رویکرد مسجدمحوری در انجام فعالیت‌های فرهنگی احیا شود
کد خبر: 4139402
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

رویکرد مسجدمحوری در انجام فعالیت‌های فرهنگی احیا شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه لازم است گفتمان فرهنگی دولت در سراسر استان به‌درستی تقویت شود، گفت: به‌دنبال احیای رویکرد مسجدمحوری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هستیم.

رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان به نقل از روابط‌ عمومی، رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در جلسه شورای اداری ارشاد استان که به میزبانی شهرستان تالش برگزار شد؛ با اشاره به فراخوان اجرای رویدادهای فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای استان از فروردین‌ماه سالجاری، اظهار کرد: این فراخوان با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی اعلام شد و پس از یک نوبت تمدید، 175 طرح از 24 مؤسسه متقاضی به دبیرخانه کمیته رسید.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کمیته متناظر جدول تبصره ۱۴ با حضور مدیران دستگاه‌های عضو در محضر نماینده ولی‌فقیه در گیلان و نیز برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، افزود: رویکرد استان در برنامه‌های جدول تبصره 14، مورد توجه مسئولان ملی قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به رؤسای ادارات شهرستان تأکید کرد تا علاوه‌ بر اعتبارات مصوب این جدول برای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای، از ظرفیت نهادهای شهرستانی نیز بهره بگیرند.

وی توسعه کتابخوانی، فعالیت‌های قرآنی، جهاد تبیین، تقویت مراکز عرضه پوشش‌های عفاف و حجاب، محرومیت‌زدایی فرهنگی و اجتماعی از محلات کم‌برخوردار، طرح نماد نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، جوانی جمعیت و فرزندآوری، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ رضوی، سالم‌سازی فضای مجازی، بزرگداشت هفته هنر انقلاب، خدمات حوزه علمیه، جبهه فرهنگی انقلاب گفتمان‌سازی انقلاب، رسانه، صنایع فرهنگی و تولیدات آثار هنری را از جمله برخی رویکرد طرح‌ها مطرح کرد.

ثقتی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ده‌ها سازمانی ا‌ست که بودجه فرهنگی دریافت می‌کند اما به تنهایی پاسخگوی موضوعات مبتلا در این حوزه است در حالی‌که بسیاری از انتظارات، به لحاظ ذاتی مرتبط با ارشاد نیست، گفت: باید نظارت قانونمند بر فعالیت مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌ها انجام گیرد و مطابق با وظایفی که قانون برای ما مشخص کرده، به‌درستی ایفای نقش کرده و مجموعه ارشاد را به جایگاه رفیع خود بازگردانیم.

وی با تصریح اینکه طی دو سال اخیر بودجه‌های فرهنگی قابل قبولی به مجموعه ارشاد و شهرستان‌ها داده شده که سابقه نداشته است، افزود: انتظار دارم همه ادارات شهرستانی، در خصوص موضوعات روز فرهنگی جامعه، همراهی و هم‌آوایی داشته باشند. در کنار پرداختن به امور قرآنی، به‌دنبال احیای رویکرد مسجدمحوری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بازگشت هنر به مساجد و پرورش هنرمند مسجدی هستیم و به طور جدی، این رویکرد را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همچنین حمایت از رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها را رویکرد اداره‌کل خواند و از آنان خواست که کارنامه کاری در حوزه‌های مرتبط داشته باشند و وظایف محوله را مجدانه، دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha