به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلی، دومین شب مسابقات بینالمللی حفظ و تلاوت قرآن جایزه کربلا شامگاه سهشنبه، 20 تیر با تلاوت افتخاری «عبدالله سلیم الحسنی»، از قراء برجسته عراقی آغاز شد.
شب دوم مسابقات نیز در جوار بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) و در صحن حسینی برگزار شد که با توجه به برپایی این رویداد قرآنی در فضای معنوی حرم، اما با مشکلاتی نیز از جمله سروصدای زیاد زائران و فعالیت بخشهای خدماتی آستان مواجه است.
در رشته قرائت مسابقات قرآن جایزه کربلا همچون مسابقات ایران از مجموع 100 نمره، 35 نمره به تجوید، 15 نمره به وقف و ابتدا، 30 نمره به لحن و 20 نمره به صوت اختصاص دارد.
به هر حال شب دوم مسابقات با تلاوت سراج علی عبدالرحیم، قاری مرقد عبدالقادر الکیلانی آغاز شد که وی اجرای خود را به سبک عراقی و آیه 17 تا 21 سوره ق انجام داد، اما کمی دچار گرفتگی صدا بود.
در ادامه، علی عباس حسین، حافظ آستان مقدس کاظمین روی سکوی مسابقات رفت که اجرای خود را به صورت ترتیل ارائه و از نظر صوت، لحن و تجوید متوسط بود و به درستی و بدون اشتباه به سؤالات داوران جواب داد.
در سومین اجرای شب دوم مسابقات، «مهدی تقیپور»، قاری آستان حضرت معصومه(س) بر روی سکوی مسابقات قرار گرفت و آیات 169 تا 173 سوره آلعمران را قرائت کرد که از نظر صوت، لحن و تجوید در سطح ممتاز و عالی ظاهر شد و تلاوت زیبای وی مورد تحسین زائران حرم امام حسینی قرار گرفت.
همچنین، «محمدرضا احمدی»، حافظ قرآن حرم حضرت معصومه(س) بهعنوان چهارمین متسابق در جایگاه قرار گرفت و به سؤالات داوران حفظ پاسخ داد که در زمینه حفظ بسیار مسلط بود، اما انعطاف صوتی کمی داشت.
«علی ابراهیم عسکر»، قاری مسجد قدیمی «البحارنة» کویت، پنجمین متسابق بود که آیات 65 تا 69 سوره اعراف را قرائت کرد. تلاوت وی تا حدودی ضعیف و دارای گرفتگی صدا بود و در ادامه «جعفر هاشم»، حافظ عراقی و نماینده مسجد کوفه در جایگاه قرار گرفت و به سؤالات داوران در زمینه حفظ پاسخ داد.
هفتمین اجرای دومین شب جایزه کربلا از آن «سیدرضا نجیبی»، قاری آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز بود که تلاوت زیبا و صوت عالی داشت و تحسین حضار را برانگیخت؛ او یکی از شانسهای حاضر در مرحله فینال در بخش قرائت است.
همچنین، مهدی مظفر از «مزار شریف» افغانستان در ادامه بهعنوان هشتمین اجرا در سکوی مسابقات قرار گرفت که اجرای زیبایی داشت، اما با توجه به سن کمی که داشت، به تمرینات بیشتری در این زمینه نیاز دارد.
در این بخش از برنامه، «شیخ طه الطائی»، داور رشته وقف و ابتدا به مدیحهسرایی در مدح نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت که به سبک حزنانگیز اجرا کرد و داوران و متسابقان و حضار صحن حرم مطهر حسینی را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
گزارش ایکنا حاکی است، در بخش دوم از دومین شب مسابقات قرآن جایزه کربلا، «صلاح مهدی العبادی» از مرقد «شهید زید(رض)» عراق به تلاوت آیات 26 تا 30 سوره لقمان پرداخت که اجرای نسبتاً خوبی داشت.
«محمد سعد حکیم»، قاری کشور میزبان و از مسجد کوفه، دهمین متسابقی بود که به اجرا پرداخت و آیه 41 تا 44 سوره زمر را تلاوت کرد که براساس نظر کارشناسان، قابلیتهای خوبی دارد که در اجرای تلاوت از آن استفاده نمیکند.
همچنین در ادامه، «محمد زهیر خیرالله» از آستان مقدس حضرت زینب(س) به اجرای محفوظات قرآنی خود در مقابل کمیته داوران پرداخت که در حفظ ضعیف و در پایبندی به قواعد و احکام تجوید در حد متوسط به بالا قرار داشت.
«حسین مع الله الاسدی» از دیگر قراء عراقی بود که به نمایندگی از آستان کاظمین به تلاوت آیه 115 تا 119 سوره بقره پرداخت که صدای خوبی داشت و توانست در محل برپایی مسابقات شور ایجاد کند، اما به گفته کارشناسان تاکتیکهای تلاوت را به خوبی اجرا نکرد و همچنین، «عزت عزیز حمزه» از زیارتگاه «قاسم بن موسی کاظم(ع)» عراق به اجرا پرداخت که متمرکز بر حسن حفظ بود و صوت و لحن خوبی نداشت و در زمینه احکام تجوید مسلط نبود.
در ادامه شب دوم مسابقات، مختار دهقان، قاری برجسته کشورمان و از آستان قدس رضوی به تلاوت آیه 46 تا 51 سوره پرداخت که صدای بسیار عالی داشت و سیستماتیک و آییننامهای اجرا کرد و براساس سبک رایج تلاوت در ایران به اجرا پرداخت و یکی از شانسهای حضور در مرحله نهایی بخش قرائت است.
«وائل عبدالغفور عبود»، نماینده زیارتگاه «علی بن یقطین» از دیگر حافظان حاضر در مسابقات بود که به اجرای محفوظات قرآنی پرداخت که در زمینه صوت و لحن تسلط کافی را نداشت.
در ادامه دومین شب مسابقات قرآن جایزه کربلا، «عبدالله زهیر الحسینی»، قاری و مؤذن آستان مقدس حسینی و یکی از شانسهای فینال به اجرا پرداخت که آیات 127 تا 131 سوره بقره را تلاوت کرد و اجرای مورد تحسین داوران و متسابقین و زائران صحن شریف حسینی قرار گرفت.
در این بخش از برنامه، «شیخ میثم التمار»، از قاریان برجسته عراقی و عضو کمیته داوران مسابقات و داور بخش لحن به مدیحهسرایی در مدح اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) پرداخت که بسیار فضای مسابقات را تحت تأثیر قرار داد و شعار «لبیک یا حسین» در صحن حسینی طنینانداز شد.
همچنین، «کرار لیث»، از قاریان نونهال عراقی به اجرای برنامه پرداخت که تلاوت بسیار زیبا و دلنشینی داشت.
در ادامه، «محمد حسن موحدی»، قاری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به تلاوت آیات 115 تا 119 سوره انعام پرداخت و یکی از شانسهای حضور در مرحله فینال بخش قرائت است و اجرای وی بسیار پرشور و تحسینبرانگیز بود.
«بلال رائد الدباغ»، قاری مقام حضرت یونس(ع) از کشور عراق از دیگر متسابقین شب دوم بود که اجرای ضعیفی داشت.
«احمد رضا معتمدی»، حافظ قرآن مسجد جمکران، بیستمین متسابقی بود که در جایگاه اجرا قرار گرفت که اجرای خوبی داشت، اما فصاحت اجرای وی باید بیشتر شود.
«مصطفی عبدالسادة هاشم»، از زیارتگاه «علی بن یقطین» عراق به تلاوت آیات 5 تا 9 سوره فاطر پرداخت که اجرای خوبی داشت و به سبک قاریان ایرانی اجرا کرد.
«سید مصطفی حسینی»، از قاریان مقام سید حسین بن علی بن موسیالرضا(ع) در قزوین از دیگر قاریان حاضر در بخش قرائت بود که آیات 12 تا 16 سوره انعام را قرائت کرد که اجرای دلنشینی داشت.
در ادامه، «علی حامد العیساوی» از مرقد عبدالقادر الکیلانی عراق در رشته حفظ اجرا کرد که کمی ضعیف ظاهر شد.
«شیخ خالد حسین غریسی»، قاری الجزایری و نماینده مسجد «الفلاح» استان «الوادی» الجزایر آخرین شرکتکننده شب دوم مسابقات بود که آیات 19 تا 24 سوره «رعد» را به روایت «ورش از نافع» قرائت کرد.
در پایان دومین شب مسابقات بینالمللی جایزه کربلا، «عبدالکبیر حیدری» از قاریان برجسته کشور افغانستان و داور صوت این دوره از مسابقات، آیاتی از کلامالله مجید را قرائت کرد.
استاد احمد ابوالقاسمی، داور صوت دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جایزه کربلا در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل کلی شب دوم مسابقات پرداخت و گفت: امشب قاریان ایرانی بهترین اجرا را داشتند، از این نظر که مطابق با آییننامه تلاوت و قواعد و نکات را به خوبی رعایت میکنند.
وی افزود: امشب شاهد اجراهای خوبی در بخش قرائت از کشورهای مختلف بودیم که شاید صدای برخی از آنها از صوت قراء ایرانی بهتر بود، اما سیستماتیک و نظامند اجرا نکردند و این باعث میشود که قاریان ایرانی نمرات بهتری بگیرند.
استاد ابوالقاسمی در ادامه بر ضرورت بازنگری جدی در آییننامه مسابقات تأکید کرد و گفت: هیچ آییننامه مدونی در اختیار داوران قرار ندارد و فقط یک فرم خاص است که حتی جایی برای نوشتن نقاط ضعف و قوت متسابق در آن قرار ندارد.
این داور بینالمللی گفت: مثلا واژه «طنین» یک تعریف علمی دارد که من الان نمیدانم که این واژه در ذهن داوران صوت یک تعریف دارد یا فرق میکند که این سبب میشود که نتیجه مسابقات قابل پیشبینی نباشد.
وی گفت: امشب علاوه بر قاریان ایرانی، قاری آستان حسینی از کشور عراق نیز اجرای زیبایی داشت و قاری کشور الجزایر نیز بسیار دلنشین و اصیل بود و اجرای تمییزی داشت، اگرچه مسابقهای نبود، اما اجرای جذابی بود.
این داور برجسته کشورمان اضافه کرد: اگر قاری الجزایری آییننامه را میشناخت، قطعاً خود را با آن تطبیق میداد و اجرایی را انجام میداد که طبق آییننامه صوت و لحن نمره دارد.
وی در ادامه بر ضرورت اتفاقنظر میان داوران در زمینه آییننامه داوری تأکید کرد و گفت: اگرچه اجرای مسابقات در صحن حرم شریف حسینی و در جوار مرقد امام حسین(ع) از نظر معنوی ارزشمند است، اما سر و صدا بسیار زیاد است و سخنرانی و تلاوتهای زیادی در بخشهای مختلف حرم ارائه میشود که این از نکات ضعف مسابقات است.
انتهای پیام