نظارت ۵۵ اکیپ دامپزشکی کردستان بر ذبح دام در عید قربان
کد خبر: 4150842
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

نظارت ۵۵ اکیپ دامپزشکی کردستان بر ذبح دام در عید قربان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: ۱۱۰ کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۵۵ تیم سیار و ثابت مستقر در استان، بر ذبح دام‌های قربانی نظارت بهداشتی می کنند.

نظارت دامپزشکی در روز عید قربان

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدطاهر پارسافر، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان امروز ششم تیر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: این اکیپ‌ها به صورت ثابت در کشتارگاه‌های دام، شبکه های دامپزشکی و ادارات و میادین عرضه و به صورت سیار در سطح شهرها برای ارائه خدمات مستقر هستند.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان همچون سال های گذشته، در تأمین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی، آمادگی دارد در روز عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام‌های قربانی و لاشه‌های آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان از مردم خواست برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان این اداره کل استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه لازم است همه دام‌ها قبل از ذبح از طرف بازرسان دامپزشکی معاینه شده و در صورت تأیید ذبح شوند، ادامه داد: مصرف گوشت دام‌های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته‌ است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چراکه احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

پارسافر اظهار کرد: بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام‌ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود اما در صورت ذبح در منزل، اکیپ های دامپزشکی آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان هستند.

وی در پایان توصیه کرد: لاشه دام ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود و افزود: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند توصیه می‌شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

انتهای پیام
captcha