حافظ نیجری: قرآن کریم زندگی من را متحول کرد
کد خبر: 4200881
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

حافظ نیجری: قرآن کریم زندگی من را متحول کرد

عبیدالله ابوبکر انگو گفت: قرآن کریم معنایی جدید به زندگی من بخشید. پیش از آموختن قرآن در مدارس جدید درس می‌خواندم. با وجود آنکه آموزش جدید برای هر فرد لازم است، اما آموختن قرآن، تأمل و تدبر در آن زندگی مرا متحول ساخت و این امر را از لطف و فضل خداوند می‌دانم.

عبیدالله ابوبکر انگو، حافظ قرآن و نماینده کشور نیجر در رشته حفظ چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های گسترده برای آموزش و حفظ قرآن کریم در نیجر تصریح کرد: قرآن کریم زندگی من را متحول ساخت. آموزش قرآن را از کودکی و از 6 سالگی آغاز کردم و ظرف 18 ماه توانستم کل قرآن را حفظ کنم. سپس آموزش و تمرین خود را ادامه دادم و در حال حاضر نیز به عنوان معلم در مراکز قرآنی به آموزش کودکان و نوجوانان می‌پردازم. تا کنون در چهار مسابقه قرآنی بین‌المللی شرکت داشته‌ام و در آن رتبه نخست را کسب کرده‌ام. نخستین مسابقه در تانزانیا بود که در مسابقات حفظ قرآن مقام نخست را کسب کردم. سپس در مسابقات کنیا، سنگال و مصر شرکت کرده و مقام‌های برتری را کسب کردم. در این دوره از مسابقات ایران نیز پس از برگزیده شدن در دو مرحله مقدماتی که به صورت مجازی برگزار شد به مرحله نهایی این دوره از مسابقات راه یافتم.

وی درباره شیوه‌های حفظ قرآن در نیجر گفت: مراکز متعددی برای حفظ قرآن کریم در نیجر وجود دارد، بخشی از این مراکز شامل مکتب خانه‌های سنتی هستند که آموزش قرآن کریم در آنها  با استفاده از الواح چوبی سنتی صورت می‌گیرد برخی از مراکز نیز هستند که به شیوه‌های جدید به آموزش حفظ و تلاوت قرآن می‌پردازند. با این حال من حفظ قرآن را در نزد پدرم آغاز کردم و تا 15 سالگی به فراگیری علوم تجوید و تلاوت قرآن کریم مشغول بودم و اکنون نیز مشغول آموزش قرآن کریم هستم.

این فعال قرآنی نیجر گفت: آموزش قرآن در نیجر تا اندازه زیادی متأثر از کشور همسایه، نیجریه است و علما و حافظان قرآن نیجریه نقش مهمی در انتقال تجارب و ترویج فعالیت‌های قرآنی در نیجر داشته‌اند. روایت رایج در  نیجر و روایتی که من نیز به آن قرآن را تلاوت می‌کنم، روایت حفص از عاصم است. اما اکنون در حال آموختن دیگر روایت‌ها نیز هستم و قصد دارم روایت‌های عشر را بیاموزم.

وی در پاسخ به این سؤال که به عنوان قاری و حافظ، تأثیر قرآن را در زندگی خود چگونه ارزیابی می‌کند و چگونه می‌توان از ارزش‌های قرآنی برای بنا گذاشتن یک تمدن اسلامی جدید و در خور مسلمانان بهره برد گفت: قرآن کریم زندگی من را به کلی متحول ساخت و معنایی جدید به آن بخشید. من پیش از آغاز به آموختن قرآن در مدارس جدید درس می‌خواندم. با وجود آنکه آموزش جدید برای هر فرد لازم است، اما آموختن قرآن و تأمل و تدبر در آن زندگی مرا متحول ساخت و این امر را از لطف و فضل خداوند می‌دانم. قرآن کتاب خداوند است و هر کس که به دنبال تغییر در زندگی خود است به او توصیه می‌کنم که به این کتاب آسمانی مراجعه کند. در آموزش جدید نیز باید از جنبه‌های اخلاقی و تربیتی کتاب الهی بهره برد. تربیت نسلی که با ارزش‌ها و اخلاق قرآنی پرورش یافته می‌تواند زمینه‌ای برای تحول واقعی در امت اسلامی ایجاد کند.

عبیدالله درباره استقبال مردم نیجر از فعالیت‌های قرآنی گفت: در نیجر استقبال گسترده‌ای از مراکز حفظ قرآن کریم وجود دارد و افرادی از گروه‌های سنی مختلف در این مراکز حاضر می‌شوند. برخی از آن‌ها در سنین بالا در این مراکز حضور می‌یابند و این خود گواه استقبال گسترده مردم نیجر از این فعالیت‌ها است و همانطور که گفتم آموختن قرآن زندگی افراد را متحول می‌کند و به نظر می‌رسد بسیاری در نیجر به تأثیر این فعالیت‌ها اعتقاد دارند. از سویی با توجه به اهمیت قرآن باید به فعالیت‌های قرآنی کودکان و خردسالان توجه بیشتری شده و  انجام این فعالیت‌ها برای این گروه سنی گسترده‌تر شود. برگزاری مسابقات مختلف نیز می‌تواند افراد را تشویق کند تا قرآن را آموخته و حفظ کنند و فعالیت‌های مختلفی در این زمینه ‌می‌توان انجام داد.

وی در پایان درباره سطح متسابقان، کیفیت برگزاری، داوری و اجرای این دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران گفت: به صراحت باید بگویم که از سطح این مسابقات چه از نظر مهارت‌های متسابقان، چه کیفیت برگزاری و مهارت داوران شگفت زده شدم، تمام این امور در سطح بسیار خوبی بود. با صداقت تمام باید بگویم به نسبت دیگر مسابقاتی که شرکت کرده‌ام، این مسابقه برترین بوده است. پیش از آغاز دوره نهایی، متسابقان در دو مرحله که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرده و  تنها نفرات برگزیده از این دو مرحله به مرحله نهایی، که اکنون در آن قرار داریم، راه یافته‌اند. از این رو دیگر شاهد حضور متسابقان ضعیف در مرحله نهایی نیستیم و اکنون رقابت تنگاتنگی در مرحله نهایی در جریان است. از طرفی استقبال میزبان ایرانی و مردم ایران نیز از این  مسابقه بسیار چشمگیر بوده و من را شگفت‌زده کرد و فراتر از حد تصور من بود. برای برگزارکنندگان این مسابقات از خداوند طلب اجر و توفیق دارم.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت ۱۵ جمعه، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و تا فردا، دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل از ۲۷ بهمن تا اول اسفندماه جاری، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شده است.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام
captcha