تلاش شرکت‌های مواد غذایی اندونزی برای اخذ مهر حلال
کد خبر: 4139707
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

تلاش شرکت‌های مواد غذایی اندونزی برای اخذ مهر حلال

رستوران‌ها، خرده‌فروش‌ها و سایر کسب‌وکارهای مواد غذایی در اندونزی در تلاش هستند تا به دستور دولت مبنی بر نیاز به گواهی رسمی برای محصولات حلال خود تا سال 2024 عمل کنند، زیرا جاکارتا به دنبال ترویج فعالیت‌های اقتصادی مطابق با قوانین اسلامی است.

به گزارش ایکنا به نقل از Nikkei Asia، در یکی از فروشگاه‌های خانوادگی FamilyMart در جاکارتا، کارکنان دائماً با سؤالات مشتریان در مورد حلال بودن نان‌های بخارپز شده در ویترین آن مواجه می‌شدند.

یک صندوقدار می‌گوید: این سؤالات از زمانی که فروشگاه مهر آژانس سازمان‌دهی تضمین محصول حلال اندونزی(BPJPH) را به نمایش گذاشت، متوقف شد.

در اواسط آوریل، فجر میترا ایندا(Fajar Mitra Indah)، از اعضای گروه تجاری اندونزیایی وینگز (Wings) و  اپراتور محلی  FamilyMart، اعلام کرد که از سوی دولت گواهی حلال را دریافت کرده است. این گواهی نشان می‌دهد که تمام غذاها و نوشیدنی‌های تهیه شده در فروشگاه با استفاده از مواد و فرآیندهای مطابق با قوانین اسلامی ساخته شده‌اند.

دولت اندونزی از شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌خواهد تا اکتبر 2024 گواهی حلال را از BPJPH دریافت کنند و تهدید می‌کند در صورت عدم رعایت مهلت مقرر، جریمه‌هایی اعمال کرده یا محصولات را از گردش خارج می‌کنند. BPJPH قصد دارد به تدریج این نیاز را به سایر حوزه‌های تجاری نیز گسترش دهد.

غذاهای غیر حلال همچنان می‌توانند پس از اکتبر 2024 در اندونزی به فروش برسند. اما باید به این ترتیب برچسب زده شوند، به این معنی که احتمالاً دیگر نمی‌توانند به اکثریت مسلمان این کشور برای فروش تکیه کنند.

زمان برای شرکت‌ها در حال اتمام است. برای مثال، طبق گفته وزارت امور دینی که بر BPJPH نظارت دارد، روند درخواست برای رستوران‌های زنجیره‌ای حدود سه هفته طول می‌کشد اما ممکن است این روند چندین ماه دیگر طول بکشد تا شرکت‌ها زنجیره تأمین خود را بررسی و مشکلاتش را حل کنند.

الزام جدید بخشی از تلاش‌های جوکو ویدودو(Joko Widodo)، رئیس جمهور اندونزی برای ایجاد اعتماد بیشتر به محصولات حلال کشور است. در حالی که اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده است، گواهینامه معمولی ارائه شده توسط شورای علمای اندونزی (MUI) نسبت به سایر کشورها ضعیف‌تر تلقی می‌شود.

در مقابل، گواهی حلال صادر شده توسط آژانس دولتی مالزی که بر امور اسلامی نظارت دارد، استاندارد طلایی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

در حالی که دولت ویدودو به دنبال افزایش نظارت دولت بر فرآیند صدور گواهینامه از طریق BPJPH بوده، شورای علمای اندونزی به رسیدگی به فرآیند غربالگری و تأیید ادامه خواهد داد.

افزایش هزینه خانوار به دلیل نشان جدید حلال

انتظار می‌رود که نیاز حلال به‌روز شده، هزینه‌های خانوار را افزایش دهد، که حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی اندونزی را تشکیل می‌دهد. گواهینامه‌های متقابل بین کشورها می‌تواند صادرات اندونزی را نیز گسترش دهد.

دریافت گواهی حلال می‌تواند بسیار گران باشد و دولت در حال حاضر هزینه‌های مرتبط با آن را برای مشاغل کوچک و متوسط تقبل می‌کند. اما هنوز کمک‌های دولت با توجه به گسترده کردن الزام داشتن گواهینامه به سایر کالاها و خدمات مشخص نیست.

 در حالی که بسیاری از بخش‌های این کشور به دنبال جذب جمعیت مذهبی‌تر این کشور هستند، بسیاری از کسب‌وکارهای اندونزیایی این اقدام را راهی برای جذب مشتریان مسلمان بیشتر در داخل و خارج از کشور می‌دانند.

اما به طور کلی، این کشور با وجود داشتن جمعیت مسلمان بیشتر نسبت به سایر کشورهای اسلامی، در توسعه اقتصاد اسلامی خود از چندین کشور دیگر عقب مانده است. این کشور در رتبه‌بندی شاخص اقتصاد اسلامی جهانی 2022 توسط مؤسسه رتبه‌بندی دینار استاندارد مستقر در ایالات متحده، از میان 81 کشور، در رتبه چهارم و مالزی در رتبه اول قرار گرفت.

دولت اندونزی با انتشار طرح جامع اقتصاد اسلامی که طیف وسیعی از صنایع از غذا گرفته تا مد، گردشگری و امور مالی را پوشش می‌دهد، تلاش دارد عقب‌ماندگی خود را جبران کند. برای دوره پنج ساله منتهی به سال 2025، دولت انتظار دارد مصرف داخلی محصولات و خدمات حلال با رشد 15 درصدی به 281.6 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام
captcha