مهیا کردن شرایط ظهور از وظایف ماست/ برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 4138070
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
تولیت مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع):

مهیا کردن شرایط ظهور از وظایف ماست/ برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع)

تولیت مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: برنامه‌های حفظ قرآن در دوره‌های دوساله و شش‌ساله، آشنایی با تفسیر مخصوصاً گرایش تفسیر روایی، ترجمه و مفاهیم قرآن، صرف و نحو و بلاغت قرآنی، حفظ موضوعی آیات اخلاقی و فقهی و محفل‌های انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی به صورت منظم و حداقل ماهی یکبار یا با فاصله کمتر از اقدامات ماست.

محمدرضا کرباسی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کرباسی، تولیت جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع)، درباره اقدامات این حوزه علمیه و فعالیت‌های قرآنی آن گفت: خدای متعال در قرآن کریم فرموده است؛ «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ و (هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد) نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند»(توبه/ 122). خدای متعال در این آیه همه مؤمنان مخصوصاً جوانان را دعوت و تشویق می‌کند که اگر می‌توانند از محل زندگی خود کوچ کنند و دین‌شناس و فقیه باشند تا مردم را به دین خدا دعوت کنند. بنابراین مهم‌ترین نکته آیه شریفه این است که ‌اصلی‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه تربیت کارشناس دینی و فقیه در دین دانسته می‌شود.

مهیا کردن شرایط ظهور

وی افزود: الان شرایط آخرالزمان کم و بیش فراهم است. لذا باید بیش از گذشته وظیفه و تکلیف خود را به امام زمان(عج) مورد توجه قرار دهیم. به قول بزرگان، امام زمان آوردنی است نه آمدنی؛ یعنی انتظار فرج بدین معناست که قابلیت و آمادگی نشان دهیم تا زمینه ظهور آن حضرت فراهم شود و یکی از وظایف اصلی ما در زمان غیبت، شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) و مهیا کردن شرایط ظهور آن حضرت است.

تولیت جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: نکته دیگر این است که در دوره حاضر دنیا بسیار متوجه اسلام شده و مردم دنیا به عالمان دین‌شناس و فقیه نیاز دارند تا بتوانند مردم را با دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) آشنا کنند. مقام معظم رهبری در رابطه با طلاب و حوزه‌های علمیه و روحانیت می‌‌فرمایند: «روحانیت، سرباز و خادم دین است و از خود، منهای دین حیثیتی ندارد بلکه هدفش حفظ دین است.» ایشان می‌فرمایند «حوزه چیست؟ حوزه مرکزی است که عالم دینی را پرورش می‌دهد تا برای تحقق مبانی دینی وارد میدان شود.» بنابراین اشتغال و فعالیت در حوزه علمیه برکات فراوانی دارد که در محدوده حریم و حرم اهل بیت(ع)، این برکات و آثار قابل رویت و استفاده است.

کرباسی یادآور شد: باید درباره وظایف حوزه‌های علمیه و طلبگی به جمله‌ای از حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کنم که فرمودند طلبگی از مؤکدترین واجبات است، زیرا با هدایت و سعادتمندی افراد ارتباط دارد و کار آنها سبب می‌شود که برخی از انسان‌ها از جهنم رهایی یابند. این نکته‌ای بسیار مهم و ظریف است که ایشان به آن اشاره کرده‌اند. بنابراین گویا امام زمان(عج) از ما یار می‌خواهد و همان ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» سر می‌دهد. لذا هر شخص و مسئولی باید وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند. به نظرم بهترین مکان‌ها برای معرفی سرباز امام زمان(عج) مساجد هستند. بنابراین باید به پا خیزیم و از هر مسجد حداقل یک نفر را برای سربازی امام زمان و شاگردی مکتب امام صادق(ع) به حوزه‌های علمیه معرفی کنیم.

شرایط و امکانات حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع)

وی با اشاره به اقدامات مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) گفت: جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در سال 1361 به همت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حسنعلی کرباسی و برخی از یاران و همراهان ایشان تأسیس شد و مجوز بالاترین سطح درسی، آموزشی و علمی را با ظرفیت سیصد طلبه و دانش‌پژوه دریافت کرد و خوشبختانه با همه توان فعالیت می‌کند و به جایگاه والایی هم در حوزه‌های علمیه یافته است که بنده به برخی از این موارد اشاره می‌کنم. در زمینه شرایط و امکانات این حوزه علمیه باید بگویم که خوشبختانه از اساتید دلسوز، متخصص و آشنا به علوم روز بهره‌مند هستیم و دانشمندان و مشاوران خوبی در مباحث تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و... داریم.

تولیت جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: از فضای آموزشی و خوابگاهی بزرگی در حدود هفت هزار متر مربع، کتابخانه بسیار غنی و ارزشمند با بیش از بیست هزار جلد کتاب و نیز سایت رایانه‌ای مجهز به اینترنت پرسرعت و نرم‌افزارهای علوم اسلامی، فضای سبز و سالن ورزشی مناسب بهره‌مند هستیم. در جوار مسجد ولی‌الله الاعظم(عج) و در کنار مزار شهید گمنام این حوزه علمیه، که از شهدای غواص دفاع مقدس بودند، قرار داریم. لذا شرایط و امکانات اینجا مانند سایر حوزه‌های علمیه برقرار است.

وی ادامه داد: تربیت نیروهای کارآمد علمی، فرهنگی و اجرایی موفق در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای این حوزه علمیه است. همچنین، در سالیان متمادی در مسابقات و المپیادهای کشوری و استانی افتخارات زیادی کسب کرده‌ایم. همچنین در جشنواره علامه حلی، مقام‌های دوم و سوم جشنواره را به دست آورده‌ایم. در جشنواره علامه شعرانی نیز مقام‌های برتر را داشته‌ایم. در مسابقات ورزشی که بین مدارس و حوزه‌های علمیه در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود نیز دارای مقام هستیم.

فعالیت‌های قرآنی

تولیت جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: در زمینه فعالیت‌های قرآنی باید بگویم که شعار ما این است که هر طلبه، هر روز یک درس با قرآن داشته باشد. در این راستا برنامه‌های حفظ قرآن در دوره‌های دوساله و شش‌ساله، آشنایی با تفسیر مخصوصا گرایش تفسیر روایی، ترجمه و مفاهیم قرآن، صرف و نحو و بلاغت قرآنی، حفظ موضوعی آیات اخلاقی و فقهی و محفل‌های انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی به صورت منظم و حداقل ماهی یکبار یا با فاصله کمتر از دیگر اقدامات ماست.

وی افزود: برنامه دیگری که این حوزه علمیه برای سالیان متمادی دارد دوره تربیتی، آموزشی، علمی و تحقیقی تابستانه با عنوان «دوره رشد» است که در فضایی بیرون از تهران در محدوده دامنه کوه دماوند برگزار می‌شود و از اساتید مجرب از قم و تهران بهره‌مند هستیم و در این دوره تابستانی، طلاب ما در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقی از اساتید بهره‌مند می‌شوند.

کرباسی درباره برنامه‌های اخلاقی و تهذیبی این حوزه علمیه یادآور شد: در گذشته از اساتید بزرگی همانند مرحوم آیت‌الله مصباح بزدی، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی و برخی دیگر از اساتید بهره‌مند بوده‌ایم و هم‌اکنون به توفیق الهی از اساتید بزرگی همانند حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد، حاج آقا قرائتی، حاج آقا پناهیان، آیت‌الله جاودان بهره‌مند هستیم. برنامه‌های تربیتی دیگر از جمله اعتکاف ماه رجب و ماه مبارک رمضان، عزاداری ماه محرم، دسته عزاداری به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و نیز هر ساله مراسم یادواره شهدا در کنار شهید گمنام مدرسه و سایر مراسم کشوری و ملی و مذهبی را داشته‌‌ایم و به استثنای دو سال شیوع کرونا، هر سال در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور داشته‌ایم.

فعالیت‌های مردمی حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع)

وی گفت: در جوار حوزه علمیه ما دارالقرآنی تأسیس شده که فعالیت‌هایی همانند برگزاری دوره‌های قرآنی، اعتقادی، نهج‌البلاغه و مهارتی در دستور کار دارد. در زمینه تبلیغ نیز دوره‌های آموزش کاربردی مهارت و تبلیغ در این حوزه علمیه به نحو شایسته برگزار می‌شود و اعزام مبلغ به مدارس و مساجد را داشته‌ایم و خواهیم داشت. اعزام اساتید تربیتی برای انجمن‌های اولیا و مدارس، حضور در جشن تکالیف مدارس و همکاری با مؤسسات فرهنگی و مذهبی و نیز اردوهای هدفمند، علمی و فرهنگی را در دستور کار داریم.

تولیت جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در پایان بیان کرد: در زمینه ورزش نیز فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم، چون معتقدیم طلبه بانشاط طلبه موفقی است. لذا نشاط طلبه را در سایه فعالیت‌های ورزشی از قبیل فوتبال، فوتسال، تنیس روی میز، رزمی، شنا و تیراندازی دنبال می‌کنیم و در این راستا مقام نایب‌قهرمانی مسابقات کشوری فوتسال در حوزه‌های علمیه، تیم اخلاق در مسابقات کشوری فوتسال و نیز کسب مقام قهرمانی استانی در رشته‌های فوتسال، شنا و تیراندازی را از آن خود کرده‌ایم. امیدواریم جوانان و نوجوانان از پایه هشتم تا دیپلم با ثبت‌نام در این حوزه علمیه و حضور در جمع طلاب و اساتید بتوانند از برکات و امکانات در این خانه امام زمان(عج) حداکثر استفاده را ببرند و ما هم خدمتگزار جوانان این کشور باشیم.

انتهای پیام
captcha