راه‌اندازی گروه‌های تخصصی قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی + صوت
کد خبر: 4146801
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
باقری‌بیلندی بیان کرد:

راه‌اندازی گروه‌های تخصصی قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی + صوت

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جشنواره قرآن وعترت وزارت بهداشت محلی برای شناخت استعدادهای قرآنی است، گفت: درست است که فرایند اجرایی جشنواره تمام شده اما این امر، آغاز فعالیت و برنامه ما برای استعدادهای نو و تازه شناسایی شده است در همین راستا طرح راه‌اندازی گروه‌های تخصصی قرآن را برای اولین بار در دست اجرا داریم.

باقري بيلنديبه گزارش ایکنا، برنامه رادیویی افق، امروز، 20 خرداد با حضور جواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با موضوع بررسی فعالیت‌های این وزارت به روی آنتن رفت. 

وی گفت: مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از سال ۱۳۸۷ به همت جمعی از علاقه‌مندان چون شهید فیروزی از بنیانگذاران این مرکز به منظور توسعه آموزه‌های وحی و معارف اهل‌بیت(ع) در وزارت بهداشت راه‌اندازی شد. همانطور که از اسم این مرکز پیداست، شکل‌گیری مجموعه با هدف انس و الفت خانواده نظام سلامت با معارف عترت و مفاهیم قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی انجام شده است.

باقری‌بیلندی اضافه کرد: این مجموعه از ابتدای شکل‌گیری در حوزه توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی وزارت بهداشت و مراکز تابعه بهداشت در سه حوزه آمورش، تبلیغ و ترویج و پژوهش تا به امروز  فعالیت‌های خود را ادامه داده است، به‌طوری که اقدامات فاخری انجام شده است. در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کارشناس و رئیس اداره قرآنی مستقر هستند‌. همچنین مرکز قرآن و عترت در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت دارند و برنامه‌های متعددی را در سه حوزه فوق و در بخش ستادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی(صف) برگزار کرده و می‌کنند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری مرحله پایانی بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت در اردیبهشت به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی دانشگاهی در سه حوزه کارمندی، دانشجویی و استادی بودیم، بیان کرد: در این جشنواره بیش از ۷۰ هزار نفر رشته در شش بخش و ۵۳ رشته شرکت‌کننده داشتیم که آیین اختتامیه این جشنواره، ۱۹ اردیبهشت در بخش‌های هنری، معارفی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از مسئولان کشور برگزار شد‌. همچنین بخش آوایی این جشنواره از ۲۱ تا ۳۰ اردیبهشت با رقابت راه‌یافتگان به مرحله نهایی در ساری برگزار شد. 

وی گفت: استقبال خانواده نظام سلامت در جشنواره قرآن و عترت در بخش معارفی با بیشترین علاقه و ثبت‌نامی روبرو بوده است، به طوری که امسال در جشنواره بیست و هفتم، حدود ۴۵ هزار و ۵۷۷ نفر در این بخش شرکت کردند. در بخش آوایی نیز ۱۱ هزار و ۷۸۲ استاد، کارمند و دانشجو حضور داشتند و سپس بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش فناوری و هنری است.

باقری‌بیلندی تصریح کرد: بخش فناوری یعنی ایده‌ها و کارهای متعدد در بخش فناوری حوزه قرآن و عترت و برنامه‌های کاربردی حوزه قرآن و ساخت اپلیکیشن‌های قرآنی. امسال در حوزه نوآوری نزدیک به ۳۵۰ اثر داشتیم که برخی از آثار واقعاً فاخر بودند و به مرحله کشوری راه پیدا کردند که در مجموع در مرحله نهایی، شش اثر برگزیده شدند. لازم به ذکر است هر بخش جداگانه قضاوت شد یعنی در ۵۳ رشته در شش بخش، جشنواره داوری انجام شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر هم به لحاظ کیفی و کمی شاهد رشد صعودی شرکت‌کنندگان بودیم و امسال در کنار موفقیت ادوار گذشته یکی از کارهای خوب در دبیرخانه جشنواره بیست و هفتم و در کمیته فنی، بهره‌مندی از داوران در سطح بالا(ملی و بین‌المللی) بود و امسال به لحاظ کیفی نسبت به گذشته، رشد بهتری را در مسابقات شاهد بودیم. کاری که در جشنواره بیست و هفتم انجام شد، پیوند فضای آموزشی با دوره‌های ضمن خدمت کارکنان بود‌. همچنین در زمینه آموزش‌های تخصصی، دوره‌های قرائت تحقیق، حفظ و ... برگزار شد.  این کلاس‌های آموزشی به صورت گسترده به لحاظ ستادی و صف در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود. 

وی ادامه داد: در زمینه اساتید از سال گذشته ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی متفاوت، طرح «همراه با حکیمان» اجرا شد. امسال شاهد برگزاری دومین دوره این طرح در مشهد با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه با ارائه بسته‌های اعتقادی و معارفی با موضوع قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خواهیم بود. همچنین در حوزه تبلیغ و ترویج نیز برنامه‌های متعددی درحال انجام است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در هر دانشگاه‌ علوم پزشکی یک کانون قرآن و عترت دانشجویی فعال داریم، افزود: ۶۷ کانون قرآن و عترت، بیش از ۵۰ هیئت مذهبی دانشجویی و استادی، بیش از ۴۵ کانون مهدویت و کانون‌هایی از این جنس همچون کانون مراسم و نماز  و.‌.. داریم. کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی ظرفیت برنامه‌ریزی، مجری و نظارت به فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در کف دانشگاه‌ها را دارند. همچنین ما در حوزه تبلیغ و ترویج برنامه‌های فاخری داشتیم.

وی به اجرای برنامه «۳۰ شب، ۳۰ خدمت، ۳۰ مسجد» در ماه رمضان برای دومین سال متوالی در یکی از مساجد حاشیه شهر در قالب برنامه نظام سلامت  خدماتی در حوزه تبلیع و ترویج اشاره کرد و گفت: همچنین مراسم جزء‌خوانی خانواده نظام سلامت امسال برای اولین بار ضبط شد و در حال انجام کار فنی آن هستیم تا سال آینده از صدا و سیما پخش شود. همچنین سال گذشته نیز همکاری در جشنواره صد را داشتیم.  

باقری‌بیلندی تصریح کرد: در نظر داریم تا «کاروان تلاوت، طبابت» را در سطح کشور برای اولین بار راه‌اندازی کنیم، افزود: امروزه به اذعان فعالان قرآنی در کشور، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یکی از فعالان در حوزه قرآنی است. همچنین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت محلی برای شناخت استعدادهای قرآنی است، درست است که فرایند اجرایی جشنواره تمام شده است اما این امر آغاز فعالیت و برنامه ما برای استعدادهای نو و تازه شناسایی شده است.

وی افزود: در نظر داریم تا از این ظرفیت و پتانسیل در دانشگاه‌ها استفاده شود و در همین راستا طرح راه‌اندازی گروه‌های تخصصی قرآن را برای اولین بار داریم. همچنین در تابستان نیز دوره‌های توانمندسازی دانشجویان را برگزار می‌کنیم. در جشنواره بیست و هفتم، دو هزار و ۵۰۰ حافظ قرآن در خانواده نظام سلامت، ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر در این دو ماهه تا جشنواره ملی قرآن و عترت، دوره آمادگی برای راه‌یافتگان به این مرحله برگزار می‌کنیم.

باقری بیلندی در پایان به برگزاری اولین بار محفل قرآنی دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه علوم پزشکی ایران و محفل قرآنی ویژه بانوان دانشجو برای اولین بار در ماه رمضان خبر داد.

درحال تکمیل////راه‌اندازی گروه‌های تخصصی قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در ادامه این برنامه، ارتباط تلفنی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها درباره فعالیت‌های کانو‌ن‌های قرآن و عترت برقرار شد.

همچنین رهبر، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل یکی از میهمانان ارتباط تلفنی بود که در این برنامه، بیان کرد: این دانشگاه در بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت، رتبه دوم را در ثبت‌نام‌ها در سه بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان کسب کرد. همچنین ۲۴ رتبه اول تا سوم کشوری را در جشنواره کسب کردیم.

رهبر، درباره میزان ورود دانشجویان به حوزه خدمات جهادی، ادامه داد: سعی کردیم دانشجویان را با توجه به پتانسیل و علاقه به رشته‌های مختلف سوق دهیم و در یکی از شهرستان‌های محروم اردبیل (شهرستان فرصت) با همکاری مؤسسه خیریه مجاوران سلامت از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استفاده کرده و خدمات دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی و اپتومتریست را ارائه می‌دهیم.

طی ارتباط تلفنی دیگر با خانم حسینی‌مهراب، رئیس اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گزارشی از فعالیت این اداره در زمان فعلی و کرونا به صورت حضوری و در بستر فضای مجازی ارائه شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی هیئت مجازی، مدرسه مجازی و جذب دانشجویان متعدد، افزود: فعالیت‌های قرآنی دانشجویان را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بومی کردیم. همچنین ۵۰ رابط قرآن در واحد دانشگاه به منظور فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و آموزشی و تشکیل شبکه قرآنی منسجم در واحد دانشگاه داریم.

یادآور می‌شود، برنامه افق، شنبه‌ها، حوالی ساعت ۱۴:۲۵ به مدت ۴۰ دقیقه با اجرای کارشناسی جواد نصیری از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

کد
 
گفت‌وگو از جواد نصیری
انتهای پیام
captcha