صحرای ممالیک قاهره؛ کانون مساجد و خانقاه‌های باشکوه + عکس
کد خبر: 4146251
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

صحرای ممالیک قاهره؛ کانون مساجد و خانقاه‌های باشکوه + عکس

صحرای ممالیک یا قرافه ممالیک به محوطه تاریخی بزرگی در شهر قدیم قاهره اطلاق می‌شود که مساجد، خانقاه‌ها، مقبره‌ها و تکیه‌هایی از دوره ممالیک در آن قرار دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، صحرای ممالیک یا قرافه ممالیک، محوطه‌ای تاریخی در قاهره است که  اوایل قرن هشتم هجری شامل محوطه وسیعی بود که از قلعه الجبل تا العباسیه امتداد داشت که ابتدا به منظور بازی چوگان مورد استفاده قرار می‌گرفت و سپس به میدان القبق و میدان عید شهرت یافت و از نیمه قرن هشتم هجری حاکمان مصر دستور ساخت مساجد و خانقاه‌ها در آن را صادر کردند و بسیاری از این حاکمان در کنار این بناها دفن شدند و تا امروز نیز آرامگاه آنها در این منطقه قرار دارد.

صحرای ممالیک در حال حاضر شامل مساجد تاریخی بسیاری است که تعداد آنها از 30 مسجد فراتر می‌رود. مشهورترین مسجد در این محوطه تاریخی، مسجد قایتبای است که عمر آن بیش از هفتصد سال است، مسجد و خانقاه اشرف برسبای، مسجد کبیر، مسجد قرقماس، مسجد ابن برقوق، مسجد و گنبد امام شافعی، گنبد جانی بیگ الاشرفی، گنبد قرقماس و تکیه احمد ابوسیف مشهورترین تکیه صوفیان در قرون گذشته مصر، از جمله دیگر بناهای تاریخی مشهور در صحرای ممالیک است.

علاوه بر این مساجد، گنبدها و آرامگاه‌های شاهزاده‌ها نیز در این منطقه قرار دارد. مشهورترین این بناها شامل مقبره «طولیه» در خیابان سلطان احمد به سوی خانقاه ام اتوک و گنبد «خدیجه ام الاشرف» است که به آرامگاه اشرف برسبای و خانقاه او در صحرای قایتبای نزدیک است.

انتهای پیام
captcha