انقلاب در جریان بودجه‌های فرهنگی
کد خبر: 4154965
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
وزیر ارشاد مطرح کرد:

انقلاب در جریان بودجه‌های فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: برای اولین بار دولت با همکاری مجلس اقدام مؤثری را انجام داد و آن این است بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف شدند که یک درصد از بودجه جاری خود را در حوزه‌های فرهنگ و هنر متناسب با نظام‌نامه وزارت ارشاد هزینه کنند.

دیدار ئزیر ارشاد با آیت‌الله رسول فلاحتی

به گزارش ایکنا از گیلان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 23 تیرماه در دیدار با آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان، اظهار کرد: در سال گذشته تمام تلاش دشمن این بود که جلوی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور را تحت عنوان اعتراض و اعتصاب بگیرد، تحریم نبود بلکه پا را فراتر گذاشته بودند و به دنبال تضعیف بودند و برخی از هنرمندان که در جهت آگاه‌سازی اقدامی می‌کردند، خودشان و خانواده‌هایشان مورد هجوم قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه به لطف خدا بهترین بهار فرهنگی و هنری را در سه ماه گذشته داشتیم، افزود: نمایشگاه کتاب امسال بیش از هفت میلیون بازدید کننده داشت، مقام معظم رهبری برای بازدید از نمایشگاه بیش از سه ساعت زمان گذاشتند، مباحث مختلف هنری و نمایشی و فرهنگی استقبال خوبی داشته و دشمن از اینها عصبانی می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: این توفیق را داشتیم که توانستیم فضای نشاط و امیدواری را در جامعه احیا کنیم و در کنارش برنامه‌ها را به سمت ترویج ارزش‌های انقلابی و دینی سوق می‌دهیم، در دو شب گذشته برای اولین بار در دهه اخیر سمفونی توسط گروه ارکستر تهران تحت عنوان «خط شکن» برای شهدا اجرا شد که به قدری زیبا بود مخاطبین تحت تأثیر قرار گرفتند.

اسماعیلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با ستاد بزرگداشت شهدای قم مبنی بر اینکه «هیچ چیزی جز هنر نمی‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق عمل کند»، بیان کرد: پس از فرمایش ایشان اعلام کردیم هر کنگره شهیدی که در استان‌ها برگزار شود بسته فرهنگی و هنری آن شامل ساخت سمفونی، چاپ کتاب، اجرای تئاتر و سرود با وزارت ارشاد است؛ دولت بنا را بر این گذاشته که حداکثر ظرفیت خود را برای این موضوع به کار گیرد.

وی با بیان اینکه کار در عرصه فرهنگی از حساسیت بالایی برخوردار است و با کوچک‌ترین اقدام ممکن است معترضینی داشته باشد، تصریح کرد: رسالت کار همکاران من در مجموعه وزارت ارشاد ایجاد نشاط، رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و باید مراقبت کنند تا کوچکترین خدشه‌ای به ارزش‌ها و هنجارها وارد نشود، این مأموریت را با دقت انجام می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های نماینده ولی فقیه در شورای فرهنگی عمومی گیلان، گفت: با توجه به اینکه اغلب دغدغه‌مند بودند که مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی ندارد، در قانون بودجه برای اجرای سندهای مهندسی فرهنگی در استان‌ها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی ردیفی اختصاص یافته که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

اسماعیلی افزود: برای اولین بار دولت با همکاری مجلس اقدام مؤثری را انجام داد و آن این است بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف و مکلف شدند که یک درصد از بودجه جاری خود را در حوزه‌های فرهنگ و هنر متناسب با نظام‌نامه وزارت ارشاد هزینه کنند که این یک انقلاب جدیدی در حوزه بودجه‌های فرهنگی است و بنا بر این است که با دقت این اعتبار در حوزه تقویت جریان فرهنگی هزینه شود.

وی در پایان گفت: دولت قرار نیست تصدی‌گر کند باید به نظارت و تسهیل‌گری بپردازد و اجرا بر عهده مردم باشد، مانند جشن‌های مردمی عید غدیر؛ برنامه‌ریزی بعدی برای ایام ولادت پیامبر(ص) است، فضایی را در کشور ایجاد کنیم تا در اعیاد و شادی‌ها هم مانند ایام عزاداری که ایجاد انسجام ملی می‌کند، یک نشاط دینی و الگوی شادی در کشور در حوزه اعیاد هم ترویج دهیم. امسال هم ارتقای شاخص‌های فرهنگی را در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم و به دنبال تغییر شاخص‌های فرهنگی به سمت الگوهای ایرانی ـ اسلامی هستیم.

انتهای پیام
captcha