ابتکار آیسسکو در واکنش به قرآن‌سوزی
کد خبر: 4164814
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

ابتکار آیسسکو در واکنش به قرآن‌سوزی

همزمان با تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، مدیر کل آیسسکو طی یک سخنرانی در کنفرانس چارچوب‌بندی آزادی‌ها بر اساس ارزش‌های اسلامی در پایتخت مراکش از راه‌اندازی ابتکاری برای مقابله با قرآن‌سوزی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) روز پنجشنبه از طرحی با عنوان «آن را بخوان تا بفهمی» برای پاسخ به هتک حرمت مکرر قرآن کریم در چندین کشور اروپایی رونمایی کرد.

بر اساس بیانیه سازمان آیسسکو، سالم بن محمد المالک، مدیر کل این سازمان طی نطقی در جلسه افتتاحیه یک کنفرانس بین‌المللی با حضور بسیاری از علما و رؤسای دانشگاه‌های اسلامی در رباط پایتخت مراکش از این ابتکار خبر داد.

الممالک در ابتدای سخنان خود در این کنفرانس علمی بین‌المللی که با عنوان «چارچوب‌بندی آزادی‌ها بر اساس ارزش‌های اسلامی و اصول حقوق بین‌الملل» برگزار شد، گفت: این سازمان در واکنش به قرآن‌سوزی ابتکار «آن را بخوان تا بفهمی» را راه اندازی کرد.

وی تأکید کرد که این ابتکار از جامعیت، دقت و جدیت به عنوان یک پاسخ مثبت در برابر هجمه‌های رقت‌بار علیه قرآن کریم برخوردار است.

مدیر کل آیسسکو همچنین خواستار هماهنگی تلاش‌ها برای برجسته کردن چهره واقعی تمدن اسلامی شد.

محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیر کل انجمن جهان اسلام (رابطة العالم الاسلامی) نیز در این کنفرانس تأکید کرد: آزادی‌ نمی‌تواند بدون ضابطه باشد. حقوق و آزادی‌ها در شریعت اسلامی تضمین شده است.

شوقی علام، مفتی مصر نیز طی سخنانی گفت: قرآن کریم به پایبندی به حقیقت دعوت می‌کند و پیشرفت و ترقی بدون اخلاق معنایی ندارد.

تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد، دانمارک و هلند از سوی عناصر افراطی با واکنش مسلمانان روبه‌رو شده و در برخی از کشورهای اسلامی دیپلمات‌های کشورهای محل هتک حرمت قرآن کریم احضار شدند.

سلوان مومیکا تبعه عراقی ساکن سوئد دیروز پنجشنبه بار دیگر در نزدیکی مسجدی در استکهلم یک نسخه از قرآن کریم را آتش زد.

این عنصر افراطی قبل از هتک حرمت مجدد قرآن کریم، پرچم همجنسگرایان را بالا گرفت و در حمایت از آنها شعار سر داد. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از نیروهای پلیس سوئد نیز این محل حضور داشتند.

سازمان ملل متحد در 26 ژوئیه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از سوی مراکش پیش‌نویس شده بود و تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه کتب مقدس را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

انتهای پیام
captcha