کد خبر: 4170723
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
سیداحمد زرهانی در یادداشتی مطرح کرد

لزوم احیا و افزایش کارآمدی مدارس دولتی در عرصه‌های مختلف

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور در یادداشتی با عنوان «مدرسه، اقامه نماز و دفاع مقدس» با بیان اینکه احیای مدارس دولتی و کار‌آمد‌تر کردن آنها در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی کار مهم عصر ماست؛ نکاتی را در رابطه با نقش دفاع مقدس و مدارس در جامعه شرح داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، همزمان با فرا رسیدن بهار تحصیلی و هفته دفاع مقدس، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در یادداشتی با عنوان «مدرسه، اقامه نماز و دفاع مقدس» به بیان نکاتی در رابطه با نقش دفاع مقدس و مدارس در جامعه پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

«بسمه تعالی

همزمان با سالگرد دفاع مقدس مدارس باز می‌شوند و زنگ تعلیم و تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان را به وجد می‌آورد. در این برهه توجه به نکاتی چند حائز اهمیت است:

۱- دفاع مقدس مدرسه انسان‌سازی و مکارم اخلاق و معنویت بوده است. اصلی‌ترین شاخصه رزمندگان اسلام التزام آنان به اقامه نماز و انجام نوافل در خط مقدم جبهه به شمار می‌آید. ترکیب شجاعت با عبادت فلز مجاهدین فی‌سبیل‌الله را مستحکم و خلل‌ناپذیر کرده بود.

۲- مدارس در دفاع مقدس از درخشان‌ترین نهادهای فرهنگی و اجتماعی بوده‌اند. معلمان و دانش‌آموزان و مربیان امور تربیتی و دانشجویان مراکز تربیت معلم در شمار صف‌شکنان خطوط مقدم جبهه‌ها قرار داشته‌‌اند. ویژگی بارز آنان دین‌باوری و ولایت‌پذیری و اعتقاد به حقانیت و مظلومیت ایران اسلامی و درک ضرورت دفاع از تمامیت ارضی میهن و سرکوب متجاوز بوده است. پیوند مدرسه و مسجد و سنگر در آن روزگار جلوه‌ای آسمانی داشت.

۳- سال تحصیلی جدید مصادف با سالگرد آغاز امامت قائم آل محمد مهدی موعود(عج) است لذا شایسته است خط مشی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر ترویج معارف نماز، مهدویت، فرهنگ قرآن و زنده نگاه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس تنظیم و طراحی شود. اگر دانش‌آموزان در مدارس در کنار دانش‌های کارآمد و مهارت‌های زندگی، درس اخلاق و تفکر خلاق و یکتاپرستی و میهن‌دوستی و انسانیت بیاموزند آینده کشور درخشان می‌شود. هویت ایرانی آمیخته با ارزش‌های الهی و شجاعت و راست‌گویی و عدالت‌خواهی و پارسایی است.

تفکر و برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام مدرسه‌‌داری باید در صدر سیاست‌‌های فرهنگی کشور قرار گیرد. از مدارس کم‌انگیزه و مضطرب و بی‌برنامه کار چندانی برنمی‌آید. مدارس با هدف و مجهز به نیروی انسانی دانشمند و مؤمن و برخوردار از راهبرد و امکانات در مهندسی آینده کشور نقش اساسی دارند. سیمای فردای جامعه در چهره امروز مدارس قابل رؤیت است.

از این رو احیای مدارس دولتی و کار‌آمد‌تر کردن آنها در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی کار مهم عصر ماست و نیاز به عزم ملی و برنامه‌ریزی و تحول‌آفرینی با نگرش آینده‌پژوهی دارد. توجه عمیق و هوشمندانه به رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در باب تحول در نظام آموزش و پرورش کلید در سعادت فرزندان ملت است.

اگر باز هم در بر روی همین پاشنه بچرخد و روزمرگی استمرار پیدا کند، افت آموزشی و کاهش بازده تربیتی مدارس منجر به تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

۴- حضور فضلای مسلط به فضای فکری نسل‌نو و آشنا به علوم رفتاری و رموز تربیت اسلامی و برخوردار از مهارت برقراری ارتباط معنوی در کنار دانش‌آموزان و معلمان و مربیان پرورشی و اقامه نماز جماعت در مدارس زمینه‌ساز مهار آثار جنگ شناختی و ترکیبی استعمارگران است.

موانع این حضور و تعامل سازنده باید رفع و مسیر همکاری حوزه‌های علمیه، مساجد و مدارس هموار شود. سرمایه‌گذاری مراکز علمی و دینی برای پرورش و تأمین امام جماعت دانا، توانا، زمان‌شناس و جوانگرا ان‌شاءالله پشتوانه‌ای برای تحکیم تفکر دینی آینده‌سازان خواهد بود.»

انتهای پیام
captcha