لزوم ارتقای آموزش، پژوهش و دانش مهدوی
کد خبر: 4140621
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد:

لزوم ارتقای آموزش، پژوهش و دانش مهدوی

محمدمهدی طهرانچی: مهدویت قاعده فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، اجلاس دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد.

طهرانچی در سخنرانی با موضوع «مهدویت در متن یا حاشیه زندگی» گفت: سوال جدی که مطرح می‌شود این است که مهدویت در متن یا حاشیه زندگی ماست؟ در قاعده حکمرانی فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، امامت و مهدویت و ولایت فقیه قرار دارد، بنابراین نقش دانشگاه در پرداختن به امامت و مهدویت، ایجاد سبک زندگی و مقوم حکمرانی است. پس چه از منظر سبک زندگی و چه حکمرانی، موضوع مهدویت جایگاه خاصی در دانشگاه دارد و باید در دانش و بینش، گرایش و کنش مقوم مهدویت باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سالانه ۴۰۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی وارد دانشگاه می‌شوند، باید ارزیابی داشته باشیم که میزان دانش آنها از مهدویت در بدو ورود به دانشگاه و هنگام فارغ‌التحصیلی چه تغییر و پیشرفتی داشته است. تفاوت دبیرخانه امامت و مهدویت و موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این است که دبیرخانه متولی ارتقاء دانش مهدویت است. در دانش مهدویت لازم است پژوهش‌های مبنایی انجام شده و دانش مهدویت در آموزش رسوخ پیدا کند تا بتوانیم رفتار مهدوی که «انتظار» است را بسازیم و در جامعه جاری کنیم.

طهرانچی تأکید کرد: مهدویت قاعده فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به چهار آیه قرآن کریم به عنوان «آیاتِنا عَجَباً» اشاره کرد و گفت: قرآن کریم، پیامبر، قصه حضرت موسی و داستان غیبت ۳۰۹ ساله اصحاب کهف چهار «آیاتِنا عَجَباً» است که به این آیات علاوه بر ایمان باید از نظر نقلی و عقلی هم توجه کرد و این از وظایف دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال رفتارسازی اجتماعی است، خاطرنشان کرد: رفتارسازی اجتماعی نیازمند ساختارهای اجتماعی است و بدون ساختار حتی در امر دین هم موفق نخواهیم بود چرا که رفتارسازی نیازمند نهادسازی است.

طهرانچی با اشاره به سوره اعراف، افزود: بر اساس آیات ۲۴ به بعد این سوره مبارکه، وقتی حضرت آدم به شجره «خلد» و «ملک» نزدیک شد، به کره خاکی آمد و از وادی مودت که در بهشت بود، وارد عالم خاکی شد که در آن عداوت و مودت، تولی و تبری و دافعه و جاذبه وجود دارد. وقتی وارد این عالم می‌شویم، اولین موضوعی که در مواجهه انسان‌ها با هم مطرح می‌شود، نماد پوشش به عنوان نقطه محوری است که دارای سه وجه پوشاننده جسم، زینت و صیانت است.

وی ادامه داد: در آیه ۲۹ سوره اعراف، خداوند به نهادسازی مسجد می‌پردازد ومی‌فرماید: «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ» این نهادسازی کمک می‌کند که مسیر هدایت «فَرِیقًا هَدَی» وَ مسیر گمراهی «فَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلَالَةُ» را بشناسیم.

طهرانچی افزود: البته نهادسازی کافی نیست و باید در مساجد هنرها را بروز داد «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ» (آیه ۳۲ سوره اعراف). نهاد باید امکان بروز زیباشناسی داشته باشد، به همین دلیل در موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به کارهای هنری، شعر، سرود و... پرداخته می‌شود، چرا که معتقدیم در مواجهه با فرهنگ و در ساختار همه توان را به بروز و ظهور برسانیم. در مساجد به زیبایی شناختی توجه داشتیم، اما محتوایی کار نکردیم، بنابراین به ساختار نیاز داریم تا هنر را به اوج برسانیم و جذابیت داشته باشیم، همانطور که خداوند متعال می‌فرماید «بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر جلوه‌گری زینت دانشگاه در مسجد، گفت: مسجد نهادسازی است که در علم و فرهنگ مؤثر است و باید نگین انگشتر دانشگاه باشد، باید مسجد را به عنوان کانون فکر در دانشگاه از غربت دربیاوریم و با همه توان علمی، ادبی و هنری که داریم و ساختارهایی که خلق کردیم به مهدویت بپردازیم. اگر این کار را نکنیم، جامعه در سبک زندگی به سمت دیگری می‌رود.

طهرانچی در پایان با تأکید بر اجتناب از صورت‌گرایی، ظاهرگرایی و شکل‌گرایی در حوزه امامت و مهدویت، گفت: امامت و مهدویت در دانشگاه باید «أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی» باشد.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اصفهان نیز در این اجلاس گفت: دبیرخانه امامت و مهدویت تلاش دارد که امسال فراگیری بیشتری داشته باشد و تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید را در بربگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قیصریان، دبیر دبیرخانه امامت و مهدویت نیز گزارشی از عملکرد این دبیرخانه ارائه کرد و گفت: ۲۵۲ زمینه پژوهشی در قالب نظام موضوعات مهدویت در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده و چهار همایش ملی منجی گرایی در مذاهب، تربیت مهدوی، گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی و مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد. امسال حول محور فعالیت‌های دبیرخانه را «مهدویت و الگوی مطلوب تربیت اجتماعی» قرار دادیم و در این راستا نشست، کارگاه و همایش‌های استانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای سال جاری، ۲۲ برنامه از جمله چاپ‌ کتاب و مقاله در حوزه مهدویت، برگزاری کرسی‌های ترویجی، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، انتشار مجله الکترونیکی، برگزاری پویش یوسف زهرا، تولیدات فناورانه، اردوهای دانشجویی، ایجاد کانون‌های دانشجویی، برگزاری جلسات هم‌اندیسی اساتید، ضیافت اندیشه مهدوی، همایش ملی و... پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha