نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حداکثر انضباط مالی برگزار شد
کد خبر: 4144082
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
معاف:

نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حداکثر انضباط مالی برگزار شد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با صرفه‌جویی حداکثری و حداکثر انضباط مالی برگزار شد، از همکاری و همدلی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تشکر و قدردانی کرد.

نشست تجلیل از اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران ارشد سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تجلیل از اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران ارشد سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، امروز، هفتم خرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دست‌اندرکاران در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن توسط حجت‌الاسلام مهدی شجاع، حافظ و قاری قرآن کشورمان آغاز و در ادامه کلیپی از گروه نجم‌الثاقب پخش شد. سپس علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عیدانه 1402 با برپایی نمایشگاه قرآن در تهران و 11 استان همراه بود که موجب رضایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را فراهم کرد، گفت: این رضایت‌ها از هر چیزی ارزشمند‌تر است و می‌تواند بهترین هدیه باشد.

وی با تأکید بر اینکه مواجهه با قرآن، مسجد و دین، مواجهه اعتقادی، دلی و قلبی و از عمق وجود است و مواجهه با قرآن، فرهنگ و مدیریت قرآنی، کوششی نیست، بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی اولویت نخست برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تا این لحظه هم سعی شده که به آن عمل شود.

معاف در ادامه با تأکید براینکه سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با صرفه‌جویی حداکثری و حداکثر انضباط مالی برگزار شد، از همکاری و همدلی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، شهرداری تهران، مجموعه مصلای امام خمینی(ره)، مجموعه صدا و سیما برای پوشش برنامه‌های نمایشگاه‌ قرآن، اوقاف و امورخیریه و تبلیغات اسلامی و ... تشکر و قدردانی کرد و گفت: حدود 70 درصد از نمایشگاه قرآن به بخش مردمی اختصاص داشت؛ البته مراد از بخش مردمی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیست. بخشی از این 70 درصد نیز به بخش مؤسسات مردم‌نهاد اختصاص داشت که در نظر داریم در سال آینده بخش مردمی را توسعه دهیم.

برنامه محفل؛ طغیانی علیه برنامه‌های معارفی بی‌مخاطب

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چون محفل و نمایشگاه قرآن و... جزو پرمخاطب‌ترین برنامه در سطح کشور است، گفت: برنامه محفل طغیانی علیه برنامه‌های معارفی بی‌مخاطب صدا و سیما بود؛ این برنامه‌ها نشان داد که قرآن دیگر موزیک قبرستان‌ها نیست و قرآن در بطن و متن جامعه آمده است، البته این کافی نیست.

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه باید پدیده نمایشگاه، مطالعه شود و برش‌هایی از وظایف وزارتخانه‌ها درباره نمایشگاه قرآن مشخص شود تا نسبتشان با نمایشگاه قرآن معلوم شود، اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد، این است که نمایشگاه اتفاقی محصور در تهران نیست و مهم‌تر از آن، اتفاق پسین آن است.


بیشتر بخوانید و ببینید؛


وی در بخش دیگر به فعالیت جلسات خانگی از برکات کارهای جمعی با همراهی مردم، فعالیت دو هزار و 500 مسجدِ پایگاه قرآن و راه‌اندازی انجمن نهج‌البلاغه، مفاتیح و صحیفه سجادیه اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در نمایشگاه سی‌ام بازدیدکنندگان از راهنمایی‌های بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان بهره‌مند می‌شدند که گزارش‌ها حکایت از استقبال متقاضیان این بخش داشت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن در عین تنوع، تمرکز دارد و راهبرد و نخ تسبیح دارد، بیان کرد: نخ تسبیح آن همان انس مردم با قرآن است. اگر فرزندان دهه هشتادی و نودی، انس بهتری با قرآن پیدا کرده باشند، آن هنگام شاهد خروجی مثبت نمایشگاه هستیم. نمایشگاه قرآن، گرایش و کشش مردم را به قرآن و اهل‌بیت(ع) بالا می‌برد.

معاف ادامه داد: باید قدر اعتماد و رضایت رهبری و رئیس جمهور قرآنی را بدانیم و در راستای انجام تکالیف و وظایفمان بیش از پیش به موضوع قرآن اهمیت دهیم و طراحی‌های بزرگتری برای برنامه‌های قرآنی داشته باشیم. از سوی دیگر باید وزارتخانه‌ها سند قرآنی داشته باشند که البته پنج وزارتخانه سند قرآنی‌شان آماده است.

در ادامه محمدرضا پورمعین، دبیر موقت انجمن خادمان قرآن با اشاره به آغاز فعالیت نمایشگاه با حضور رئیس جمهور و آیین تکریم خادمان قرآن اظهار کرد: نمایشگاه قرآن چند سالی است که در تحول جدید در گام دوم اتقلاب، قدم‌هایش را بلندتر برداشته است و این موضوع توقع مخاطبان را افزایش می‌دهد. امیدوارم در حوزه بودجه و اعتبارات حال بهتری به فعالیت‌های قرآنی داده شود.

وی با اشاره به رضایت حداکثری بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن، ادامه داد: قطعاً در نمایشگاه سی و یکم با رشد دوبرابری بازدیدکنندگان روبرو خواهیم بود و باید سعی کنیم تا نمایشگاهی درخور جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. هرچند در دو دهه گذشته برای فعالیت‌های قرآنی در سطح کلان شاهد اتفاقات خوبی نبودیم اما سال‌های اخیر شاهد روند روبه رشد فعالیت‌های قرآنی و توجه به این عرصه هستیم. همچنین در نمایشگاه قرآن به دلیل حجم بسیار برنامه‌ها شاهد آلودگی‌های صوتی بسیاری هستیم که نیازمند تدبیر برای ادوار بعدی است.

پورمعین در ادامه به اختصاص دفتر به انجمن خادمان قرآن در معاونت قرآن و عترت اشاره و از این امر تشکر و قدردانی کرد و گفت: در این هفته نیز جلسات مجامع تخصصی انجمن به پایان می‌رسد.

سخنران دیگر این مراسم سیدمهدی مصطفوی، قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بود. وی با اشاره به اینکه امیدواریم سال آینده با رفع کاستی‌ها، بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن در شأن انقلاب و قرآن برگزار شود، گفت: امسال در این بخش، معارف و گفتمان قرآنی را در سطح بین‌الملل رواج دادیم و توانسیتم 36 وبینار را در موضوعات مورد متقاضی مخاطبان خارج از کشور به ۱۲ زبان بومی برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اخبار نمایشگاه، تولیدات و محصولات قرآنی ایران طی نمایشگاه قرآن به خارج از کشور به خوبی منعکس شد، ادامه داد: در این زمینه بخش رسانه‌ای و روابط عمومی عرصه بین‌‌الملل کار ارزشمندی کرد.

مصطفوی با اشاره به اینکه در سال 1401 در حدود ۸۵ کشور برنامه قرآنی اجرا کردیم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مدنظر، تهیه بانک اطلاعات قرآنی به زبان محلی بود که نمایشگاه قرآن ظرفیت قرآنی خوبی در عرصه‌های تبلیغ و ترویج را در این بانک را داشت.

وی با اشاره به اینکه معتقدم ایران به‌عنوان محور بزرگ قرآنی در جهان اسلام هم به لحاظ ظرفیت عمومی و هم در عرصه تولیدات محصولات قرآنی، حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: در این زمینه و برای درخشش بهتر باید از تجربیات قرآنی استفاده شود. تهران باید ام‌القرای قرآنی باشد، چرا که تهران این ظرفیت را دارد.

قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان به ظرفیت موزه قرآن و اختصاص بودجه‌ای مناسب برای اینکه موزه‌ای درخور به منظور نمایش محصولات قرآنی با هدف دعوت و حضور میهمانان سایر کشورها باشد، تأکید کرد.

اسامی تجلیل‌شوندگان؛

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

محمدحسین هادیان، مشاوره وزیر و مدیرکل مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حجت‌الاسلام حمید محمدی

سیدمهدی مصطفوی، قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری

محمدحسین محمدزاده، معاون رسانه و ارتباط سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حمید مجیدی‌مهر، مشاور راهبردی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سعید اردستانی، مشاور عالی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نبی، مسئول قرارگاه فضای مجازی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

شهناز عزیزی، مشاور علمی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

شبیر فیروزیان، مدیر کمیته محتوایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

شهاب فراهانی، مدیر کمیته نظارت و ارزیابی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سیدمحمد اطهری، مدیر کمیته تشریفات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

رامین ویسی، مدیر کمیته حراست سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سیدامین‌الله میرشفیعی، مدیر کمیته فناوری اطلاعات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

محمدرضا پورمعین، مدیر کمیته خادمان قرآن کریم سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

اصغر امیرنیا، مدیر کمیته بازرسی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مدیر بخش ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه‌خوانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، مدیر بخش جلسات خانگی قرآن سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

مهدی جعفری جوزانی، مدیر بخش دهه هشتادی‌های سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

محمدحسین چاووشیان و خانم رزاقی از بخش مشاوره قرآن‌بنیان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حسن وزیری و خانم اسلام‌لو از بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

محمد انجم‌شعاع، مدیر بخش مؤسسات قرآنی ـ مردمی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سیدحسین علوی، مدیر بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

محمدحسین ظریفیان، مدیر بخش نشر مکتوب و دیجیتال دینی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام مهدی شجاع، مدیر بخش نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سیدمصطفی زراوندیان، مدیر بخش هنرهای دینی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

اسدالله سلیمانی، مدیر بخش توزیع محصولات پوشش عفیفانه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

فرشاد اسحاقی، مدیر بخش باشگاه نسل آرمان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

مؤید جهانبخش، مدیر بخش محافل قرآنی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

هاجر خانون‌قدمی، مدیر بخش سنت‌های رمضانیه ایران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

مرتضی توکلی، مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

همچنین تابلویی از بخش ترویج صحیفه سجادیه، مشتمل بر اسامی شجره طیبه در طول 14 قرن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

در ادامه، کلیپی از آیین افتتاحیه و برش‌هایی از فعالیت‌های سی‌ام دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن به سمع و نظر حاضران رسید و سپس مراسم، متبرک به حضور پرچم حرم مطهر رضوی شد.

انتهای پیام
captcha