برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» معرفی شدند
کد خبر: 4143366
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع):

برگزیدگان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» معرفی شدند

در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع) برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره شب گذشته سوم خرداد معرفی شدند.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز نمایشگاها و همایش‌های آستان قدس رضوی، شب گذشته ۳ خرداد برگزار شد.

در این مراسم محسن منصوری؛ سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده؛ مدیرکل بنیاد شهید خراسان‌رضوی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند. 

در آغاز این مراسم آیاتی از کلام الله مجید با صدای شهید ابراهیم زمانیان یزدی پخش شد، سپس حجت الاسلام والمسلمین حسن‌زاده ضمن خوشامدگویی به هنرمندان گفت: خداوند در قرآن کریم فرموده‌اند در مقابل دشمنان، خودمان را تقویت کنیم. در زمان حال جنگ فرهنگی به شدت از سوی دشمن پیگیری می‌شود. راهکار مبارزه با چنین جنگی مطمئناً کارهای فرهنگی است یکی از این اقدامات نیز برگزاری جشنواره فیلم و فیلمنامه در جوار مرقد مطهر امام هشتم شیعیان؛ امام رضا (ع) است.

وی افزود: مقاومت ظرفیت بالایی دارد اما متاسفانه ما در این حوزه کم کار هستیم وگرنه چرا باید درباره حاج قاسم و دیگر شهدای مقاومت تا به حال فیلمی ساخته نشده باشد. این کم‌کاری در حالی است که دشمن با ابزار سینما هرگونه هجمه‌ای را به ما وارد می‌کند. فیلم موهن «عنکبوت مقدس» نمود بارز این خصومت است. راهکار مواجهه با جنگ نرم دشمن و آثاری نظیر «عنکبوت مقدس» برگزاری جشنواره‌هایی نظیر فیلم «ایثار» است.

بعد از سخنان حجت‌الاسلام حسن‌زاده از؛ رقیه نقی‌زاده مادر شهید صفر سلیمی، حوا سنگ نقره همسر شهید حسن دهقان و جانباز جعفر مهمان نواز تجلیل به عمل آمد. 

در بخش دیگری از مراسم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در تاریخ فلاسفه، صاحب‌نظرانی بوده‌اند که برخی مکاتب فکری را ایجاد کرده‌اند؛ برخی از آن‌ها آخرت‌گرا و غایت‌گرا و برخی دیگر دنیاگرا و لذت‌گرا بوده‌اند. آنچه که یک مکتب فکری را تبدیل به کالای مصرفی مردم کرده و مردم را به پیروی از آن واداشته، ابزار هنر، به ویژه سینما بوده است. مردم جهان امروز تنها به وسیله ابزار هنر با یکدیگر آشنا شده و از باورهای هم مطلع می‌شوند.
وی با بیان اینکه صهیونیسم به مدد سینما توانسته جای شهید و جلاد را در افکار برخی عوض کند، تصریح کرد: صهیونیسم اینگونه ذره‌ذره هویت دینی ملت‌ها را از آن‌ها گرفته است. اگر بخواهیم هویت ملی، دینی و زبان خود را حفظ کنیم، باید سبک زندگی جامعه خود را حفظ کنیم و این سبک را بپرورانیم. این مهم با حفظ زبان، ادبیات، فرهنگ و تمدن ممکن است که تنها در بستر هنر ایجاد می‌شود.

در ادامه مراسم دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اظهار کرد: سلطه‌جویی فرهنگی همواره مردم آزاده را مورد یورش قرار داده، اما هنرمندان متعهد با تولید آثار خوب همیشه در تقابل با این تهاجم نابرابر مقاومت کرده‌اند. جشنواره فیلم و فیلمنامه «ایثار» تلاشی هنرمندانه و فرهنگ‌ساز بود برای پیوندهای نوینی که ریشه‌های ژرف در فرهنگ اسلامی دارد و حرکتی بود به سوی پی‌بردن به دستاورهای خودمان برای رسیدن به افق‌های تازه.

وی ایجاد خط مستحکم رسانه‌ای در کشورهای اسلامی را یکی از اهداف این جشنواره دانست و بیان کرد: این مسئله به تلاش شبانه‌روزی ما نیاز دارد. علاوه بر آن اتصال راهبردی هنرمندان جبهه مقاومت با یکدیگر، فراهم‌سازی و ایجاد تفاهم در تولیدات مشترک میان کشورهای جبهه مقاومت و بازنمایی چهره استکبار جهانی از دیگر اهداف این جشنواره بود. ابلاغ پیام شهدا با زبان هنرمندانه و خلاق، وظیفه‌ دیگری است که بر عهده هنرمندان جهان اسلام است که برای تمام آنان آرزوی توفیق دارم.

پس از سخنان دبیر، برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره بین‌المللی به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش فیلمنامه

الف- بهترین پویانمایی :

«شیرین» به کارگردانی زید شوکر از کشور عراق

ب- بهترین مستند:

«در محضر انسانیت» به کارگردانی غصون عباس الماضی از کشور سوریه

ج- بهترین فیلم داستانی :

«اسماء» به کارگردانی مصطفی آقا محمد‌لو محصول ایران

د- بهترین پژوهش و تحقیق: 

سمانه رمضانی برای فیلم «جمعه دوم آوریل»

ه - جایزه ویژه بخش بین‌الملل:

جایزه ویژه اول به فیلم «پرواز از بوسنی» به کارگردانی مرضیه سادات یثربی از ایران

جایزه ویژه دوم به فیلم «غزال» به کارگردانی امجد طاهر از کشور فلسطین

برگزیدگان بخش مستند کوتاه نماهنگ، پویانمایی و داستانی

الف - بهترین نماهنگ:

«تار و پود» به کارگردانی محمد صادق رمضانی‌مقدم

ب – بهترین پویانمایی:

«نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران بخاطر توجه به مضمون ایثار

ج – بهترین مستند:

بهترین کارگردانی : ساسان فلاح‌فر برای کارگردانی مستند «چشم ایرانی»

بهترین تهیه‌کننده: محمد سلیمی راد برای فیلم «سرباز شماره صفر»

د- بهترین پژوهش

محسن اسلام‌زاده برای مستند «پاییز پنجاه سالگی» 

ه- بهترین فیلم داستانی

 جایزه بهترین کارگردانی داستانی کوتاه به «نوشابه مشکی» اهدا شد و جایزه بهترین تهیه‌کنندگی به فیلم «اسما» رسید.

سپس از چهره انقلابی سینمای ایران، جمال شورجه مورد تقدیر و تکریم قرار گرفت.

در ادامه سازندگان مستندهای «۶۴۱۰ روز اسارت» و «زنان جبهه شمالی» توانستند. در بخش ویژه فیلم مستند جوایزی را دریافت کنند.

بخش مسابقه سینمای ایران

بهترین کارگردان مهدی جعفری برای کارگردانی فیلم «یدو»

بهترین تهیه‌کننده داوود صبوری برای فیلم «اتاقک گلی»

بهترین جایزه دستاورد هنری به احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی نویسندگان فیلمنامه «هناس» به دلیل بازتاب و تبلور موضوع ایثار در فیلمنامه

جایزه ویژه داوران برای نمایش تجلی ایثار ملی و مردمی به سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «پالایشگاه» رسید.

جایزه ویژه داوران به محمد عسگری برای کارگردانی فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.

 جایزه بزرگ جشنواره شامل حمایت از تولید اثر بعدی با موضوع ایثار و شهادت به مبلغ پنج میلیارد تومان تعلق به کارگردان فیلم «نوشابه مشکی» محمد پایدار اهدا شد.

ناصر ابوشریف نماینده جنبش حماس در ایران، جمال شورجه، الهام چرخنده، جهانگیر الماسی، سعید سعدی، مهدی فقیه، احمد میرعلایی، حسن نجاریان، پرویز شیخ طادی، جلیل فرجاد، روح‌الله برادری، داریوش یاری، جواد شمقدری، مسعود نقاش‌زاده، عبدالله باکیده، ناصر باکیده و.... از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

انتهای پیام
captcha