تکریم قرآن و حمایت از فلسطین؛ دو محور مهم مشترک برای تحقق وحدت اسلامی + صوت
کد خبر: 4172007
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

تکریم قرآن و حمایت از فلسطین؛ دو محور مهم مشترک برای تحقق وحدت اسلامی + صوت

نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه نگاه ما به مسئله وحدت باید آرمانی و جهانی باشد اما رفتار ما برای تحقق وحدت باید گام به گام و مرحله مرحله باشد، گفت: در دوره فعلی مسئله مقابله مشترک جهان اسلام با جریان هتاکان به قرآن و مقدسات اسلامی و حمایت از آرمان فلسطین و ضدیت با رژیم صهیونیستی دو مسئله و موضوع مهمی است که می‌تواند یک اجماع مناسب در میان امت اسلامی ایجاد کرده و زمینه حرکت به وحدت را در سایر حوزه‌ها و مسائل فراهم و تسهیل کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مسئله وحدت به منزله لازمه شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام گفت: اگر نگاهی به آیات نورانی قرآن بیندازیم به روشنی در می‌ِیابیم که برنامه قرآن برای بشریت یک برنامه جهانی است و خداوند متعال نقشه راه سعادت همه انسان‌ها را در قرآن ترسیم کرده است.
 
وی افزود: از الزامات اساسی این نگاه و تحقق حاکمیت جهانی خداوند بر روی زمین، مسئله وحدت میان همه انسان‌هاست؛ همین انسان‌هایی که خداوند در قرآن اعلام کرده آنها را از اقوام، اندیشه‌ها، سلایق، زبان‌ها و نژادهای مختلف خلق کرده است. به عبارتی خلقت انسان مبتنی بر تنوع، تکثر و ایده‌های متفاوت است. به طور طبیعی با وجود چنین تنوعی در میان انسان‌ها اگر بخواهیم آن نگاه جهانی قرآن محقق شود باید به وحدت به منزله یک راهبرد واقعی و حقیقی نگاه کرد نه اینکه آن را یک تاکتیک موقتی مبتنی بر یک سری موفقیت‌های زودگذر و سطحی بدانیم.
 

وحدت اسلامی؛ تاکتیک موقتی یا امر راهبردی؟ 

 
تویسرکانی با بیان اینکه تفاوت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب با دیگران در چنین نگاهی است، گفت: برخی اساسا قائل به وحدت نیستند و دائم بر طبل تفرقه، اختلاف و تنازع می‌کوبند و نفرت‌پراکنی را در میان انسان‌ها به ویژه در جهان اسلام ترویج می‌کنند. اینها جریان‌هایی هستند که نگاه متحجرانه به دین دارند و وحدت اسلامی را قبول ندارند اما جریان‌هایی که به وحدت باور دارند، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که وحدت را یک تاکتیک موقتی می‌دانند و در مقابل کسانی که به وحدت به مثابه یک اصل قرآنی و به طبع آن یک امر راهبردی می‌نگرند.
 
نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه اظهار کرد:‌ در این میان رهبر انقلاب به دسته دوم تعلق دارند که وحدت میان مسلمانان را یک اصل حقیقی و ضرورت اجتناب‌ناپذیر قرآنی می‌دانند و به شدت از هرگونه رفتاری که اختلاف، نفرت، تفرقه، خشونت و برادرکشی را ترویج کند، پرهیز می‌دهند. به خصوص باید از این نگاه‌ها و اینگونه رفتارها که این زشتی‌ها را به نام دین و اهل بیت(ع) توجیه می‌کنند، فاصله گرفت زیرا اینها نگاه‌ها و تفکرات شیطانی است که نسبتی با حقیقت دین ندارد.
 

تحقق وحدت با نگاه آرمانی و اقدامات گام به گام  

 
حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره چگونگی اقدامات عملی برای رسیدن به وحدت در جهان اسلام گفت: نگاه ما به مسئله وحدت باید آرمانی و جهانی باشد اما رفتار ما برای تحقق وحدت باید گام به گام و مرحله مرحله باشد تا به تدریج آن نگاه وحدت اسلامی و بعد از آن وحدت جهانی آزادیخواهان و مستضعفان عملیاتی شود.
 
وی بیان کرد: ما شیعیان و مسلمانان اسوه‌ها و الگوهایی به نام اهل بیت(ع) داریم که برای تحقق وحدت در میان مسلمانان دستورات صریح و روشنی دارند. یکی از این دستورات و توصیه‌های اکید اهل بیت(ع) عدم توهین به مقدسات دیگران است که به ویژه در این ایام خاص هفته وحدت لازم است این توصیه‌ها مورد مطالعه و واکاوی قرار گیرد. ائمه اطهار(ع) به هیچ وجه توهین، تقبیح و فحاشی به مقدسات سایر انسان‌ها را توصیه نکرده و آن را کاملا مذموم شمرده‌اند. لذا گام اول برای تحقق وحدت عدم توهین و بی‌احترامی به مقدسات دیگران با هر اعتقادی و به ویژه در جهان اسلام به اهل سنت است.

 

عدم توهین به مقدسات؛ گام اول حرکت به سمت وحدت

 
نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه همه ما باید خود را موظف به پرهیز از توهین و بی‌ادبی به مقدسات دیگران بدانیم، گفت: در مقابل برای نقد و بحث در خصوص عقاید و اعتقادات دیگران باید براساس آیه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» عمل کنیم. به عبارتی ضمن اینکه نباید عقیده و سخن حق خود را کتمان کنیم و در این مسیر تقیه نماییم اما این سخن حق باید در هاله و پوشش حکمت، منطق و موعظه بیان شود و اگر قرار است بین عقاید جدالی انجام شود باید به صورت نیکو و احسن باشد؛ یعنی از درون این جدل و مناظره، دشمنی و نفرت متولد نشود بلکه به پیوند، دوستی و همدلی بیشتر منجر شود.
 
حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره اتحاد مسلمانان در دفاع از قرآن و حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس به منزله دو معیار مهم مشترک برای حرکت گام به گام به سمت وحدت در دوره فعلی گفت: تحقق وحدت نیاز به محور و معیارهای مشترک دارد که حول آن بین مسلمانان توافق وجود داشته باشد. قرآن کریم می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ خیلی از مفسران، قرآن را «حبل الله» معرفی کرده‌اند. ما معتقدیم حبل الهی قرآن، ولایت، رحماء بینهم و اشداء علی الکفار است. اگر مسلمانان براساس همین آیه قرآن عمل کنند وحدت در داخل، جهان اسلام و میان بشریت آزادیخواه و عدالت‌طلب تحقق پیدا می‌کند.
 
کد
 
وی تأکید کرد: از نگاه قرآن تنها با جریان ظالمان و مستکبران جهانی نمی‌توان سازش پیدا کرد و تنها باید با این جریان سر ستیز داشت و با سایر جریا‌ن‌ها باید برمبنای وحدت، سازش، مهربانی و تعامل رفتار کرد. لذا با این نگاه مسئله مقابله مشترک جهان اسلام با جریان هتاکان به قرآن و مقدسات اسلامی و حمایت از آرمان فلسطین و ضدیت با رژیم صهیونیستی دو مسئله و موضوع مهمی است که می‌تواند یک اجماع مناسب در میان امت اسلامی ایجاد کرده و زمینه حرکت به وحدت را در سایر حوزه‌ها و مسائل فراهم و تسهیل کند.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری      
انتهای پیام
captcha