ساختار خانواده با درک مفاهیم قرآنی حفظ می‌شود
کد خبر: 4145158
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
راه‌های درک بهتر مفاهیم قرآن / ۲

ساختار خانواده با درک مفاهیم قرآنی حفظ می‌شود

رئیس اداره اوقاف خنداب با بیان اینکه حس مسئولیت‌پذیری والدین در مقابل تربیت قرآنی فرزندان باید برانگیخته شود، گفت: ساختار خانواده با درک مفاهیم قرآنی حفظ می‌شود.

حجت الاسلام رضا گودرزی

حجت‌الاسلام رضا گودرزی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خنداب، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت درک مفاهیم قرآن در جامعه به ویژه از سوی جوانان و نوجوانان را متذکر شد و افزود: گفت: خوشبختانه زمینه درک مفاهیم الهی در جامعه فراهم است و هیچ‌گونه کم و کاستی در حوزه استاد و کتاب نداریم. فقط جوانان باید همت کرده و خود را از آموختن آموزه‌های دینی دور نگه ندارند.

وی به رابطه تنگاتنگ بین آموختن مفاهیم قرآن با رونق فرهنگ الهی در سطح جامعه اشاره و ادامه داد: اگر نوجوانان و جوانان به سمت مفاهیم دینی و مذهبی روی آورند، قطعاً شاهد توسعه آموزش، تبلیغ و ترویج قرآن در سطح اجتماع و حتی انتقال این مفاهیم به سایر کشورها خواهیم بود. برای توسعه فرهنگ قرآنی نباید از هیچ منطقه، محله و حتی روستایی غفلت شود. مناطق روستایی در حوزه مفاهیم و در مجموع آموزش‌های قرآن با کمبودهایی مواجه هستند که باید برطرف شود.


بیشتر بخوانید:


گودرزی پرهیز از انجام اقدامات جزیره‌ای و مقطعی در حوزه قرآن را خواستار شد و افزود: تجربه نشان می‌دهد برنامه‌های جزیره‌ای و مقطعی اثر ماندگار و همیشگی ندارد. اگر بخواهیم آثار فعالیت قرآنی را در اجتماع شاهد باشیم باید با برنامه پیش رویم. 

ضرورت برخورداری روستاها از مراکز قرآنی

رئیس اداره اوقاف خنداب با بیان اینکه توجه به آموزش قرآن در روستاها به ویژه روستای کم‌برخوردار الزامی است، اظهار کرد: شرط اشاعه مفاهیم قرآن در روستا و ارتقای سطح علمی روستاییان در حوزه مفاهیم تربیت مربی متخصص و با انگیزه است. بهتر است برای بسط فعالیت‌ها و رویدادهای قرآنی در سطح روستاها به قرائت، روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و مفاهیم در این مناطق بیشتر بها داده شود.

حضور روحانی باسواد، با انگیزه و متخصص در روستاها از دیگر مواردی است که حجت‌الاسلام گودرزی به آن اشاره کرد و افزود: وجود روحانیون به ویژه جوانان فعال در امور دینی می‌تواند در نوجوانان روستایی ایجاد انگیزه کرده و آنان را به سمت آموزش هدایت کند. روستاها دارای ظرفیت‌های مؤثر هستند که اگر خوب تربیت شوند می‌توانند منشأ تحول باشند.

وی با تصریح به این موضوع که هدف اصلی از درک مفاهیم قرآن، عمل به آموزه‌های الهی است، اضافه کرد: حضور قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در روستاها در گرایش نوجوانان روستایی به قرآن بسیار تأثیرگذار است. همچنین حضور مستمر روحانیون مسلط به ترجمه، مفاهیم و تفسیر در مناطق برخوردار در ارتقای سطح آگاهی مؤثر است. فعالان قرآنی و جامعه روحانیت باید فرصت‌ها قدر دانسته و فعالیت‌های خود را ضمن نیازشناسی و مخاطب‌شناسی گسترش برند.

گودرزی برخورداری روستاها از مراکز قرآنی را ضروری دانست و ادامه داد: در برخی روستاها اقدامات خوبی در حوزه قرآن انجام می‌شود که باید منتشر شود. وجود مربی دلسوز، باتجربه و ماهر می‌تواند در گرایش جمع کثیری از جمعیت روستا به سمت این مصحف شریف تأثیرگذار باشد. برای رشد این فعالیت‌ها باید مکانی مناسب در نظر گرفت. بدون تردید جذب تعدادی از جوانان و نوجوانان مستعد و بانگیزه می‌تواند روستا و حتی روستاهای اطراف را نیز متحول سازد.

ضرورت مسئولیت‌پذیری والدین در مقابل تربیت قرآنی

وی با تأکید براینکه حس مسئولیت‌پذیری والدین در مقابل تربیت قرآنی فرزندان باید برانگیخته شود، اضافه کرد: قرآن الگوی خانواده معنوی را با بهترین بیان و شیوه بیان کرده است و وظیفه همه ما این است تا این مبانی را در جامعه بسط و گسترش دهیم. در مناطقی که جوانی با انگیزه و متخصص در حوزه قرآن و معارف دینی وجود دارد توانسته در آن منطقه تحول ایجاد کند. حس مسئولیت‌پذیری برای تربیت قرآنی فرزندان باید در خانواده‌ها تقویت شود.

رئیس اداره اوقاف خنداب به نقش خانواده در هدایت نوجوانان به سمت قرآن اشاره و تشریح کرد: خانواده در گام اول مهم‌ترین نقش را در حضور قرآن‌آموزان در کلاس‌ها و مؤسسات قرآنی دارد. اگر خانواده دغدغه نشر مفاهیم قرآنی که از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری است را داشته باشد، قطعاً به زودی جریان قرآنی در کشور حاکم خواهد شد، اما انجام این کار مستلزم حضور جدی خانواده‌ها در میدان است. البته در کنار خانواده مسئولان نیز باید برای این حضور برنامه‌ریزی کنند. خانواده براساس معیارهای قرآنی شکل گرفته و باید ساختارش با درک این مفاهیم حفظ شود.

گودرزی در پایان کرونا را مهم‌ترین عامل کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در سه سال اخیر دانست و ادامه داد: متأسفانه پس از شیوع بیماری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی از جمله قرآنی تعطیل یا کمرنگ شد و محافل ریزش بسیار داشتند و تعدادی از خانه‌های قرآنی روستایی نیز به همین دلیل غیرفعال شدند و تا جاییکه امروز فعالیت گسترده‌ای را متأسفانه شاهد نیستیم.

انتهای پیام
captcha