هیچ‌گونه اغماضی از سوی نمایندگان فارس برای شرکت در مجمع اتحادیه کشوری نشده است
کد خبر: 4168581
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

هیچ‌گونه اغماضی از سوی نمایندگان فارس برای شرکت در مجمع اتحادیه کشوری نشده است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس با بیان اینکه از سمت استان برای شرکت در مجمع کشوری و انتخابات هیچ‌گونه اغماضی نشده است، گفت: امیدوارم که با تصمیم شایسته شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتقال دبیرخانه شورای عالی قرآن به سازمان تبلیغات اسلامی، اختلافات اتحادیه کشوری حل شود و از حواشی در راه قرآن بپرهیزیم.

جمال پارسا، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارسجمال پارسا، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چرا فارس در دوره جدید اتحادیه تشکل‌های قرآنی نماینده‌ای ندارد؟ گفت: مهم‌ترین رکن اتحادیه مجمع است و اساسنامه جامع و کاملی به تصویب مجمع رسید که هر اتفاق و رخدادی باید طبق این اساسنامه باشد، چراکه به‌عنوان سند بالادستی تمامی فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: برای برگزاری مجمع و انتخابات هیئت مدیره جدید اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طبیعی بود که همه اعضا به نص صریح اساسنامه توجه کنند تا اینکه تفسیر و تحلیلی داشته باشند و اگر بناست تفسیری انجام شود، باید مطابق اساسنامه صورت پذیرد.

پارسا به چگونگی تشکیل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور پرداخت و اظهار کرد: در گذشته دو اتحادیه مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی زیر نظر وزارت ارشاد وجود داشت که در سال‌های اخیر ادغام شدند و فارس نیز یکی از نخستین استان‌ها بود که این ادغام را انجام داد و هیچ مشکلی نیز در بین اعضا و هیئت مدیره اتحادیه جدید وجود نداشت. 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس با بیان اینکه پس از ادغام دو اتحادیه، دودستگی در بین اعضای اتحادیه کشوری باقی ماند، اضافه کرد: این دو صدایی مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورد که در انتخابات مجمع گذشته شاهد ضرر این اختلافات بودیم.

‌وی تصریح کرد: در ثبت‌نام این دوره از انتخابات مجمع، برخی از افرادی که خود عضو کنونی هیئت مدیره اتحادیه کشوری هستند توسط دیگر اعضا به‌دلیل نقص مدارک، مجوز ثبت‌نام پیدا نکردند و در ادامه تصویب شد اعضای هیئت مدیره که کاندیدا هستند، حق حضور در کمیته اجرایی و بررسی مدارک کاندیدا را ندارند.

پارسا با اشاره به شیوه انتخاب اعضای کمیته اجرایی ادامه داد: کمیته اجرایی انتخابات اتحادیه با عضویت اعضای هیئت مدیره‌ای که به‌دلیل نقص مدرک نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و یا اعضایی که به‌دلیل غیبت بیش از حد بنا بوده حذف شوند، اما به‌دلیل اغماض اعضای هیئت مدیره و بازرسان همچنان در هیئت مدیره عضو بودند، تشکیل شد تا مدارک متقاضیان شرکت در انتخابات را بررسی کنند. 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس افزود: کمیته اجرایی در بررسی مدارک کاندیدا‌ها استعلام از هیئت رسیدگی را به جای نص صریح اساسنامه اتحادیه در دستور کار بررسی مدارک قرار می‌دهند، بنابراین هیئت رسیدگی بدون توجه به اساسنامه اتحادیه، اعلام می‌کند مطابق قانون تجارت و... مؤسسات قرآنی باید دارای پروانه با اعتبار زمانی باشند. 

وی اعلام فراخوان ثبت‌نام متقاضیان برای شرکت در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمان اعلام ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات دور جدید هیئت مدیره، امسال با اعضای هیئت مدیره استان قرار گذاشته شد برای هم‌افزایی و جلوگیری از تضییع حقوق مؤسسات قرآنی استان، حتماً در این دوره انتخابات کاندیدا داشته باشیم که از مؤسسات واجد شرایط دعوت کردیم که در این دوره کاندیدا شوند.

پارسا با اشاره به اینکه مؤسسات استان به‌دلایل مختلف موفق به ثبت‌نام نشدند، اظهار کرد: در نهایت بنده و محمدحسین اسلامی که جزو دوره قبلی هیئت مدیره اتحادیه بود، ثبت‌نام و مدارک خود را به اتحادیه کشوری ارسال کردیم، اما به‌دلیل نقص مدارک با اینکه مدارک جدید را با اعتبار تحویل کمیته اجرایی دادیم، از انتخابات کنار زده شدیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس اضافه کرد: تمدید پروانه فعالیت نیازمند طی کردن فرآیند طولانی در وزارت ارشاد است، چراکه باید تمامی مدارک مدیر، هیئت مؤسس و... در سامانه ثبت شود؛ در اساسنامه به این مورد اشاره نشده و در تبصره ۳ ماده ۲۹ ذکر شده که شرط شرکت در ثبت‌نام اتحادیه کشوری، فعال بودن مؤسسه و تأییده اتحادیه استان مبنی بر فعالیت شخص و مؤسسه است. 

وی نحوه ارزیابی کمیته اجرایی انتخابات را مورد توجه قرار داد و گفت: با اطلاع کمیته اجرایی به بنده مبنی بر رد شدن اینجانب به‌دلیل نقص مدارک، اعلام شد که مشکل را برطرف کنید و مجدد مدارک ارسال شود که بنده با پیگیری‌های مجدانه توانستم اعتبار پروانه فعالیت را از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تمدید کنم، اما با اینکه هیئت اجرایی اعلام کرده بود که مدارک را مجدد ارسال کنید، مدارک معتبر مورد پذیرش قرار نگرفت و عنوان شد که مدارک شما پس از تاریخ ثبت‌نام تمدید شده است، بنابراین دوگانگی رفتار کمیته اجرایی جای تأمل دارد.

پارسا ادامه داد: در مقابل شرط پروانه دارای اعتبار برای کاندیداتوری انتخابات، داشتن پروانه دارای اعتبار برای حضور مؤسسات در مجمع و رأی دادن به کاندیدا‌ها لحاظ نشده بود که این موضوع باب اختلاف شد و اعتراض‌ها شدت گرفت، از این‌رو مجمع برگزار شد، اما به حد نصاب نرسید که دلیل آن را می‌توان تفسیر به رأی و دوری از اساسنامه دانست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس، انتظارات مؤسسات قرآنی را از اتحادیه کشوری مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: بعد از این رخداد توقع می‌رفت که جلسه هیئت مدیره اتحادیه تشکیل شود و مشکل انتخابات را رفع کنند، اما اعضای هیئت مدیره‌ای که عضو کمیته اجرایی انتخابات بودند در این جلسه شرکت نمی‌کنند تا تعداد اعضا به حدنصاب نرسد و تشکیل نشود.

وی با بیان اینکه از سمت استان فارس برای شرکت در مجمع کشوری و انتخابات هیچ‌گونه اغماضی انجام نشده است، گفت: امیدوارم که با تصمیم شایسته شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتقال دبیرخانه شورای عالی قرآن به سازمان تبلیغات اسلامی، اختلافات اتحادیه کشوری حل شود و از حواشی در راه قرآن بپرهیزیم.

پارسا در پایان سخنان خود تأکید کرد: سال‌ها عضو هیئت مدیره دو اتحادیه قبل از ادغام بودم و بدون هیچ گرایشی در راه قرآن فعالیت کردم، چراکه اعتقاد داشتم و دارم در فعالیت‌های قرآنی باید وحدت وجود داشته باشد. بنابراین، در استان فارس هیچ اختلافی بین اداره تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد و اتحادیه نداشتیم، اما در اتحادیه کشوری متأسفانه شاهد دودستگی هستیم که تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha