برگزاری مراسم افتتاحیه همایش علمی و تخصصی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی
کد خبر: 4146254
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش علمی و تخصصی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی

مراسم افتتاحیه همایش علمی و تخصصی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

همایش علمی و تخصصی دانشجویان دانشگاه فرهنگیانبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام منصور امامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، امروز، 17 خرداد در مراسم افتتاحیه همایش «علمی و تخصصی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی» که در دانشگاه فرهنگیان ارومیه برگزار شد، گفت: هر نظام فکری برای اینکه بتواند ارتقای اجتماعی پیدا بکند نیاز به آموزش دارد و در آموزش باید مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و روش‌شناسی را آن مکتب عرضه کرده و نسبت خود را با سیاست و اقتصاد  ... مشخص کند.

وی افزود: وقتی در مورد انسان‌شناسی صحبت می‌کنیم باید مشخص شود که از کدام انسان صحبت می‌کنیم و تعریف خود را از آن معین کند عصر حاضر، عصر جنگ انسان‌شناسی است و هر مکتبی بر اساس دیدگاه خود به انسان، جامعه  و علوم را تحلیل می‌کند و حتی در موضوع آموزش پرورش باید روش‌شناسی و انسان‌شناسی آن را مورد مداقه قرار بدهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: باید جایگاه فعلی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهیم و همه ما در دوران دانش‌آموزی چندین سال زبان عربی و انگلیسی خواندیم و امروز حتی نمی‌توانیم با عرب زبان‌ها و انگلیسی زبان‌ها صحبت کنیم و مسئولان هم این را می‌دانند اما اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: وقتی به تاریخ آموزش و تعلیم و تربیت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در قدیم‌الایام این روش متداول کنونی وجود نداشت اما آن مکتب‌ها خروجی‌های قابل توجهی داشتن و این مسئله قابل تامل است که افرادی مثل ابن سینا با آن شیوه های تعلیم و تربیت، در علوم مختلف صاحب تخصص می شود و چگونه است که در 200 سال پیش نوجوانان 9 ساله گلستان و بوستان را می‌خواندند اما امروز به دروس دانشگاهی تبدیل شده است، پس معلوم می‌شود اختلالی در سیستم آموزشی وجود دارد و باید برطرف شود و البته منطور این نیست که همه سیستم‌های آموزشی به قدیم برگردد، لکن می‌شود از طرح‌های موفق گذشته الگوبرداری کرده و به صورت به‌روز استفاده کرد.

امامی گفت: افرادی در علوم مختلف تأثیرگذار بودند که شاید دانش‌آموخته آن علم نبودند و از طرفی افرادی که ممحض آن علم بودند، در مرحله عمل شکست خوردند، مثلاً ژان پیاژه به عنوان پدر علم روانشناسی کودک که در این زمینه کتب متعددی نوشته است، در تربیت فرزندان خود موفق نبوده است و نمی‌شود ما چشم‌مان را به روی عملکردشان ببندیم و بگوییم رابطه‌ای بین علم و عمل وجود ندارد و ما به سراغ نظریات و فراورده‌های علمی او می‌رویم.

وی ادامه داد: در نوع نگاه تربیتی قرآن و اهل بیت گذاره‌هایی را می‌بینیم که در جاهای دیگر به ندرت پیدا می‌شود و یا با آن قدرت دیده نمی‌شود و لذا لازم است در سیستم آموزشی این مسائل لحاظ بشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: یکی از اشکالات آموزشی این است که دانش‌آموز را ستم‌پذیر و زورپذیر بار می‌آورد تا بتواند او را مطیع سازد و این مسئله باید حل بشود و دانش‌آموز و نوجوان نباید زیر بار ظلم و زور برود، برخی انتقاداتی که در جامعه رخ می‌دهد نشانگر پاک بودن جامعه است و لذا قرآن کریم فرمول‌های آموزشی را به ما یاد می‌دهد.

 

انتهای پیام
captcha