به گزارش ایکنا، «محمد جرادات» پژوهشگر فلسطینی در یادداشتی با عنوان «حمله شیراز و حملات خونبار داعش به عبادتگاهها» در المیادین تأکید کرد که تنها راه مقابله با توطئههای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه بین اهل تسنن و شیعه با ابزار داعش، دستیابی به وحدت است.
در این یادداشت آمده است: گروهک تروریستی داعش منعکس کننده یک دکترین دینی و سیاسی است که به آن اجازه ضربهزدن به مخالفانش در عمق تعلقات مذهبی آنها را داده است، به نحوی که شوکهای روحی و روانی سنگین نیز بر جای گذاشته باشد.
جرادات نوشت: حمله خونبار داعش به زیارتگاه شاهچراغ در شیراز این سؤال را در اذهان ایجاد میکند که راهبرد داعش در حمله به عبادتگاهها چه انگیزه روانی و فکری داشته و با چه هدف سیاسی انجام میشود، به ویژه اینکه این گروهک تروریستی به دنبال احیای نقش منطقهای و چه بسا جهانی خود با هدف ایجاد هرج و مرج برای پیشبرد پروژههای آمریکا بر روی اجساد سوخته و پیامدهای روانی ناشی از آن است؛ در حالی که که عبادتگاهها، خانههای خدا و خلوتگاههای دینی به دلیل قداستی که از آن برخوردارند، بایذ مکانی امن و بیرون از دایره درگیریهای میدانی باشد.
وی افزود: انفجار حرم امامین عسکریین در سال 2006 در سامراء قبل از ظهور داعش به عنوان یک سازمان به وقوع پیوست؛ اما پیشینه فکری، روانی و شاید سیاسی این انفجار براساس همان بینش و مرجع بود، زیرا داعش در اوج گسترش و قدرت خود و همچنین در مرحله افول آن، بازتابی از یک دیدگاه دینی و سیاسی است که به آنها اجازه ضربه زدن به مخالفان خود در قلب تعلقات مذهبی آنها میدهد.
در ادامه یادداشت آمده است: اوج حملات خونبار داعش علیه عبادتگاه در حمله به مسجد الروضه الصوفی در منطقه سینای مصر در سال 2017، حمله به مساجد صنعاء، حمله به مسجد شیعی الصادق در کویت، انفجار تروریستی مسجد اهل تسنن الخضر در موصل در سال 2015 و قبل از آن انفجار و کشتار نمازگزاران در مسجد اهل تسنن بعقوبه در سال 2014 و انفجار دهها مسجد شیعیان و اهل تسنن در افغانستان و آوار کردن آن بر سر نمازگزاران از سال 2017 تا 2022 بوده است.
داعش همچنین کلیساها و مناسبتهای دینی مسیحیان را نیز هدف حملات خود قرار داده است. بین سالهای 2011 تا 2018 کلیساهای مصر بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفتند و همچنین کلیساها در موصل، سریلانکا و اندونزی نیز از این حملات در امان نبودند.
بیشتر کشورهای عربی از لیبی تا تونس و حتی مسجدالحرام هم از وحشیگری داعش در امان نبوده است و اینجاست که درباره عقیده و سیاست و انگیزه روانی موجود در پس حمله به اماکن دینی پرسش طرح میشود.
نویسنده در ادامه با اشاره به سلطه طلبیهای صهیونیسم در سرزمینهای اشغالی تأکید کرد: جنبش صهيونيسم كه رژیم اسرائيل را بر روی ويرانههای مردم فلسطين تأسيس كرد و بر پايههای ميراث يهودی و ميراث دينی بنا شده است، قبلاً مساجد را برای حملات خود در فلسطين مشخص كرده بود، زيرا ذات این نبرد دینی بوده است، حتی اگر با جاه طلبیهای سیاسی همراه باشد، از همین رو میخواهد مردم فلسطین را از مسلمان و مسیحی آواره ساخته و عنصر یهودی را جایگزین آن در قلب امت اسلامی کند تا رژیمی را تأسیس کند که نوک پیکان پروژه غرب علیه جهان شرق و به ویژه جهان اسلام باشد.
جرادات با تاکید بر اینکه صهیونیسم برای هدفگرفتن پرستش اسلامی تأسیس شده است، گفت: اینکه صهیونیستم مسجدالاقصی را هم هدف گرفته در همین راستاست و میتوان گفت که مسجدالاقصی کانون درگیری بین دو تمدن است غرب ماتریالیستی که توسط تفکر سرمایهداری هدایت میشود و شرق اسلامی که حامل ارزشهای آسمانی در احیای جهان شمولی اسلام است.
وی افزود: اما آنچه از ابتدا عجیب بوده این است که داعشیها که به اصطلاح مسلمان هستند، اماکن اسلامی را با اشتهایی فراتر از هر منطق عقلانی و احساسی هدف میگیرند و اگر عملیاتهای داعش را در اوج گسترش یا حتی پس از متلاشی شدن آن بررسی کنیم متوجه میشویم که نگاه وحشیگرانه آن پیش از هر چیز به شعائر اسلامی معطوف شده است.
نویسنده تأکید کرد: چه بسا حمله به زیارتگاه شیراز که دومین حمله در یک سال اخیر به آنجا بوده و به موازات آن حملات فراوان به مساجد و زیارتگاههای افغانستان در سه سال گذشته برخاسته از هجمه سیاسی علیه دشمنان آمریکا در افغانستان و ایران باشد.
وی افزود: اکثریت ناظران و کارشناسان معتقدند که آمریکا وحشیگری داعش را در راستای توطئههای خود در منطقه به خدمت گرفته است تا با ایجاد فتنه میان اهل تسنن و شیعیان، انسجام داخلی جوامع اسلامی را از بین ببرد.
جرادات گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تداوم 20 ساله فتنه داعش یعنی تا سال 2035 برنامه ریزی کرده بودند، اما مجاهدتهای سردار شهید قاسم سلیمانی طی هماهنگی بین ارکان محور مقاومت توانست این فتنه را در سه سال خنثی کند، اما با این حال آمریکاییها توانستند بقایای داعش را در اعماق صحرای سوریه و عراق، نگاه دارند و برخی از آنها را هم به افغانستان منتقل کردند تا در زمان مناسب برای اجرای پروژههای خود از این عناصر استفاده کنند.
وی ادامه داد: اینکه داعش اماکن عبادی را هدف میگیرد ناظران مسلمان را برآن داشت که صرفا به دنبال بررسی مقاصد سیاسی داعش از ارتکاب این جرایم نباشند، بلکه بحث اعتقادی، فکری و فتوایی آن نیز مورد کنکاش قرار گیرد.
نویسنده تأکید کرد: منفجر کردن مساجد و تخریب زیارتگاهها و به خاک و خون کشیدن نمازگزاران، برخاسته از خوی وحشیگری داعش و در راستای ترویج اصل فرقهگرایی در امت اسلامی و جهالت نسبت به اصول دینی و مقاصد شرعی و ارزشهای والای آن است.
جرادات افزود: اما این سوال هم مطرح است که آمریکا تا چه اندازه میتواند این گروهک تروریستی را احیا کرده و توان و ظرفیت جوانان مسلمان را به سمت درگیریهای مرگبار داخلی در بین امت اسلامی سوق دهد؟
در پایان این یادداشت آمده است: کشتارها و ویرانیهایی که داعش در اماکن عبادی به بار میآورد در امتداد تحریفهای فکری است که از گذشته وجود داشته و مینهایی آماده انفجار بر ساس اهداف قدرتهای بزرگ و خبیث در جهان شمرده میشود، مگر اینکه با آن برخورد شده و خط آن از اسلام ناب محمدی جدا شود.
انتهای پیام