معرفی ابعاد بین‌المللی برنامه‌های دهه کرامت در حوزه قرآن
کد خبر: 4142060
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

معرفی ابعاد بین‌المللی برنامه‌های دهه کرامت در حوزه قرآن

کارشناسان در برنامه زنده رادیویی افق که با موضوع «برنامه‌های قرآنی، دینی و فرهنگی دهه کرامت» به روی آنتن شبکه رادیوی قرآن رفت بر ابعاد بین‌المللی برنامه‌های دهه کرامت در حوزه قرآن اشاره و تاکید کردند: در دهه کرامت ضمن اجرای برنامه‌های قرآنی در کشور‌های مختلف تلاش می‌کنیم، بتوانیم در همه مجامع یک بخش قرآنی را فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن، عصر امروز، شنبه 30 اردیبهشت‌ماه با حضور حسین مهدوی‌منش، رئیس گروه زیرساخت و طرح و برنامه مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ارتباط تلفنی با عبدالرضا راشد، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت و محمدرضا احمدی‌زاده، رئیس دارالقرآن حرم مطهر رضوی با موضوع «برنامه‌های قرآنی، دینی و فرهنگی دهه کرامت» به روی آنتن شبکه رادیوی قرآن رفت.

مهدوی‌منش، رئیس گروه زیرساخت و طرح و برنامه مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) در ابتدای این برنامه ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت معصومه‌(ع) و امام رضا‌(ع) در خصوص برنامه‌های بین المللی دهه کرامت گفت: دهه کرامت از سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و همراه با بزرگداشت روز دختر آغاز می‌شود و تا ولادت امام رضا‌(ع) ادامه دارد.

وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت(ع) به‌عنوان یک سازمان غیر دولتی و جهانی که به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل بیت(ع) و تحت اشراف مقام معظم رهبری، تأسیس شده است، رسالت خطیر معرفی اسلام ناب محمدی، نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع)، استحکام بخشیدن به وحدت اسلامی و شناسایی، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی از علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) را عهده‌دار است و هم‌اکنون ۷۰۰ عضو و سه هزار مبلغ در سراسر دنیا را پوشش داده است.

رئیس گروه زیرساخت و طرح و برنامه مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: برهمین اساس و با توجه به اینکه در دهه کرامت یکی از کارگروه‌های آن، فعالیت‌های بین‌المللی است، امسال مسئولیت این کارگروه به مجمع جهانی اهل بیت سپرده شد و مجمع نیز در این حوزه تلاش می‌کند از ظرفیت‌های خوب نهاد‌های بین المللی در این عرصه استفاده کند.

مهدوی منش در ادامه بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت رایزنان فرهنگی در ایام دهه کرامت اشاره کرد و گفت: مرکز تبلیغ این سازمان تلاش دارد، از ظرفیت شبکه مبلغان برای بزرگداشت این دهه بهره ببرد. همچنین با توجه به اینکه رویداد‌های راهبری و اهداف بلند‌مدتی برای کارگروه بین الملل دهه کرامت ترسیم شده است تلاش می‌کنیم جایگاه دختر تراز اسلامی را با تأسی از زندگی حضرت معصومه(س) تبیین کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری جشن تکلیف دختران، روز بزرگداشت دختر، بزرگداشت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) ازجمله برنامه‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت دهه کرامت است. همچنین اجرای برنامه «سفیران کریمه» در ۴۰ مرکز بین المللی و برگزاری جشن تکلیف دختران، برگزاری ویژه‌برنامه تازه مسلمانان و تولید محتوا‌های رسانه‌ای به چند زبان دنیا از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده بخش بین الملل در دهه کرامت است.

رئیس گروه زیرساخت و طرح و برنامه مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی(ص) و حراست از حریم قرآن کریم ازجمله موضوعاتی است که مجمع جهانی اهل بیت در دفاع از قرآن در دستور خود دارد گفت: حوزه فعالیت‌های قرآنی ما در سه بخش ساماندهی شده است که یکی از آن‌ها آموزش و تربیت نیروی انسانی در کشور‌های مختلف است. رویکرد دوم علمی و پژوهشی و تولید محتوا و رویکرد سوم تبلیغی و ترویجی است.

مهدوی‌منش تصریح کرد: در این سه حوزه دارالقرآن‌های مختلف و خوبی را احداث کرده‌ایم و در کشور‌های مختلف تلاش می‌کنیم بتوانیم در همه مجامع یک بخش قرآنی را فعال کنیم. به عنوان نمونه در ماه مبارک رمضان در کشور عراق نزدیک به ۱۲ استان و شهر‌های مختلف عراق را از نظر برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان به طور کامل پوشش دادیم. در این برنامه‌ها به سمت جهاد تبیین حرکت کردیم و فعالیت‌های قرآنی ما در حوزه بین الملل در شهر‌ها و ایالات مختلف بر حول محور جهاد تبیین و قرآن کریم شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در ادامه این برنامه رادیویی ارتباط زنده تلفنی با محمدرضا احمدی‌زاده، رییس دارالقرآن حرم مطهر رضوی برقرار شد که وی نیز در خصوص برنامه‌های قرآنی آستان قدس رضوی در دهه کرامت گفت: فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر بر مبنای عمل به فرمایش رسول اکرم(ص) در دو محور قرآن و عترت ساماندهی شده است.

وی افزود: علاوه بر دارالقرآن اصلی حرم مطهر که مرکز برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی تلاوت است، امروز دارالقرآن بانوان را هم احداث کرده‌ایم که محل برگزاری محافل بانوان خواهد بود. همچنین «دارالتفسیر قرآن کریم» را در محل «مقبره علامه شیخ طبرسی(ره)»، صاحب تفسیر گرانسنگ «مجمع البیان» در بارگاه مطهر امام رضا(ع) در اواخر تیرماه سال تأسیس کردیم و در کنار آن صحن‌ها و رواق‌های مختلف، کارگاه‌های قرآنی را در دسترس زائران برگزار می‌کنند.

رئیس دارالقرآن حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امسال برنامه‌های متعددی در حوزه قرآن ازجمله کرسی تلاوت قرآن به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، گفت: بر همین اساس اساتید قرآن از جمله رضا گلشاهی را برای شرکت در این محافل دعوت کرده‌ایم. این دهه محافل قرآنی همه روزه برگزار می‌شود.

احمدی‌زاده با بیان اینکه برنامه حرم مطهر زائرمحور است ادامه داد: در حوزه برنامه معارفی، جلسات تفسیر قرآن را با عنوان قرآن برای امروز، با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در دارالتفسیر آستان مقدس برگزار می‌شود. در کنار این موارد جلسات کارگاهی شرح حدیث هم داریم که حدود ۳۰ جلسه در این خصوص برنامه‌ریزی شده است.

دیگر میهمان این برنامه عبدالرضا راشد، نماینده مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت بود که وی نیز، به صورت تلفنی با این برنامه در ارتباط بود و گفت: بحث دهه کرامت و آنچه برای ما اهمیت دارد فرهنگ‌سازی و معرفی این دهه به کشور‌های مختلف است و امروز شاهد هستیم که در کشور‌های مختلف نسبت به این موضوع اهتمام جدی دارند. همچنین شاهدیم که این دهه را در بسیاری از کشور‌ها جشن می‌گیرند؛ لذا بحث فرهنگ‌سازی مهمترین موضوع در نگاه ما است.

وی با بیان اینکه این مجمع در 10 کشور دنیا برنامه‌های دهه کرامت را به صورت خاص برگزار می‌کند، گفت: برخی از این کشور‌ها عبارتند از میانمار، گرجستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه؛ لذا آنچه ما با عنوان کمیته بین الملل در خارج از کشور به دنبال آن هستیم، هم‌افزایی فعالیت‌های بین الملل در این عرصه است.

انتهای پیام
captcha