به گزارش ایکنا، بخش سوم از مستند «ضیاءالدین» که چندی پیش از رسانه ملی پخش شد، به توصیف فعالیتهای قرآنی آیتالله خامنهای در مسجد کرامت مشهد پس از ممانعت فعالیت ایشان در مسجد امام حسن(ع) از سوی ساواک اختصاص دارد.
علت اصلی این سختگیری و ممانعت، مباحث مطرح شده از سوی ایشان در خصوص آیاتی بود که اشاره به قوم بنیاسرائیل در قرآن داشت و این امر بهانه به دست مأموران ستمشاهی داده بود که آیتالله خامنهای به این واسطه گریزی به مسئله فلسطین و ظلم رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم قبله اول مسلمین جهان میزند.
آیتالله خامنهای در بخشی از این مستند، خود اینگونه موضوع را شرح میدهند: رسیدیم به یک بخشی از قرآن که راجع به ماجرای بنیاسرائیل بود؛ ما راجع به بنیاسرائیل تفسیر قرآن میگفتیم. یک مقدار راجع به بنیاسرائیل و قوم یهود و بعد از مدتی من را بازداشت کردند نه به این بهانه و به جهت دیگری و در زندان جزء بازجوییهایی که از من میکردند این بود که شما علیه اسرائیل و علیه یهود حرف زدید... .
ابتدا زیر فشارهای مأموران ساواک، آیتالله خامنهای نرمش و انعطافی نشان میدادند و یا به دنبال اتخاذ تمهیداتی بودند تا این جلسات تعطیل نشود اما بهانهتراشیها از سوی مأموران امنیتی تمامی نداشت.
سیدجواد ساداتفاطمی؛ از پیشکسوتان قرآنی در این باره به مطلب جالبی اشاره کرده و میگوید: به آقا گفتند که شما از این به بعد ممنوعالمنبر هستید و جالب اینجا بود که ایشان بعد از این ممنوعیت در جلوی جمعیت میایستادند و حرفها و تفاسیر خود را ارائه میکردند اما بعد به ایشان اعلام کردند که شما اصلاً حق صحبت ندارید.
از آنجا که به واسطه تشکیل شدن جلسات تفاسیر، با تردد افرادی خاص به این محافل، بحثهای انقلابی و ضد رژیم هم مطرح میشد و البته ممکن بود اعلامیه و کتابهای امام خمینی(ره) نیز میان جماعت نمازگزار رد و بدل شود که ساواک نیز از آن بیخبر نبود لذا این طور به نظر میرسد که بهانههایی همچون صحبت کردن در مورد قوم بنیاسرائیل و ارتباط دادن آن با موضوع فلسطین، صرفاً ایرادی بود تا بتوان به واسطه آن مجالس تفسیر قرآن آیتالله خامنهای تعطیل شود.
ممانعت از برگزاری جلسات قرآنی آیتالله خامنهای در مسجد امام حسن(ع) و محدودیت ایشان در از سرگیری فعالیتهای قرآنی در مسجد کرامت، واکنشهایی را از ناحیه برخی شخصیتهای مطرح همچون امام خمینی(ره) و شهید آیتالله مطهری به دنبال دارد.
زین پس برای ادامه فعالیتهای قرآنی خود به مسجدی با عنوان کرامت دعوت میشود؛ مسجدی که در اصل حیاط خانه شخصیِ فردی به نام حاج آقای کرامت بوده که پس از مسقف شدن تبدیل به مسجد میشود.
آیتالله خامنهای در این بخش از مستند از انتقال جلسات تفسیر از مسجد امام حسن(ع) به مسجد کرامت به نیکی یاد کرد و میگویند: این اتفاق مبدأ یک حرکت فکری در بین قشرهای متوسط شد و قبل از آن با دانشجویان ارتباطات زیادی داشتیم و قشرهای متوسط اعم از مردم کوچه و بازار که از مسائل بنیادین انقلاب پس از سال 42 اطلاع چندانی نداشتند، مسجد کرامت مکانی شد تا مجدداً به این فضای انقلابی برگردند.
معظمله پس از انتقال از مسجد امام حسن(ع) به مسجد کرامت برای اینکه همچنان جلسات قرآنی این مسجد به قوت خویش باقی بماند از آنجا که حساسیت ساواک بیشتر روی خود ایشان است، حجتالاسلام محسن قرائتی را جایگزین خود به عنوان مدرس قرآن این مسجد معرفی میکند.
آیتالله خامنهای در دوره جدید فعالیت قرآنی خود در مسجد کرامت اهمیت ویژهای به جایگاه قرائت و تلاوت قرآن داده و عقیده دارند که قرائت قرآن با صوت خوش و دلنشین جذبه بیشتری ایجاد کرده که به دنبال آن مستمعین را ترغیب میکند تا با آمادگی بیشتری به تفسیر گوش فرادهند.
عباس سلیمی؛ از پیشکسوتان قرآنی در این مورد میگوید: در مشهد پایگاه قرآنی وجود دارد به نام مسجد کرامت و این مسجد با توجه به ذوقی که رهبری نسبت به قرآن و اشرافی که به مسائل قرآنی داشت، به صورت یک سکو و پایگاه بسیار فعال درآمد.
تمرکز ایشان در این برهه از فعالیت قرآنی خود در مسجد کرامت بر آیاتی از قرآن بود که همچنان بر لزوم مبارزه علیه ظالم و حق ستاندن مظلوم اشاره دارد تا به شکلی ناخودآگاه نمازگزاران را به همراهی با نهضت امام خمینی(ره) و تحقق انقلاب اسلامی فراخواند.
حسین فتاحی از شرکتکنندگان در جلسات تفسیر مسجد کرامت در این مورد میگوید: یک هنرمندی شخص ایشان داشت که تفسیرها را در عین حالیکه استفاده از آیات و روایات میکردند، آنها را به روز هم میکردند و این امر برای دانشجویان و مخصوصاً نسل جوان به واسطه جو سیاسی حاکم جاذبه خوبی داشت و جذب میکرد و اینگونه نبود که تنها جنبه دینی داشته باشد و به عنوان تقدس و تیمن به قرآن تأسی پیدا کند و به عنوان یک تأثیر و یک راهکار به آن نگاه میکردند.
انتهای پیام