نامه‌ای که اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی را از بن‌بست خارج کرد+ صوت
کد خبر: 4173104
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
طلایی خبر داد:

نامه‌ای که اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی را از بن‌بست خارج کرد+ صوت

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی ضمن اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی که منجر به خروج از بن بست اختلاف نظرات از تفسیر اساسنامه شد، گفت: براساس محتوای این نامه، تصمیم‌گیری درباره این اختلاف‌نظر و چالش باید در مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه انجام شود.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مصوبه امروز جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره، 12 مهرماه، گفت: پیش از این اعلام شده بود که مجمع عمومی 28 مهرماه برگزار می‌شود و در نظر داشتیم که به هر صورت انتخابات و مجمع برگزار شود اما به موازات این تصمیم‌‌گیری و جلسات فوق‌العاده هیئت مدیره در طول هفته‌های گذشته و امروز، اختلافات نظر بین اعضای هیئت مدیره درباره تفسیر از اساسنامه به قوت خود باقی بود.


بیشتر بخوانید: 


وی ادامه داد: این اختلاف نظرات از تفسیر اساسنامه به آقای دکتر اسماعیلی، مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم به آقای حجت‌الاسلام قمی، مقام عالی سازمان تبلیغات اسلامی، هم به مدیران تابعه رئیس سازمان‌های دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت ارشاد و دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، منعکس شد.

طلایی تصریح کرد: همچنین آخرین نامه‌ تعدادی از اعضای هیئت مدیره به این مقامات و دستگاه‌های مربوطه نوشته شد. این نامه دربردارنده محتوایی بود که «برای اینکه اتحادیه و مجمع دچار اختلالی نشود، علی‌رغم اینکه از لحاظ جمع، اکثریت هستیم با مدیریت و خویشتن‌داری سعی کردیم تا چالش‌ها را حل کنیم اما خواهان این هستیم که مقامات عالی‌رتبه به حل این موضوع ورود پیدا کنند و با تدبیر مدیریتی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی، مسیر برای وفاق و همدلی  و امکان حضور افراد علاقه‌مند به شرکت در انتخابات فراهم شود».

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری اضافه کرد: خوشبختانه در همین فاصله جلساتی با حضور مسئولان مربوطه حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی و بنده حقیر، برگزار شد و مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقام عالی سازمان تبلیغات اسلامی ورود پیدا کردند و نشست‌هایی تشکیل شد؛ محصول تمام این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها و پیگیری‌ها این بود که امروز نامه‌ای از طرف دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به اتحادیه واصل شد که این نامه، ما را از بن‌بست خارج کرد.

کد

طلایی درباره محتوای این نامه، تصریح کرد: طی این نامه مقرر شد تا مسائل به وجود آمده درباره اختلاف نظرات از تفسیر اساسنامه، به مجمع ارجاع داده شده شود.

وی با اشاره به اینکه جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره با حضور تمامی اعضای هیئت مدیره(جز یک نفر که امکان حضور نداشتند) و با حضور تمامی اعضای هیئت بازرسی تشکیل شد، بیان کرد: در جلسه امروز نیز طرح موضوع شد و نامه واصل شده از دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی نیز قرائت شد که در این نامه مطرح شده از طریق مجامع مسائل را حل و فصل کنید و امکان برون‌رفت از تفاسیر متعدد اساسنامه، تشکیل مجمع و نظر و تصمیم قطعی اعضای مجمع است.

طلایی درباره زمان تشکیل این مجمع، اظهار کرد: دو راه است؛ یکی اینکه مجمعی برگزار شود و استبصاری را درباره تفاسیر از اساسنامه از مجمع داشته باشیم و بلافاصله انتخابات مجمع بعدی را برگزار کنیم. راه ثانوی این بود که دو مجمع را در قالب یک مجمع تشکیل دهیم به طوری که با هماهنگی و اتفاق نظر اعضای هیئت مدیره درباره تفاسیر و یکی شدن نظریه‌ها، با برگزای یک مجمع مسائل را حل و فصل کنیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری اضافه کرد: موضوعی که هم اعضای هیئت مدیره و هم اعضای هیئت بازرسی بر آن توافق کردند، این بود که مجمع 28 مهرماه لغو شود و در مجمع بعدی که به احتمال زیاد آبان‌ماه برگزار خواهد شد (زمان این مجمع در جلسه بعدی هیئت مدیره تعیین می‌شود) درباره اختلاف نظرها در تفسیر اساسنامه، تصمیم‌گیری ‌و سپس زمانی دیگر برای مجمع انتخاب اتحادیه، گزارش تراز مالی، گزارش هیئت مدیره و بازرسی و ... مشخص شود.

وی ادامه داد: نکته مثبت و خوشحال‌کننده این بوده است که پس از گفت‌وگوی تقریباً دو ساعته بین تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری با تمام سلایق اما همه اتفاق نظر داشتند که از این شرایط خارج شویم؛ این از مصوبات خوب هیئت مدیره بوده است.

طلایی درباره چالش‌ها و اختلاف نظرها درباره برداشت از اساسنامه، گفت: مراد از چالش‌ها همان نقدها و اعتراضات کاندیداهایی بود که تأیید صلاحیت نشدند و همچنین تفسیرهای متعددی که از قانون برداشت می‌شود. به طوری که در جایی اینگونه برداشت می‌شود که صِرف داشتن پروانه برای فعالیت کفایت می‌کند و در جایی دیگر به پروانه معتبر فعالیت اشاره می‌کند. پس دو نگاه و تفسیر است که آیا مراد از پروانه معتبر، اصالت پروانه فعالیت است که مورد تأیید واقع می‌شود یا نه تاریخ آن؟ (بنابراین برخی معتقدند که ملاک ثبت‌ پروانه فعالیت است و نه تاریخ اعتبار آن و یک نگاه دیگر این است که تاریخ هم جزوی از اعتبار پروانه فعالیت است و مؤسسه‌ای که تاریخ پروانه فعالیت آن گذشته است، فاقد اعتبار است).

وی ادامه داد: چون در این زمینه نتوانستیم در هیئت مدیره به یک جمع‌بندی برسیم به سمت دستگاه‌های حاکمیتی رفته و در دستگاه‌های حاکمیتی نیز با مذاکرات، راهکاری که به ما ارائه شد نهایتاً این بود که در مجمع در این زمینه تصمیم‌گیری و سؤال شود.

رئیس هیئت مدیره در پاسخ به این سؤال که آیا مجمعی که برای رفع این اختلاف سلیقه‌ها است، مجمع دوم محسوب می‌شود و با رعایت قانون حد نصاب (یک سوم اعضا)، رسمیت می‌یابد؟، گفت: خیر، این مجمع عادی عمومی است و به نوعی مجمع گذشته از دستور خارج می‌شود.

طلایی در پایان از همراهی و تعامل مثمر ثمر محمدمهدی اسماعیلی، مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت ارشاد، حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و وفاق و همدلی اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری تشکر و قدردانی کرد که با این وفاق کمک کردند تا اتحادیه از این بن‌بست خارج شود.

انتهای پیام
captcha