نکاتی ضروری برای ارتقای سطح و موفقیت قاریان در مسابقات قرآن
کد خبر: 4169033
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
مهدی غلام‌نژاد مطرح کرد

نکاتی ضروری برای ارتقای سطح و موفقیت قاریان در مسابقات قرآن

قاری بین‌المللی کشور با اشاره به اینکه تلاوت مسابقه‌ای تفاوت زیادی با تلاوت مجلسی و محافل دارد که باید قاریان برای موفقیت در مسابقات تمرینات ویژه تلاوت مسابقه‌ای را انجام دهند به نکات مورد توجه قاریان برای دستیابی به این توفیق توصیه‌هایی را ارائه کرد.

مهدی غلام نژاد، قاری بین المللی

مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تلاوت مسابقه‌ای تفاوت زیادی با تلاوت مجلسی و محافل دارد، اظهار کرد: قاریان برای توفیق در مسابقات باید تمرینات ویژه تلاوت مسابقه‌ای را انجام دهند و پیشنهاد بنده این است که قاریان چهارمحال‌وبختیاری جلسات و محافل ماهانه مستمر و قوی با حضور اساتید برجسته کشور و با محوریت تلاوت‌های مسابقه‌ای داشته باشند. 

وی ادامه داد: همچنین قاریان برای ارتقای سطح و موفقیت در مسابقات سراسری اوقاف باید حداقل یک جلسه هفتگی دور هم داشته باشند و در این جلسات نیز قرعه‌های مسابقات تحلیل و بررسی و تمرین شود.

غلام‌نژاد با تأکید بر اینکه نحوه تلاوت هر یک از قرعه‌های مسابقات با یکدیگر متفاوت است، گفت: قاریان با تلاش و تمرین مستمر آمادگی لازم را برای هر قرعه‌ای داشته باشند و بتوانند هر قرعه که برایشان انتخاب می‌شود در لحظه مدیریت کنند و تلاوت خوبی ارائه دهند.

این قاری بین‌المللی کشور تلاوت مسابقه‌ای را در ساحت لحنی به چیدن یک پازل تشبیه کرد و توضیح داد: قاریان باید قبل از مسابقات قرآن، خوب آموخته باشند تا از قرعه‌های مختلف، هر کدام که برایشان انتخاب شد بتوانند تمام هنر و توانایی خود را با یک تلاوت خوب به منصه ظهور برسانند که به‌نظرم توجه به این موارد برای تلاوت مسابقه‌ای می‌تواند مهم باشد. 

غلام‌نژاد با تصریح اینکه مدیریت لحنی برای قاری در صحنه مسابقات بسیار حائز اهمیت است، افزود: قاریان همچنین باید آمادگی صوتی خود را حفظ کنند و از سه چهار روز مانده به مسابقات کاری انجام ندهند که صوتشان تحت‌الشعاع قرار بگیرد و از آمادگی صوت کاسته شود.

وی ادامه داد: همچنین خواب خوب شب قبل از مسابقات حائز اهمیت است؛ به قاریان توصیه می‌شود تجوید خود را در طول سال تقویت کنند زیرا تجوید مقوله‌ای است که حتی با یکی دو ماه کار و تمرین اختصاصی هم دیر به نتیجه می‌رسد و لذا قاریان به تمرین تجوید در طول سال عادت کنند.

غلام‌نژاد در پایان گفت: توجه به معنا یکی از آیتم‌های لحن است که در مسابقات سراسری هم بسیار اهمیت دارد، قاری باید بتواند در تلاوت خود بین جمله سؤالی یا ندایی یا دعایی و غیره تفاوت لحنی قائل باشد و اینها زمانی حاصل می‌شود که قاری آیات را بشناسد، حداقل یک شناخت سطحی صرف و نحوی در مورد اسلوب آیات داشته باشد و به معانی و مفاهيم لااقل به‌صورت اجمالی آشنا باشد. 

انتهای پیام
captcha