌هایش را می‌گوید و کاغذی را از دل‌نوشته‌ها در داخل جعبه می‌اندازند.

دخترانی که از غرفه جنبش دختران رستا بازدید کنند بعد از نمایشگاه قرآن به یک برنامه جشن و اردوی یک‌روزه دانش‌آموزی دعوت هستند.

مژگان کاوسی، مسئول غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در خصوص فعالیت‌های این غرفه تصریح کرد: در اینجا به ارائه کارهای فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان می‌پردازیم و میزبان خانواده‌ها هستیم.

وی ادامه داد: هدف از برپایی این غرفه در نمایشگاه قرآن آشناسازی کودکان و نوجوانان با قرآن و ائمه معصومین(ع) با زبان کودکانه است؛ مطالب مفیدی نظیر رنگ‌ها در قرآن و پیامبران در قرآن با مستندات آیات که بر روی دیوار نصب شده و طرح‌های رومیزی توسط مربیان به کودکان آموزش داده می‌شود.

کاوسی تصریح کرد: برخی بازی‌های کودکانه نیز پیش‌بینی شده است که رویکرد آموزشی دارند و از جمله می‌توان به ساخت ماکت از سوره‌های مبارکه نمل و نحل اشاره داشت که مربیان با زبانی کودکانه و در قالب بازی شیوه زندگی مورچه و زنبور عسل را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند؛ معرفی کتاب و نمایش فیلم از دیگر بخش‌های این غرفه است.

فریده فولادوند، مسئول غرفه عرضه لباس‌های محلی با اشاره به اینکه تولیدات دست بانوان کارگاه و فروشگاه سپیده شهرکرد در این نمایشگاه ارائه شده است، گفت: از صفر تا صد دوخت و آماده‌سازی پوشاک محلی کار دست بانوان این کارگاه است که این کارهای هنری مردانه و زنانه مشتریان فروانی در سراسر ایران دارد. غرفه‌های عفاف و حجاب و عرضه تولیدات برخی هنرستان‌های دخترانه از دیگر بخش‌های نمایشگاه قرآن است.

اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان نیز در غرفه این نهاد ضمن معرفی خدمات این نهاد به مددجویان تحت پوشش، پایگاه حامی‌یابی برای فرزندان ایتام و محسنین برپا کرده است و حامی جدید جذب می‌کند.

میرزمانی، نماینده اداره مشترکین سیار همراه اول گفت: این اداره غرفه‌ای را در محل نمایشگاه قرآن دایر کرده است و با هدف حفظ سهم بازار، خدمت به مردم، ارتباط و تعامل بیشتر با مشترکان همراه اول و جلب رضایت آنان، اقدام به ثبت‌نام و اهدای سیم‌کارت رایگان به افراد بالای ۱۸ سال می‌کند.

وی گفت: این اقدام می‌تواند در جذب بیشتر عموم مردم به نمایشگاه قرآن استان و ارتقای آمار بازدیدکنندگان تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha