ارزیابی درستی از نحوه مواجهه با طالبان در این دو سال نداشتیم
کد خبر: 4163897
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
حسن بهشتی‌پور:

ارزیابی درستی از نحوه مواجهه با طالبان در این دو سال نداشتیم

تحلیلگر مسائل بین‌المللی در خصوص دو سالگی حکومت طالبان و نوع مواجهه ایران با آنها گفت: بنای ایران از ابتدا همکاری با طالبان بود اما طالبان برخورد مثبتی با رویکرد تعاملی ایران نداشت و این نشان می‌دهد ارزیابی دقیقی از موقعیت طالبان قبل و بعد از رسیدن به قدرت نداشتیم و به نوعی در مقابل یک عمل انجام‌شده قرار گرفتیم.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی

حسن بهشتی‌پور، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی دو سالگی حکومت طالبان از منظر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: من موضع انتقادی نسبت به برخورد و مواجهه ایران با طالبان دارم. مسئولان ما باید پیش‌بینی دقیقی از خروج آمریکا از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان داشتند. از طرفی ما پیش‌بینی دقیقی نداشتیم که اگر طالبان به قدرت برسد چه اقداماتی باید انجام دهیم و چه رویکردی اتخاذ کنیم.

وی افزود: در واقع دو سال حکومت طالبان نشان داد که ما نه ‌پیش‌بینی درستی از خروج آمریکا از افغانستان و حضور طالبان در قدرت داشتیم و نه در خصوص تعامل با طالبان رویکرد مناسبی را در پیش گرفتیم.

برخورد نامناسب طالبان با رویکرد تعاملی ایران 

این پژوهشگر مسائل بین‌المللی اظهار کرد: به عبارتی بنای ایران از ابتدا همکاری با طالبان بود اما طالبان برخورد مثبتی با رویکرد تعاملی ایران نداشت و این نشان می‌دهد ارزیابی دقیقی از موقعیت طالبان قبل و بعد از رسیدن به قدرت نداشتیم و به نوعی در مقابل یک عمل انجام‌شده قرار گرفتیم.


بیشتر بخوانید:


بهشتی‌پور با بیان اینکه این صحبت‌ها به معنای جنگ با طالبان نیست، اظهار کرد: جنگ با طالبان بدترین گزینه است اما این منافاتی با ارزیابی صحیح و دقیق از طالبان و فهم اختلافات درونی میان نیروهای طالبان ندارد. این ارزیابی و تحلیل درست به اتخاذ یک رفتار صحیح منجر می‌شود. در حقیقت ارزیابی دقیق باعث می‌شد 70 درصد مسیر مواجهه با طالبان به درستی طی شود که متأسفانه ارزیابی اشتباهی داشتیم.

افغانستان‌هراسی؛ اقدامی علیه منافع ملی ایران

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره تلاش برخی رسانه‌های فارسی زبان بیگانه در تقویت افغانستان‌هراسی در این دو سال به ویژه پس از برخی اقدامات تروریستی در ایران گفت: این بدترین کاری است که می‌توان در خصوص روابط دو ملت انجام داد. واقعیت این است که ایران با افغانستان همسایه و هم‌مرز است و همسایگی ملاحظات خاص خود را دارد و امنیت و عدم امنیت افغانستان بر امنیت و عدم امنیت شرق ایران تأثیرگذار است.

ایران و افغانستان پیوند تاریخی با هم دارند و امنیت مرزهای شرقی ایران به امنیت افغانستان ارتباط دارد و لازم است به افغانستان همانطور که هست بها داده شود. ایران و افغانستان فرهنگ، تاریخ و میراث مشترکی دارند و این دو کشور می‌توانند در سایه همکاری با همدیگر وضعیت بهتری پیدا کنند و لذا افغانستان‌هراسی به شدت علیه منافع ملی ماست.            

انتهای پیام
captcha