«جدال نار با نور» پاسخ هنرمندان به قرآن‌سوزی است
کد خبر: 4158116
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
محمدمهدی اسماعیلی:

«جدال نار با نور» پاسخ هنرمندان به قرآن‌سوزی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استقبال از نمایشگاه «جدال نار با نور» نشان می‌دهد که هنرمندان با چه عرق و علاقه‌ای در صحنه هستند و من از همه آنها تشکر می‌کنم که با اعتقاد قلبی و راسخی که به آموزه‌های وحیانی و قرآنی دارند اینطور غیرتمندانه از ساحت قرآن حمایت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه «جدال نار با نور» که به تولیدات هنرمندان در محکوم کردن توهین به ساحت مقدس قرآن کریم، اختصاص دارد دیروز سوم مرداد با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی از جمله سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی، محمدحسین نیرومند و نوید بیژنی افتتاح شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه «جدال نار با نور» درباره واکنش هنرمندان به  بی‎حرمتی به قرآن کریم در سوئد گفت: معجزه جاودان دین آسمانی ما و پیامبر عظیم شأن ما قرآن است و این نگاه عمیقی است که از سوی خداوند در این آئین آسمانی و دین کامل ما برای نجات بشر در قالب کتاب نازل شده تا قوانین زندگی بشر را ترسیم کند. این تمدن بزرگ اسلامی که مظهرش قرآن است، امروز در معرض آسیب و توهین و اهانت کسانی قرار گرفته که سابقه علم‌سوزی و حمله به مراکز علمی و فرهنگی دارند و از توهین به قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی و برنامه  کامل رهایی‌بخش انسان حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که دولت‌های اروپایی به بهانه آزادی بیان به کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان توهین کردند. این اتفاق واکنش‌های بسیار زیادی را در جهان اسلام به دنبال داشت و باعث شد مسلمانان پای کار بیایند و جامعه فرهنگی هنری کشور نیز پا به پای همه بخش‌ها و حتی خیلی جلوتر از برخی حوزه‌ها این کار را انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وی به عنوان خادم فرهنگ و هنر چند روز پیش فراخوانی داده و از اهالی فرهنگ و هنر درخواست کرده تا در این موضوع با نشان دادن دلدادگی‌شان به قرآن پیشتاز باشند، گفت: خوشبختانه اقشار مختلف فرهنگ و هنر بیانیه دادند و اجتماعات مختلفی داشتند. دوستان در بخش هنرهای تجسمی هم مثل همیشه پیشتاز بودند و ما امروز نمایشگاه «جدال نار با نور» را در گالری عالی حوزه هنری افتتاح کردیم که کارهای بسیار خوبی در آن ارائه شده است.

علاقه هنرمندان کشورهای اسلامی به قرآن

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نمایشگاه اجازه نمی‌داد که بسیاری از کارها و تولیدات هنرمندان در قالب نمایشگاه «جدال نار با نور» به نمایش گذاشته شود تاکید کرد: آثار این نمایشگاه طی سه روز تولید شده و خیلی از این افراد حتی از دیگر کشورهای اسلامی مشارکت کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که هنرمندان با چه عرق و علاقه‌ای در صحنه هستند و من از همه آنها تشکر می‌کنم که با اعتقاد قلبی و راسخی که به آموزه‌های وحیانی و قرآنی دارند اینطور غیرتمندانه از ساحت قرآن حمایت کردند.

اسماعیلی همچنین نمایشگاه «جدال نار با نور» را بهترین محل برای بروز انسجام دینی و نشان دادن اینکه امت اسلامی یک پیکر واحد هستند دانست.

پویش در تاسوعا و عاشورای حسینی

وی با تاکید بر اینکه اهالی فرهنگ و هنر با ذوق هنری‌شان پیشتاز این اعتلاف و وحدت در جهان اسلام هستند، درباره دیگر برنامه‌ها در واکنش به آتش زدن قرآن در سوئد گفت: ما در این باره برنامه جامعی داریم. در بخش معاونت قرآن، پویش‌های بزرگی برای روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده شده که مردم سوگوار حسینی عشق و علاقه‌شان را در میدان و اجتماعاتشان نشان دهند.

وی در ادامه به همکاری خوب مداحان اهل بیت با شاعران اشاره کرد و افزود: در چند روز اخیر در مجموعه برنامه‌های سوگواری، بخش مهمی از برنامه ها به ابراز ارادت به قرآن و انزجار از اتفاق روی داده اختصاص داشت که با سروده‌ها و نوحه‌های بسیار زیبایی با همراهی مردم به نمایش گذاشته شد که در روزهای آینده، هم از سوی جامعه قرآنی و هم جامعه فرهنگی هنری ادامه خواهد داشت.

هیچ صنفی نیست که اعلام موضع نکرده باشد

اسماعیلی همچنین تاکید کرد: هیچ صنف و بخشی از هنرمندان نیستند که اعلام موضع رسمی نسبت به اتفاق آتش زدن قرآن نکرده باشند. دوستان من مشغول تدارک برنامه‌هایی هستند تا مجموع واکنش‌ها را جمع کنند و در قالب برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی در منظر بازدید علاقه‌مندان قرار دهند که این بحث منجر به انسجام و همگرایی عمومی در کشور شود.

نقطه وفاق و همدلی میان ادیان

وی با اشاره به اتحاد شکل گرفته معتقدان واقعی  در کشور و در جهان اسلام خاطرنشان کرد: پنجشنبه گذشته در کلیسای زیبای شهرمان حاضر شدم و همه ادیان همراه ما در آن جلسه بیانیه مشترک دادند و نماینده‌های آشوری‌ها، زرتشتی‌ها، ارامنه و یهودی‌ها تک به تک صحبت کردند و بیانیه انجمن‌های خود را قرائت کردند و از اتفاق اخیر اعلام انزجار کردند که نقطه وفاق و همدلی خوبی بوجود آمد و انشالله این موضوع در ابراز علاقه به ساحت قرآن تداوم پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه «جدال نار با نور» شامل 50 اثر از 21 هنرمند از جمله سید مسعود شجاعی طباطبایی،‌ عباس گودرزی،‌ محمد رضا دوست محمدی، ‌سالار عشرت خواه،‌ حسین نقیبی،‌ عامر الجازع‌ و احمد خلیل از عراق و کمال شریف از یمن است که کارتون، کاریکاتور و پوسترهایی در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد در اندازه‌های 70× 50 خلق کرده‌اند.

علاقه‌مندان به بازدید از این آثار می‌توانند از 4 تا 14 مرداد هر روز از ساعت 9 تا 19 به گالری ابوالفضل عالی واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha