وحدت رکن اصلی ساخت تمدن نوین اسلامی است + صوت
کد خبر: 4172605
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
حجت‌الاسلام پیروزمند بیان کرد:

وحدت رکن اصلی ساخت تمدن نوین اسلامی است + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: اگر مسلمانان پیوند میان خود را بر محور کفر به طاغوت و ایمان به خدا شکل دهند، وحدت اسلامی شکل گرفته و استحکام پیدا می‌کند و به هر میزان که این وحدت توسعه پیدا کند آثار و دستاوردهای بیشتری از جمله ساخت تمدن نوین اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمى دانشگاه عالی دفاع ملی و مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی قم، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش تحقق وحدت اسلامی در ساخت تمدن نوین اسلامی گفت: یکی از ارکان تمدن‌سازی شکل‌گیری روابط، ساختارها و سبک زندگی است که پیوند انسان‌ها را با همدیگر شکل می‌دهد و از درون این ساختارها و روابط است که انواع دانش و محصولات تولید می‌شود. به همین دلیل عامل شکل‌دهی به روابط و پیوندهای انسانی، یک زیرساخت تعیین‌کننده در ساخت تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شود. مسئله وحدت اسلامی نیز  دقیقا همین رکن را هدف گرفته و به دنبال این است که انسجام، دوام و جهت‌گیری درست ارتباطات انسانی را تأمین کند. 
 
وی افزود: قرآن در فرازی از آیت‌الکرسی می‌فرماید: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»؛ خداوند در این آیه کفر به طاغوت را از یک طرف و ایمان به خود را از طرف دیگر محور پیوند معرفی کرده است. در حقیقت «عروه وثقی» و حبل محکمی که خدای متعال مسلمانان را به تمسک آن دعوت کرده، کفر به طاغوت و ایمان به خدا است و این اصلی است که هیچ مسلمانی نسبت به آن شک و تردید نداردی و باور عمیق و پایه‌ای مؤمنان است. 
 

بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام پیروزمند اظهار کرد: بنابراین اگر مسلمانان بتوانند پیوند میان خود را بر محور کفر به طاغوت و ایمان به خدا شکل دهند، وحدت اسلامی شکل گرفته و استحکام پیدا می‌کند و به هر میزان که این وحدت توسعه پیدا کند آثار و دستاوردهای بیشتری از جمله ساخت تمدن نوین اسلامی و ناامید شدن دشمنان از نفوذ در جهان اسلام را به دنبال خواهد داشت.

 

تمرکز دشمن بر تفاوت‌های مذهبی و اعتقادی در جهان اسلام

 
عضو هیئت علمى دانشگاه عالی دفاع ملی درباره مهمترین عوامل و مؤلفه‌های مدنظر دشمن برای جلوگیری از تحقق وحدت اسلامی گفت: تفاوت‌های مذهبی و اعتقادی یکی از مهمترین عوامل عدم تحقق وحدت است که دشمن سعی کرده از طریق برجسته‌سازی و پررنگ کردن این تفاوت‌ها در مقابل اشتراکات، مانع پیوند عمیق مسلمانان با همدیگر شود.  
 
وی یادآور شد:‌ مسئله این است که ضمن پذیرش تفاوت‌های اعتقادی به منزله یک واقعیت و گفت‌وگوی عالمانه پیرامون این تفاوت‌ها و اختلافات اعتقادی اما سخن از وحدت به معنای این نیست که گروه‌ها و گرایش‌های مختلف از مذاهب اسلامی، بخواهند لزوما از اعتقادت خود دست بردارند. در حقیقت مسلمانان اگر به این مسئله توجه کنند که دنیای کفر بر محور کلمه کفر تمدنی ایجاد کرده و سعی دارد الزامات این تمدن را بر دنیای اسلام تحمیل کند آنگاه به این نتیجه می‌رسند ایجاد تمدن اسلامی تنها مسئله جمهوری اسلامی ایران نیست و حیات و بقای دنیای اسلام وابسته به شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام پیروزمند اظهار کرد: در این صورت شکل‌دهی به تمدن اسلامی و ایجاد یک محیط عینی بر محور کلمه توحید و اعتلای نام پیامبر اسلام (ص) آنقدر در جهان جذابیت خواهد داشت و مبدأ همگرایی می‌شود که عوامل اختلاف در جهان اسلام را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، البته باز هم در این وضعیت هر یک از پیروان مذاهب اسلامی حق دارند طبق اعتقادات مذهبی خود عمل کنند اما به طور طبیعی این مانعی برای تشریک مساعی جمعی و جهانی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نیست.
 

حرکت به سمت وحدت با تعریف زمینه‌های همکاری‌های مشترک

 
مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره ضرورت اجماع حداقلی در موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در جهان اسلام برای رسیدن به نقطه حداکثری و مطلوب وحدت اسلامی گفت: وقتی از انسجام در روابط و شکل دادن به ساختارهای انسانی بر محور کلمه توحید صحبت می‌شود، این ساختارها در مقام واقعیت در قالب روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بروز و ظهور پیدا می‌کند و هر چقدر این ارتباطات و همکاری‌ها عمیق شود فاصله میان نظر و عمل کاهش پیدا کرده و ایده وحدت اسلامی و تمدن نوین اسلامی بیش از پیش رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.
 
حجت‌الاسلام پیروزمند با اشاره به اهمیت مسئله ارتباطات فرهنگی میان کشورهای اسلامی به عنوان یکی از زیرساخت‌های تمدن‌سازی گفت: دنیای اسلام اکنون آماج واردات محصولات فرهنگی دنیای غرب قرار دارد که نمونه آن انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب بازی‌ها و نوشت‌افزارها است. شاید در ابتدا این مسئله ساده‌ای به نظر برسد اما غربی‌ها با همین محصولات و کالاهای فرهنگی در حال شکل دادن به شخصیت نسل آینده جهان اسلام و تعریف هویت برای مسلمانان بر اساس معیارها و سبک زندگی غربی هستند و این ما را متوجه تبعات جدی منفی این اتفاق برای آینده جهان اسلام می‌کند.
 
وی تصریح کرد: نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام در این وضعیت باید این سؤال را از خود بپرسند که چرا کشورهای اسلامی نتوانند براساس ده‌ها و صدها آموزه ارزشمند دینی، که همه بشریت تشنه آن هستند، به تولید محصولات فرهنگی هنرمندانه و جذاب بپردازند که این امر در درجه اول فرهنگ اسلامی را در مقابل فرهنگ غربی محفوظ و مصون می‌دارد و در درجه دوم پیام اسلام را در این قالب‌ها به بشریت ارائه می‌کند.
 
کد
 
عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی یادآور شد: وقتی در همین یک نمونه تولید محصولات فرهنگی اسلامی این همه تنوع و گستردگی و امکان فعالیت و همکاری مشترک میان جهان اسلام وجود دارد، قطعا در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی نیز چنین امکانی موجود است که در صورت شکل‌گیری این فعالیت‌ها و همکاری‌های متنوع مشترک در میان کشورهای اسلامی، وحدت اسلامی دیگر نه یک شعار آرمانی، بلکه یک راهبرد کاملا عملیاتی و شدنی خواهد بود که نیازمند یک اراده مشترک و تعریف دقیق زمینه‌های همکاری مشترک است.     
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری 
انتهای پیام
captcha