حفظ قرآن پای رحل پدربزرگ
کد خبر: 4147081
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴

حفظ قرآن پای رحل پدربزرگ

یک حافظ قرآن گفت: پدر بزرگم به شیوه سنتی و مکتب‌خانه‌ای به اهالی روستایمان قرآن یاد می‌داد و صوت و زمزمه قرآن همیشه در خانه ما بود. در سنین کودکی به همراه برادرانم در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردم و کم کم توانستم چند سوره کوچک و برخی از آیات قرآن را بخوانم که این برایم خیلی لذت‌بخش بود.

صادق سوری حافظ قرآن تویسرکانصادق سوری، حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: ۲۲ سال سن دارم و از اهالی روستای اشترمل هستم. در خانواده‌ای قرآنی به دنیا آمدم، پدر بزرگم به شیوه سنتی و مکتب‌خانه‌ای به اهالی روستا قرآن یاد می‌داد و صوت و زمزمه قرآن همیشه در خانه ما بود، در سنین کودکی، قبل از اینکه به مدرسه بروم به همراه برادرانم در کلاس‌های قرآنی در روستا شرکت می‌کردم.

وی افزود: از همانجا با صدای قرآن و مطالب قرآنی آشنا شدم، کم کم با حضور متعدد در جلسات به همراه برادرانم چند سوره کوچک و برخی قسمت‌های قرآن را بدون اینکه متوجه قواعد و مباحث روخوانی و روانخوانی بشوم می‌توانستم بخوانم، رفته رفته علاقه به فعالیت قرآنی در من به‌وجود آمد و اینکه می‌توانستم قرآن را بخوانم برایم لذت‌بخش بود، از این‌رو در زمينه قرآن فعاليت داشتم.

این فعال قرآنی ادامه داد: بر خلاف اغلب افراد که ابتدا در کلاس روخوانی و روانخوانی شرکت می‌کنند، از همان سنین کودکی به‌دلیل شنیدن زیاد قرآن توانستم قرآن بخوانم و بعد از آن قواعد را به‌صورت تئوری یاد گرفتم. بعد از اینکه تلاوت من از لحاظ روخوانی و روانخوانی مشکلی نداشت وارد حوزه قرائت و حفظ قرآن شدم، از طریق مسابقات قرآنی و آقای سیدهادی عربی وارد حوزه قرائت قرآن شدم. در جلسات کانون قرآن که توسط استاد رضا فضلعلی اداره می‌شد شرکت می‌کردم، حتی مواقعی بود که برای رفت‌وآمد از روستا بسیار اذیت می‌شدم، اما چون عشق به قرائت قرآن داشتم می‌رفتم و این سختی‌ها را پشت سر می‌گذاشتم.

سوری در ادامه گفت: بعد از آن هم که جلسات کانون قرآن تعطیل شد چندین جلسه در جلسات قرآنی ملایر شرکت می‌کردم، در کنار تمرین قرائت از همان کلاس‌های ابتدایی شروع کردم به شرکت کردن در جلسات حفظ قرآن روستا و جزء ۳۰ و اول را حفظ کردم، اما دیگر ادامه ندادم. مواقعی بود که این دو جزء را باز می‌خواندم و می‌خواستم ادامه بدهم اما به دلایلی نمی‌شد، تا اینکه برادر من به یک مؤسسه قرآنی در استهبان شیراز رفت و طی یک سال در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) قرآن را حفظ کرد و سال بعد در شهرستان ملایر با کمک و همراهی دوستانش که آنها هم حافظ قرآن بودند یک مؤسسه بیت‌الاحزان زیر نظر همان مؤسسه مرکزی در شیراز تأسيس کردند.

وی ادامه داد: من هم مثل برادرم در مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرستان ملایر مشغول به حفظ قرآن شدم و توانستم طی یک سال در سال ۹۷ و در سن ۱۷ سالگی کل قرآن را حفظ کنم. آشنا شدن من با قرآن به دو عامل بستگی داشت یکی خانواده قرآنی و دیگری محیط و جلسات قرآنی. چندین بار در مسابقات آموزش و پرورش در مرحله شهرستانی در زمینه قرائت اول شدم، در مرحله استانی یک بار سوم و یک بار هم دوم شدم و مدرک مربی‌گری روخوانی و روانخوانی و حفظ را نیز اخذ کرده‌ام. در دوران خدمت سربازی نیز قرآن خیلی کمک حال من بود، در این دوران دو دوره کلاس روخوانی و روان‌خوانی برگزار کردیم که چند نفر از سربازان و هم‌خدمتی‌هایم از آنجا با قرآن آشنا شدند و توانستند با این کتاب الهی انس بگیرند.

این حافظ کل قرآن اظهار کرد: رتبه اول مرحله نیمه نهایی مسابقات نیروهای مسلح در قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف را هم در سال ١٤٠١ کسب کردم، در همین حین خدمت سربازی دو بار در دوره آموزشیار قرآن شرکت کردم و بار دوم موفق به کسب عنوان ممتاز علمی در دوره آموزشیار قرآن در بین سربازان شدم و مقطعی هم در روستا کلاس حفظ برگزار کردم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در روستای اشترمل همیشه کلاس قرآن برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر کلاس‌های حفظ، روخوانی و روانخوانی و همچنین نهج‌البلاغه، دوشنبه شب‎‌ها در منزل یکی از اهالی روستا برگزار می‌شود. این روستا معلمان قرآن زیادی دارد حتی دوره تربیت مربی در روستا برگزار شده است و جزء اولین خانه قرآن‌هایی که در استان همدان است فعالیت خود را شروع کرده است.

سوری یادآور شد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل روستا کمبود فضای آموزشی و تفریحی است که در حال حاضر یک مجتمع برای فعالیت‌های آموزشی تفريحی در حوزه قرآن در حال ساخت است که نیازمند حمایت‌های مالی ویژه است تا این مجتمع تکمیل بشود و هرچه زودتر بتوانیم از این فضا استفاده‌ کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قرآنی شهرستان تویسرکان بسیار بالاست، گفت: من جوان‌ها و نوجوان‌هایی را می‌بینم که استعداد بالایی دارند اما چون کلاسی نیست و نمی‌توانند در جلسات دیگر شهرها حضور یابند این استعدادها پنهان می‌ماند و اینکه فضایی وجود داشته باشد که بتوانند پیشرفت کنند وجود ندارد، چند سالی است که جلسات قرائت شهرستان تعطیل شده و یکی از دلایلی که من برای شرکت در جلسات قرآنی به ملایر می‌رفتم همین بود.

سوری اظهار کرد: باید مسئولان قرآنی شهرستان پیگیر باشند و نگذارند که جلسات تعطیل بماند و مثل قبلا جلسات ادامه داشته باشد، کلاس‌های حفظ برگزار می‌شود اما تا جایی که من اطلاع دارم جلسات قرائت در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه قرآن در اکثر نهادها از جمله آموزش و پرورش کم‌کاری شده که ان‌شاءالله جبران می‌شود، یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش معلمان قرآن هستند که خودشان قرآنی نیستند و مهارت زیادی در خواندن قرآن ندارند، نقاط ضعف جامعه قرآنی از نظر من نبود وحدت و یکپارچگی بین اساتید قرآنی شهرستان است که همیشه باهم نیستند.

سوری با بیان اینکه قرآن باعث خیر و برکت‌های زیادی در زندگی من شده است، گفت: شاید اگر پدربزرگ من فعالیت قرآنی نداشت و برادرهایم در جلسات قرآنی شرکت نمی‌کردند من هم با قرآن آشنا نمی‌شدم و از قرآن فاصله می‌گرفتم. اینکه پدر و مادر یک فرد قرآنی باشند و هر روز تلاوت قرآن داشته‌ باشند و اهل رفتن به جلسات قرآن باشند، بدون شک فرزندان آن خانواده با الگوگیری از همدیگر اهل قرآن می‌شوند. همچنین وجود جلسات قرآن در سطح شهرستان موجب می‌شود که جوان‌ها به سمت قرآن بروند، اما اگر جلسه‌ای نباشد طبیعتا کم کم تلاوت قرآن از رونق می‌افتد.

انتهای پیام
captcha