لیست سیاه شنگن از مسلمانان به بهانه تأمین امنیت
کد خبر: 4173798
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
در کنفرانس لهستان مطرح شد

لیست سیاه شنگن از مسلمانان به بهانه تأمین امنیت

لیست سیاه به کشورهای عضو پیمان شنگن اجازه می‌دهد تا افراد را از ورود به منطقه شنگن باز دارند. این طرح بر الگوی گسترده‌تری تأکید می‌کند که در آن چهره‌های برجسته جامعه مسلمانان به‌طور ناعادلانه در لیست‌های سیاه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایکنا به نقل از Global Village Space، یکی از مسائلی که بعد از یازده سپتامبر در آمریکا و به بهانه امنیت این کشور از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به اجرا درآمد ایجاد فهرستی از افرادی بود که به داشتن عقاید افراطی و مستعد برای انجام خرابکاری مشکوک بودند.

براساس این طرح، این افراد مورد رصد اطلاعاتی و محروم از برخی حقوق خود مانند سوار شدن به هواپیما برای سفر بودند. به نظر می‌رسید که این کار با هدف محدودیت و تمرکز بر مسلمانان به بهانه مبارزه با افراطی‌گری بود.

اروپا از دیرباز به عنوان قاره‌ای متنوع در نظر گرفته شده که دارای جوامع غنی از فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف است. اما تحولات اخیر نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد افزایش اسلام‌هراسی در چندین کشور اروپایی ایجاد کرده است.

در یک کنفرانس بزرگ امنیتی و حقوق بشر در لهستان(OSCE) که پنجشنبه، 5 اکتبر(6 مهر) برگزار شد، هفت گروه مسلمان از اتریش، فرانسه، سوئد، اسپانیا و هلند علیه فضای اسلام‌هراسی حمایت شده از سوی دولت که آنها در کشورهایشان با آن مواجه هستند، صحبت کردند. موضوع اهانت‌آمیز، قرار دادن ناعادلانه شخصیت‌های کلیدی جامعه مسلمان در لیست سیاه بود.

لیست سیاه شنگن

یکی از مسائل قابل توجهی که در این کنفرانس آشکار شد، پرونده محمد ربانی(Muhammad Rabbani)، مدیر بخش بین‌الملل سازمان کیج(Cage) بود که به دلیل قرار گرفتن نام او در لیست سیاه سیستم اطلاعات شنگن از ورود به لهستان منع شد. این سیستم به کشورهای عضو پیمان شنگن اجازه می‌دهد تا افراد را در لیست ممنوعه ورود به منطقه شنگن قرار دهند. این طرح بر الگوی گسترده‌تری تأکید می‌کند که در آن چهره‌های برجسته جامعه مسلمانان به‌طور ناعادلانه در لیست‌های سیاه قرار می‌گیرند.

حضور مسلمانان در لیست سیاه شنگن به بهانه تامین امنیت

سازمان کیج در سال 2003 و با راه‌اندازی یک وب‌سایت کار خود را آغاز کرد. این سازمان یکی از سازمان‌های پیشرو بود که روی انتشار اسامی بازداشت‌شدگان در گوانتانامو کار می‌کرد. سازمان کیج به دلیل امتناع دولت ایالات متحده از انتشار فهرست اسامی تا زمان آزادی اطلاعات در سال 2006، اسامی، عکس‌ها و سایر اطلاعات مربوط به بازداشت‌شدگان به دست آمده از خانواده‌های زندانیان را منتشر کرد. در حال حاضر سازمان کیج در لندن مستقر بوده و هدف آن توانمندسازی جوامعی است که تحت تأثیر جنگ علیه تروریسم قرار گرفته‌اند.

هدف‌گذاری سیستماتیک علیه مسلمانان

عدنی الکنفودی(Adani el-Kanfoudi)، سخنگوی دیده‌بان حقوق مسلمانان در هلند، تأکید کرد که فهرست سیاه ناعادلانه افراد مسلمان تنها یکی از جنبه‌های یک الگوی گسترده‌تر و نگران‌کننده است. وی خاطرنشان کرد که بسیاری از مسلمانان هلندی به سازمان او مراجعه و اظهار کردند که مقامات هلندی آنها را به اشتباه در لیست‌های تروریستی قرار داده‌اند.

این فعال حقوق مسلمانان تصریح کرد: این برچسب نادرست عواقب شدیدی دارد، از جمله از دست دادن معیشت، محدودیت‌های بانکی، مسافرتی و رفتار به عنوان شهروندان درجه دو چنین هدف‌گیری سیستماتیک نه تنها آزادی‌های فردی را نقض می‌کند، بلکه باعث ایجاد ترس و تفرقه در جوامع مسلمان می‌شود.

آرمان جزیز(Arman Jeziz)، نماینده سازمان انسان(Insan Association) از سوئد، هنگام سخنرانی در کنفرانس از آتش زدن یک مسجد در سوئد خبر داد.

جزیز خط مشی اروپا را که مساجد و متون دینی مانند قرآن را مورد اهانت و هتک حرمت قرار می‌دهد، پوشش مسلمانان را محدود و مسلمانان تحت نظارت گسترده قرار می‌گیرند، زیر سؤال برد. بخش دیگری از صحبت‌های جزیز نگرانی‌هایی بود که در مورد آینده جمعیت مسلمان اروپا وجود داشت.

عملیات اتریش

نهال عبدالله، از محققان سازمان کیج در اتریش، عملیات دولت اتریش  موسوم به عملیات لوکسور(Operation Luxor) را محکوم کرد که در آن پلیس به منازل 70 خانوار مسلمان یورش برد و 30 دانشجوی مسلمان را در سال 2020 دستگیر کرد.

عبدالله گفت: قابل ذکر است که هیچ یک از افرادی که تحت تأثیر این حملات قرار گرفتند به هیچ جرمی متهم نشدند و احکام اخیر دادگاه عالی این حملات را غیرقانونی و با انگیزه سیاسی تشخیص داده است.

 عبدالله همچنین از تأسیس مرکز اسناد اسلام سیاسی اتریش انتقاد کرد و پیوندهای آن با امارات متحده عربی و مبارزاتش علیه اخوان‌المسلمین را فاش کرد.

حضور مسلمانان در لیست سیاه شنگن به بهانه تامین امنیت

شرکت‌کنندگانی از فرانسه نیز نگرانی‌های خود را در نشست OSCE بیان کردند. آن‌ها ممنوعیت عبایه در مدارس و قتل‌های اخیر مردان جوان با اصلیتی از آفریقای شمالی به دست پلیس را به عنوان منبع تشدید تنش‌ها برجسته کردند.

نماینده فرانسه در نشست OSCE در مورد حمایت فرانسه از کمیسیون اروپا علیه نژادپرستی و عدم مدارا صحبت کرد و آنها به طور مستقیم به نگرانی‌های پیرامون اسلام‌هراسی در فرانسه اشاره نکردند. آنها بر اصل سکولاریسم یا لائیسیته به عنوان چارچوبی برای بی‌طرفی مذهبی دولت تأکید کردند. با این حال، منتقدان استدلال می‌کنند که این سیاست‌ها ممکن است ناخواسته به حاشیه راندن جوامع مسلمان کمک کند.

صدای گروه‌های جامعه مدنی مسلمان در کنفرانس OSCE به عنوان یادآوری این موضوع است که اسلام‌هراسی در اروپا در حال افزایش بوده و افراد و جوامع را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. موضوع قرار گرفتن در لیست سیاه، همانطور که در مورد محمد ربانی نمونه آن است، بر ضرورت رسیدگی به این روند نگران کننده (رشد اسلام‌هراسی) تأکید می‌کند. در حالی که اروپا به دنبال تنوع فرهنگی خود است، باید با اسلام‌هراسی مقابله و در جهت تقویت  احترام و درک متقابل میان همه شهروندانش، صرف نظر از اعتقادات مذهبی آنها، تلاش کند.

ترجمه: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha