بایسته‌های برگزاری باشکوه مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4170524
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

بایسته‌های برگزاری باشکوه مسابقات سراسری قرآن

ناظر مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در فضای مسموم امروز و هجمه‌هایی که علیه قرآن کریم وجود دارد، برپایی هر چه با شکوه‌تر برنامه‌های قرآنی از جمله مسابقات قرآن بسیار ضرورت دارد، به بیان چند بایسته پرداخت.

حمید بخشی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف اصفهان

حمید بخشی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و ناظر مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص اهمیت این رویداد قرآنی مهم و با اشاره به دیدگاه خود در مورد مسابقات سراسری قرآن چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: در استان اصفهان، نخستین گام برای پربار و غنی‌تر شدن مسابقات قرآن اوقاف این است که محافل قرآنی در طول سال در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه پیوسته برای قاریان و مرتلان و حافظان برگزار می‌شود و به‌علاوه، اساتید و داوران اصفهان هر کدام اقدام به برپایی یک یا چند کلاس در طول هفته می‌کنند؛ همین کلاس‌ها و محافل و جلسات قرآنی محل آمد و شد متسابقان و برگزیدگان شهرستانی و استانی است و نوعی مشوق و انگیزه نیز برای آنان محسوب می‌شود. 

وی با ذکر اینکه متسابق اگر در طول سال چند دوره و کلاس برایش برگزار و مورد توجه و تکریم واقع شود، یقیناً در مسابقات نیز حضور فعال و مؤثر خواهد داشت، ادامه داد: در این‌صورت است که تعداد متسابقان بیشتری در مسابقات ثبت‌نام می‌کنند و انگیزه دارند که با سطحی قوی و خوب پا به عرصه بگذارند. لازم است که متسابقان برگزیده در رشته‌های مختلف حتی در حد اهدای یک شاخه گل و لوح تقدیر اما در مراسمی خوب و فاخر تجلیل و تکریم شوند.

بخشی با تأکید بر اینکه جامعه هدف مسابقات سراسری قرآن کریم باید جذب این رویداد قرآنی شوند، گفت: در جریان برگزاری مسابقات قرآن چهارمحال‌وبختیاری، به‌جز مدیرکل اوقاف استان و معاونان وی هیچ مسئولی حضور نیافت در حالی‌که مسئولان به‌ویژه فرهنگی و قرآنی باید حضور می‌یافتند و جای مسئولان مؤسسات و خانه‌های قرآن و اتحادیه قرآنی، هیئت امنای امامزادگان و بقاع متبرکه در این رویداد مهم خالی است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف اصفهان با ابراز تأسف از اهانت به ساحت قرآن در کشورهای غربی، تصریح کرد: مسابقات سراسری قرآن بهترین فرصت بود تا حضور حداکثری جامعه قرآنی و عموم مردم و مسئولان در سالن برپایی این رویداد مهم اتفاق بیفتد و پاسخی به این اقدامات شیطانی باشد. 

بخشی کیفیت فنی مسابقات قرآن امسال را در چهارمحال‌وبختیاری خوب ارزیابی کرد و افزود: طی گفت‌وگو با داوران و متسابقان، امسال پیشرفت خوبی از حیث فنی شاهدیم و متسابقان نیز از اجرای مسابقات ابراز رضایت داشتند. امید است سال‌های بعد بهتر شود و در شأن و منزلت مصحف شریف باشد. 

وی با یادآوری اینکه برای قرآن باید بیش از اینها خدمت کنیم، اظهار کرد: اوقاف به میدان آمده اما تنها یک دستگاه است در حالی‌که همه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی باید برای مسابقات قرآن به میدان بیایند و دست به دست هم دهند تا یک همایش قرآنی ویژه برگزار شود. جا داشت کارهای فرهنگی و قرآنی در حاشیه این رویداد قرآنی از جمله محفل انس با قرآن، کتابت آیات، نمایشگاه آثار قرآنی و فرهنگی یا عفاف و حجاب و... برگزار می‌شد.

بخشی ادامه داد: برپایی این برنامه‌ها در حاشیه مسابقات قرآن در کنار یک اطلاع‌رسانی و تبلیغات قوی باعث می‌شود که مخاطبان بیشتری از آحاد جامعه به مسابقات بیایند، ضمن اینکه متسابقان نیز با خانواده‌های خود به این محل می‌آمدند. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت وقف قرآنی، توضیح داد: وقف قرآنی در اغلب نقاط کشور بسیار محدود و ضعیف است و در استان اصفهان قریب به ۳۸۶ وقف قرآنی وجود دارد. در این استان زمین‌های وقفی در اختیار داریم که واقفان با نیت فعالیت‌های قرآنی مؤسسات و مراکز قرآنی وقف کرده‌اند اما متأسفانه قرآنیان به علت مباحث اقتصادی برای ساخت و ساز قدمی بر نمی‌دارند. 

بخشی تعامل با خیران و تشویق آنان به وقف قرآنی را از رویکردهای ثابت اوقاف اصفهان عنوان کرد و افزود: تمامی واقفانی که به اوقاف مراجعه دارند، این پیشنهاد و توصیه به آنان ارائه می‌شود که لااقل بخشی از نیت خود را در موقوفه خود به مباحث قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص دهند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف اصفهان با اشاره به اینکه این اداره عضو اصلی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان اصفهان است، تصریح کرد: این نهاد همچنین ارتباط و تعامل تنگاتنگی با اداره‌کل تبلیغات و ارشاد اسلامی و نیز اداره‌کل زندان‌های استان دارد. اوقاف اصفهان مسابقات قرآن را در زندان‌های این استان برگزار می‌کند و نیز افتخار داریم که داوران مسابقات قرآن را به تمامی نهادهای نظامی و انتظامی و دوایر دولتی اعزام کنیم. لذا اوقاف درواقع نهاد مرجع برای برپایی مسابقات و تأمین داوران است و در بسیاری از موارد نیز امور اجرایی و کمیته فنی مسابقات در ادارات استان اصفهان به اوقاف این استان محول می‌شود. 

بخشی در پایان گفت: در فضای مسموم امروز و هجمه‌هایی که علیه قرآن کریم وجود دارد، برپایی هر چه با شکوه‌تر برنامه‌های قرآنی از جمله مسابقات قرآن بسیار ضرورت دارد و باید قرآن را در سطح جامعه و بین خانواده‌ها و مدارس هر چه بیشتر ترویج داد.

انتهای پیام
captcha