کد خبر: 4148591
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
حمید طریفی‌حسینی خبر داد؛

اعزام 500 دانش‌آموز استثنایی زیارت اولی به مشهد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: امسال برای اولین بار 500 دانش‌آموز استثنایی را به همراه 100 مربی به اردوی زیارت اولی مشهد اعزام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با موضوع «اقدامات و برنامه‌های حوزه تشخیص و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی» امروز یکشنبه 28 خردادماه برگزار شد.

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست با اشاره به آغاز دوران تعطیلی مدارس و برپایی کلاس‌های تابستانی گفت: با توجه به اینکه مدارس تعطیل شده‌اند و جریان تربیت باید ادامه پیدا کند، برنامه‌ریزی کردیم تا در کنار مدارس عادی که اجرای بخشنامه اوقات فراغت را آغاز کردند، ما نیز فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کنیم. پیش‌بینی کردیم تا ۶۰۰ پایگاه تابستانی را با برآورد هشت هزار دانش‌آموز داشته باشیم. ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال گذشته در برنامه‌های تابستان شرکت کردند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های تابستانه به تمامی ظرفیت‌های تربیت‌های شش‌گانه و فعالیت‌های تربیتی فرهنگی ورزشی توجه کردیم و بحث تدبر در آیات قرآن کریم و موضوعات مرتبط با نماز، گردش‌های علمی و اردوهای چند روزه را داشتیم. امسال برای اولین بار 500 دانش‌آموز استثنایی را با 100مربی به اردوی زیارت اولی مشهد اعزام می‌کنیم.

لزوم مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با اشاره به لزوم مهارت‌آموزی دانش‌آموزی بیان کرد: آموزش خیاطی، نجاری و مکانیکی از جمله آموزش‌هایی است که در تابستان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. هنرهای آوایی و قصه‌گویی هم برای دانش‌آموزان دختر در نظر گرفته شده است. برای تربیت زیستی و بدنی هم کلاس‌ها و مسابقات ورزشی را در نظر گرفتیم که در قالب کلاس‌های تابستانه انجام می‌شود.

طریفی‌حسینی اظهار کرد: امسال بیست و سومین دوره مسابقات مربیان و معلمان مدارس استثنایی نیز برگزار می‌شود که ۳۱۹ نفر از معلمان که خودشان هم نوعی از معلولیت را دارند، در این مسابقات شرکت خواهند کرد. هزار و ۷۵۰ مدرسه در سراسر کشور، پایگاه تابستانی می‌شوند؛ قرار است حداقل 10 درصد از 80 هزار دانش‌آموز استثنایی حاضر در این مدارس در کلاس‌های تابستانی شرکت کنند.

وی با اشاره به سامانه «نورینو» بیان کرد: این سامانه به همت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری راه‌اندازی شده است و به کمک آن می‌توانیم وضعیت دانش‌آموزان شرکت کننده در کلاس‌های تابستانی را رصد و عملکرد پایگاه‌های تابستانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

طریفی‌حسینی اضافه کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در نظام توان‌بخشی داشتیم یکی از برنامه‌های ما این است که معلمان ابتدایی که با دانش‌آموزان دارای اختلال مواجه هستند، صلاحیت لازم را برای کار دانش‌آموزان داشته باشند. ۳۵۰ معلم دوره ابتدایی به صورت حضوری آموزش می‌بینند تا در حلقه‌های دانش‌افزایی طرح شهید همت با همکاری معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شرکت کنند. این حلقه‌ها در سراسر کشور تقسیم شده و 800 مدرس منطقه‌ای را تربیت کردیم تا بین معلمان توانمندی‌های لازم ایجاد ‌شود. مدرسان در مناطق حضور پیدا می‌کنند و در گروه‌های ۱۰ یا ۱۵ نفره آموزش‌های تکمیلی را ارائه می‌دهند.

توانمندسازی معلمان دانش‌آموز استثنایی

وی با اشاره به مراکز جامع سنجش، آموزش و مداخلات در مشکلات ویژه یادگیری گفت: اولویت ما در این کلاس‌ها توجه به معلمان کلاس ابتدایی خصوصی پایه اول دوم و سوم ابتدایی است. توانمندسازی معلمان دارای دانش‌آموز استثنایی نیز از نکات دیگر مورد توجه ماست. در شهریورماه از این معلمان دعوت می‌کنیم تا در دوره‌های آموزشی، نحوه کار با دانش‌آموز استثنایی را فراگیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی داشتیم و امیدواریم تعدادی از نیروهای مورد نیاز ما جذب شوند و اگر نتوانیم تا پایان سال این افراد را جذب کنیم در آزمون‌های آتی این افراد را جذب خواهیم کرد.

وی با اشاره به پایش دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، گفت: طرح شهید محمودوند به صورت سراسری بوده و دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده مورد پایش قرار گرفتند؛ تعدادی از دانش‌آموزان در این پایش معلولیت را علت ترک تحصیل عنوان کردند. در تلاشیم تا اگر شرایط لازم برای آموزش به دانش‌آموز فراهم نبوده این شرایط را فراهم ‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سال گذشته سه درصد به پوشش تحصیلی دانش‌آموزان خود افزودیم گفت: تلاش می‌کنیم این پوشش تحصیلی را افزایش دهیم و به دنبال افزایش مهارت‌های ارائه شده در مدارس هستیم. هر مدرسه‌ای که بتواند آموزش یک مهارت جدید را آغاز کند تشویق خواهد شد و تمام تجهیزات لازم برای مهارت‌آموزی آن با همراهی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم نوسازی مدارس گفت: در طرح شهید عجمیان با کمک نیروهای جهادی به بهسازی و زیباسازی مدارس توجه کردیم. سازمان نوسازی مدارس قول داده است تا نوسازی و بهسازی مدارس استثنایی هر چه زودتر به اتمام برسد.

تثبیت نظام جامع تشخیص، توان‌بخشی و مداخله به هنگام

طریفی‌حسینی افزود: سال گذشته نظام جامع تشخیص، توان‌بخشی و مداخله به هنگام را مستقر کردیم و امسال این نظام تثبیت شده است. در سنجش بدو ورود اگر دانش‌آموزی دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شود به مدارس استثنایی و مراکز مورد نظر ما هدایت می‌شود. در دوره پیش‌دبستانی هم این فرصت را داریم تا سطح بالاتری از توانمندی را ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند در دوره ابتدایی در مدارس عادی تحصیل کنند. این سنجش بدو ورود به مدرسه انجام می‌شود و سنجش تخصصی و سنجش جهش تحصیلی هم در این مراکز صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری تمام فرآیندهای ثبت‌نام و نوبت‌دهی به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: در این روش خانواده‌ها خودشان فرآیندهای ثبت‌نام را انجام می‌دهند و اقداماتی همچون نوبت‌گیری در هر یک از مدارس و پایگاه‌هایی که خانواده‌ها مایل بودند صورت می‌گیرد در حالی که در سال گذشته فرآیندهای ثبت‌نام توسط مدیران مدرسه انجام می‌شد و نظر خانواده‌ها دخیل نبود.

طریفی‌حسینی با بیان اینکه یک‌ میلیون و 402 هزار نفر از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی در سامانه ثبت‌نام کردند، گفت: سامانه از امروز تا 10 تیرماه مجدداً باز شده است و خانواده‌ها تا ۱۰ تیرماه فرصت دارند تا برای دانش‌آموزانی که سنجش آنها انجام نشده اقدام کنند. پایگاه‌هایی به صورت محدود در سراسر کشور فعال نگه داشته خواهند شد که به صورت موردی اگر به هر دلیل یک خانواده اقدامات لازم برای سنجش را انجام نداد اقدامات لازم صورت گیرد.

90 هزار دانش‌آموز استثنایی اتباع

وی افزود: حدود ۹۰ هزار نفر از افراد ثبت‌نام شده اتباع هستند که پیش‌بینی می‌کنیم ثبت‌نام بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان اتباع انجام شده باشد. دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که کد آمایش و پاسپورت دارند مشکلی برای ثبت‌نام ندارند و حتی افرادی که هیچگونه مدارک شناسایی ندارند هم می‌توانند از این آزمون سنجش استفاده کنند. سامانه سنجش اتباع نیز به صورت رایگان انجام می‌شود. هزینه سنجش ۶۰ هزار تومان است که به صورت الکترونیک در سامانه پرداخت خواهد شد و ما هیچگونه افزایش هزینه‌ای نسبت به سال گذشته نداشتیم.

طریفی حسینی با بیان اینکه معمولاً کمتر از یک درصد از کودکان، در نهایت در مدارس استثنایی حضور خواهند داشت گفت: ۱/۷ درصد از افراد دارای اختلال بینایی بودند. کمتر از ۶ درصد از بچه‌ها هم به مراکز سنجش تکمیلی هدایت شدند.

جذب هزار نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  بیان کرد: مجوز حدود هزار نفر گفتار درمان و کار درمان برای جذب نیرو در اسفند سال گذشته داده شده بود اما این موضوع در دفترچه آزمون استخدامی قید نشده بود که در تلاشیم با توجه به برگزاری آزمون استخدامی آتی این تعداد جذب شوند؛ در صورتی که این اتفاق رخ ندهد با توجه به اینکه به زودی آزمون استخدامی برای مربیان پرورشی برگزار خواهد شد در این آزمون استخدامی برای جذب نیرو در مدارس استثنایی اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در تابستان برای سنجش ورودی سال آینده برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و به محض اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان در کودکستان انجام شد برای سنجش ورود نوآموزان برنامه‌ریزی خواهد شد. در سنجش‌هایی که صورت گرفته میانگین قد و وزن دانش‌آموزان برخی استان‌ها با سایر استان‌ها تفاوت محسوسی دارد که لازم است بسته‌های تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان این استان‌ها در نظر گرفت. حدود چهل میلیارد برای توان‌بخشی مدارس در نظر گرفته شده و در تلاشیم تا این مبلغ را جذب کنیم؛ این مبلغ در سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان بوده است. میانگین وزن دانش‌آموزان در سن پیش‌دبستانی حدود ۲۰/۵ کیلو و میانگین قد ۱۱۵سانتی‌متر است. بیش از 50 درصد دانش‌آموزان دندان‌های شیری پوسیده دارند و حدود 20 هفت هزار نفر دارای دندان دائمی پوسیده هستند.

ایاب و ذهاب رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی

طریفی‌حسینی با بیان اینکه در تلاشیم با همکاری شهرداری‌ها ایاب و ذهاب رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی فراهم کنیم گفت: برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته شده و شهرداری‌ها مکلف هستند تا براساس قوانین و مقررات کار ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را فراهم کنند. ما خواهش می‌کنیم شهرداری‌ها این قانون مصوب مجلس را جدی‌تر بگیرند و در این زمینه با مدارس استثنایی کشور همکاری کنند.

وی ادامه داد: به صورت میانگین سالانه 800 نفر آموزگار از دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس استثنایی می‌شوند. کل نیروهای توان‌بخشی ۶۶۰ نفر در کشور هستند. مهم‌ترین نیاز مدارس استثنایی گفتار درمان و کار درمان است. کل نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در سطح کشور حدود ۲۲ هزار نفر است و حدود 80 هزار نفر دانش‌آموز داریم و نسبت این عوامل اجرایی یک به چهار است که استاندارد خوبی است و از این بابت مشکلی نداریم و امیدواریم سهمیه‌ای که در نظر گرفته شده برای جذب نیروی جدید انجام شود.

طریفی‌حسینی در پایان افزود: در تلاشیم به دانش‌آموزان مهارت‌هایی را آموزش دهیم تا در آینده بتوانند از این طریق اشتغال داشته باشند و در این زمینه نیاز به کمک سایر نهادها و دستگاه‌ها داریم. ما با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌هایی داریم تا تسهیلاتی برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر گیرند.

انتهای پیام
captcha