توقع مالی نداشتن؛ رمز توفیق شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح/ شفای کودک بیمار با دعای نور
کد خبر: 4142988
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد:

توقع مالی نداشتن؛ رمز توفیق شیخ عباس قمی در تألیف مفاتیح/ شفای کودک بیمار با دعای نور

حجت‌الاسلام صدیقی ضمن بیان خاطراتی درباره شخصیت شیخ عباس قمی، علت توفیق ایشان را در نگارش کتاب مفاتیح الجنان توسل به حضرت زهرا(س) و نداشتن چشم‌داشت مالی عنوان کرد.

به گزارش ایکنا، آخرین پیش‌نشست همایش «یکصدمین سال‌گشت تالیف مفاتیح الجنان» روز سه‌شنبه 2 خرداد با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، رئیس ستاد برگزاری همایش و مسئولان کمیته‌های مختلف برگزار شد.

صدیقی در آغاز این نشست به علت توفیق شیخ عباس قمی اشاره کرد و گفت: در میان علمای صالح هیچ کس توفیق شیخ عباس را در نفوذ به درون خانه‌ها و دل‌ها پیدا نکرد. علت اولش این بود که ایشان زیر خیمه حضرت زهرا(س) رفت و کتاب را با نیت ایشان نوشت. نکته دوم اینکه در سوره یس دارد: «اتَّبِعُوا مَنْ لَا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ». این آیه دو رمز برای ضرورت تبعیت از پیغمبران بیان کرده است؛ یکی اینکه انبیا توقعی از شما ندارند، اینها برای شما باری نیستند، دوم اینکه راهشان راه روشنی است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: شیخ عباس قمی از افراد خودساخته و نورگرفته از عینیت دین بود. من دو جریان در این رابطه نقل می‌کنم؛ از مرحوم مروارید نقل شده است که وقتی از حرم حضرت امام رضا(ع) بیرون آمدم دیدم شیخ عباس می‌آید ولی هوا هنوز روشن نشده نبود. وقتی ایشان لب‌هایش تکان می‌خورد نور از لبانش ساطع می‌شد. بعد متوجه شدم ایشان دعا می‌خواند. سیدیوسف ایروانی هم می‌گفت در نجف شب در یک کوچه‌ای راه می‌رفتم مقابلم نوری خاموش و روشن می‌شد. من حیرت کردم. دیدم شیخ عباس قمی است که دارد دعا می‌کند و نور از لب‌های ایشان فضا را روشن می‌کند. قرآن می‌فرماید: «وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ». پس نور الهی در اثر تقوا حاصل می‌شود.

شیخ عباس قمی خودش را له کرده بود

امام جمعه تهران تصریح کرد: شیخ عباس قمی روی خودش پا گذاشته بود و خودش را له کرده بود و هیچ انانیتی نداشت لذا کتابش را برای فروش ننوشت. در ازای کتاب‌هایش پولی نگرفت کما اینکه از منبرهایش پولی نگرفت. فردی بود که هیچ جنبه ظاهری نداشت و جریانات زیادی دارم که نشان می‌دهد ایشان فانی بوده و جز خدا در وجودش نبوده چون همه وجودش را به خدا داده بود خدا هم در مفاتیح تجلی کرده است.

کد

وی در ادامه درباره اهمیت دعا توضیح داد: این از معجزات ائمه است که دعاها تنوع دارند و هیچ کدام کپی دیگری نیستند و همه دعاها بدیع هستند و نسخه دیگری ندارند لذا ما باید قدر بدانیم خدا گنج عظیمی سر راه ما قرار داده است. من تجربه‌ای برایتان نقل کنم. مدتی در زاهدان بودیم یکی از عزیزان سپاهی بچه‌اش را پیش ما آورد. بچه تب شدید داشت و نگران فوت شدنش بودند. ما دعایی خواندیم و آنها رفتند. بعد از مدتی اینها به تهران آمدند و به منزل ما آمدند. وقتی ایشان وارد منزل ما شد من فرزند خودم را بغل کرده بودم که نزد پزشک ببرم. ایشان گفت بچه ما در حال مرگ بود با دعای شما خوب شد ولی بچه خودتان را پیش دکتر می‌برید؟ من یادم آمد برای آن بچه دعای نور حضرت زهرا(س) خواندم. این تجربه عینی است که برای ما اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی

وی در پایان خاطره‌ای از آیت‌الله بهجت نقل کرد: ما مدت‌ها به بهانه روضه‌خوانی با آقای بهجت مانوس بودیم. یکبار کنار ایشان نشسته بودم، ایشان مشغول ذکر بودند، یکباره فرمودند در مسافرت‌ها یک آیة الکرسی و شش سوره قدر بخوانید. دوباره مشغول ذکر شدند. بعد از چند دقیقه به من گفتند این را همینطوری نگفتم.

اهم فعالیت‌های ستاد برگزاری همایش

در ادامه نشست محمدعلی سعیدی‌نژاد، مسئول کمیته اجرایی همایش به ارائه گزارش فعالیت‌های کمیته‌ها پرداخت که از جمله فعالیت‌های کمیته علمی می‌توان به انتشار مفاتیح شماره‌گذاری‌شده، مفاتیح دانشجویی، مفاتیح دانش‌آموزی، مجموعه مقالات علمی، خاطرات معلمان و دانش آموزان اشاره کرد.

توسل به حضرت زهرا(س) و نداشتن چشم‌داشت مالی؛ رمز توفیق شیخ عباس قمی

برنامه‌ریزی آموزش دعا برای دانش‌آموزان مستعد با همکاری معاونت پرورشی آموزش و پرورش، تولید دوره آموزشی دعا، گزینش دعاخوانان برتر دانش آموزی، برگزاری پویش حفظ دعای عهد، گسترش فرهنگ دعاخوانی در مساجد و حسینیه‌ها با حضور افراد آموزش‌دیده اهم برنامه‌های کمیته آموزش بوده است.

در زمینه فعالیت‌های کمیته رسانه و تبلیغات می‌توان به راه‌اندازی سایت کلیدهای بهشت، تولید 30 برنامه معرفی مفاتیح الجنان با عنوان کلیدهای بهشت، تولید مستند حاج شیخ عباس قمی، ارتباط با مسئولین صدا و سیما جهت پخش دعا در شبکه‌های مختلف از جمله رادیو مناسبتی دعا و پوشش داخلی و خارجی رسانه‌ای همایش اشاره کرد.

کمیته بین الملل نیز در زمینه ترجمه مقالات برتر به زبان‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای ضبط دعاخوانان برتر بین المللی با کمک جامعه المصطفی، کمک به امر تولید ادعیه الحج عربی، کمک به امر محتوای تولیدی شبکه دعا، ارتباط با بنیاد بین المللی دعا فعالیت کرده است.

چاپ آثار کمیته علمی، ارتباط کمیته‌ها با سازمان‌ها و نهادهای همراه، پشتیبانی مالی و ارتباط با خیرین، پیگیری و حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با موضوع یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح الجنان و انجام امور اجرایی همایش نیز از جمله فعالیت‌های کمیته اجرایی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha