نتایج انتخابات پارلمانی کویت و امید مردم برای مبارزه با فساد
کد خبر: 4146341
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

نتایج انتخابات پارلمانی کویت و امید مردم برای مبارزه با فساد

حضور غالب نمایندگان جوان و موفقیت جریان اسلام‌گرا در کسب کرسی‌های جدید از شاخصه‌های پارلمان جدید کویت است.

به گزارش ایکنا به نقل از القبس، نتایج انتخابات پارلمانی کویت نشان می‌دهد که میزان تغییر در ساختار پارلمان کویت در مقایسه با پارلمان سابق که در 2022 تشکیل شده بود، 24 درصد است.

بر اساس این گزارش، انتخابات پارلمانی کویت در پنج حوزه انتخابیه برگزار شده است و بیشترین سهم نرخ تغییر در حوزه چهارم با 40 درصد بوده است در حالی که در حوزه دوم 30 درصد، در حوزه اول 10 درصد و برای هر یک از حوزه های سوم و پنجم 20 درصد از نمایندگان آنها تغییر کرده‌اند.

بنابراین نتایج انتخابات حاکی است که 10 عضو جدید از پنج حوزه انتخابیه به پارلمان کویت راه یافتند که اغلب آنها جوان هستند و البته چهره‌های جوان در پارلمان سابق نیز کرسی‌های خود را حفظ کردند، در حالی که از دو زن حاضر در پارلمان قبلی یکی کرسی خود را از دست داده و در پارلمان جدید تنها یک زن حضور دارد.

بر اساس این گزارش 25 نفر از نمایندگان پارلمان‌های پیش‌تر کویت در پارلمان جدید حضور دارند، همچنین 12 نفر از نمایندگان پارلمان 2022 توانستند برای نخستین بار کرسی خود را حفظ کنند.

فراکسیون اسلامی حدس توانست سه کرسی خود را حفظ کند، اما فراکسیون شیعیان دو کرسی از جمع 9 کرسی خود در پارلمان قبلی را از دست دادند و در پارلمان جدید شش عضو خواهند داشت.

دو نامزد فراکسیون العداله والسلام کرسی‌هایشان را که از سال 2012  در تصاحب خود داشتند، از دست دادند.

جریان سلفی نیز توانست با پیروز شدن سه نامزد، حضور خود در پارلمان را تقویت کند و دو نماینده دیگر آن که دو کرسی خود را در سال 2020 از دست داده بودند دوباره به پارلمان بازگشتند و یک نماینده جدید دیگر هم به پارلمان فرستاد که در نتیجه آن شش کرسی در اختیار دارد.

عالیه الخالد یکی از دو بانوی حاضر در پارلمان 2022 نیز کرسی خود در پارلمان قبلی را از دست داد تا جنان بوشهری تنها زن حاضر در پارلمان 2023 کویت باشد.

حدود یک ماه پیش، امیر کویت با انحلال مجلس دستور برگزاری انتخابات جدید را صادر کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دستگاه قضائی کویت برگزاری انتخابات سابق را غیر قانونی اعلام و پارلمان را منحل کرد.

پارلمان کویت اختیارات فراوانی دارد و در سال‌های اخیر هیچ گاه یک دوره کامل  چهار ساله را فعالیت نکرده است. این سومین انتخابات پارلمانی کویت در دو سال و نیم گذشته است.

حسین جمال، تحلیلگر سیاسی امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد که نتایج انتخابات پارلمانی کویت حاکی از آن است که جناح مخالف اکثریت را به دست آورده و این ممکن است آغازگر اجماع بین اپوزیسیون و دولت کویت باشد.

وی گفت که رأی دهندگان وعده‌های زیادی از نامزدها شنیده‌اند که باید به اصلاحاتی که وعده داده‌اند پایبند باشند، اما اگر روند اصلاح و مبارزه با فساد کلید نخورد اوضاع تغییر خواهد کرد.

جمال گفت: مردم مطالبات عادلانه‌ای مانند تصویب قانون تشکیل کمیسیون عالی انتخابات برای نظارت بر روند انتخابات، لغو قانون جرایم سمعی و بصری، قوانین جرایم سایبری، تصویب قوانین مربوط به جوانان و مبتکران علاوه بر توقف انتصابات خویشاوندی و یا باندبازی‌های سیاسی دارند.

 این تحلیلگر سیاسی معتقد است که رأی‌دهندگان از وضعیت قبلی ناراضی هستند و حمایت آشکاری از رأی دادن به نمایندگان جوان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه وجود داشت، چرا که آنها می‌خواهند کشورشان را از مرحله رکود سیاسی و اقتصادی به سمت توسعه حرکت دهند.

نتایج انتخابات پارلمانی کویت و امید مردم برای مبارزه با فساد /آماده

وی در مورد فراکسیون اکثریت در پارلمان جدید کویت معتقد است که اگرچه جریان اسلام‌گراها کرسی‌های خوبی در انتخابات به دست آوردند، اما اکثریت را تشکیل نمی‌دهد و به نظر می‌رسد مردم از رأی دادن به فرقه و جناح خاصل دوری کرده و به اساس گفتمان سیاسی نامزدها رأی داده‌اند.

انتهای پیام
captcha