طوفان‌الاقصی؛ دستاوردها و پیامدها
کد خبر: 4178428
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
یادداشت

طوفان‌الاقصی؛ دستاوردها و پیامدها

یکی از تحلیل‌گران مسائل غرب آسیا با بررسی عملیات طوفان‌الاقصی و وضعیت این روزهای منطقه به تبیین دستاوردها و پیامدهای این عملیات افتخارآفرین پرداخته است.

طوفان الاقصی؛ دستاوردها و پیامدها

رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم طی یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است به بررسی مسئله این روزهای فلسطین، طوفان‌الاقصی و بیان دستاوردها و پیامدهای این حرکت پرداخته است. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است؛ 

«عملیات غرورآفرین طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) توسط حماس علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام گرفت. این عملیات که از سطح راهبردی و اطلاعاتی بسیار بالایی برخوردار بود، توانست علاوه بر غافلگیری کامل همه سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی، در میدان عمل، به زیرساخت‌های نظامی آن رژیم آسیب جدی وارد نموده و رعب و وحشت عجیبی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد نماید. این عملیات بی‌سابقه در تاریخ تکوین این رژیم نامشروع چنان بازتاب جهانی داشت که همه رسانه‌های جهان موضوع فلسطین و غزه را در صدر اخبار خود قرار دادند. در این نوشتار کوتاه به چند دستاورد و پیامد عملیات اشاره می‌کنم:

۱. شکستن هیمنه رژیم صهیونیستی: تا قبل از این عملیات گرچه رژیم صهیونیستی چند بار در جنگ‌های ۳۳ روزه، هشت روزه و ... از سوی حزب‌الله، شکست‌های مفتضحانه را متحمل شده بود، اما این بار شکست‌پذیر بودن رژیم به حدی عیان و آشکار شد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، این شکست ترمیم‌ناپذیر خواهد بود. گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانست امنیت را برای مردم اسرائیل به ارمغان بیاورد و این گنبد در برابر حملات نیروهای عزالدین قسام فروریخت.

۲. قرار گرفتن موضوع فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام و دنیا: در سال‌های اخیر به دلیل برخی کنش‌های انفعالی کشورهای خودفروخته و وابسته در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و نیز ایجاد مناسبات با این رژیم، موضوع فلسطین در سطوح مختلف در حاشیه قرار گرفته بود. اگرچه وجدان‌های بیدار در دنیا و از همه مستحکم‌تر، جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت در منطقه همواره موضوع فلسطین را موضوع اول جهان اسلام دنبال می‌کردند اما تحولات منطقه غرب آسیا و نیز کارشکنی برخی از کشورهای وابسته این موضوع را در حاشیه قرار داده بود. طوفان‌الاقصی بار دیگر موضوع فلسطین و مظلومیت آن را در صدر مسائل جهان قرار داد.

۳. نشان دادن ظرفیت اطلاعاتی و عملیاتی حماس: در یک نگاه کلی به انتفاضه‌هایی که در طول تاریخ مبارزات فلسطینیان صورت گرفته، دو نکته معمولاً قابل مشاهده است؛ یکی اینکه سطح مبارزه معمولاً با ابزار و آلات ساده نظامی و از جمله انتفاضه با سنگ بوده است و نکته دیگر اینکه معمولاً سرویس‌های جاسوسی موساد و سیا باعث می‌شدند که عملیات‌ها یا، لو بروند یا اینکه به اهداف کامل خود دست پیدا نکنند، اما با بررسی و ارزیابی این عملیات می‌توان به این نکته دست یافت که عملیات طوفان‌الاقصی علاوه بر سطح تاکتیکی و نظامی برجسته و غافلگیرکننده، از اشراف اطلاعاتی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار بوده است، چنانکه سرویس‌های جاسوسی رژیم اشغالگر از هیچ سطحی از عملیات اطلاع پیدا نکرده و کاملاً در موضع غافلگیری قرار گرفتند.

۴. افشای چندباره چهره جلادگونه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی: اگر چه جهان از رژیم اشغالگر صهیونیستی تصویری کودک‌کش و غاصب را در ذهن دارد، اما حوادث پس از عملیات، وضوح تصویر «کودک‌کش، مریض‌کش، و ...» از رژیم را برای همه جهانیان آشکار کرد. حمله بی‌رحمانه رژیم به مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی از جمله بیمارستان المعمدانی و قتل عام بیماران، کودکان و زنان بی‌گناه و مظلوم چهره واقعی رژیم را بار دیگر، علیرغم سانسور رسانه‌ای نظام سلطه، به صورت واضح به همه عالم نشان داد.

۵. همراهی ملت‌ها به ویژه ملت‌های اروپایی با حماس: با وجود تلاش رژیم اشغالگر صهیونیستی با حمایت آمریکا، مبنی بر تروریست نشان دادن حماس، اما حمایت گسترده ملت‌های دنیا به ویژه ملت‌های اروپایی از حماس، نشان داد که ملت‌ها از آرمان فلسطین دفاع می‌نمایند. راهپیمایی‌های گسترده در پایتخت‌های اروپایی مانند پاریس و لندن، علیرغم محدودیت‌های پلیسی و امنیتی و همچنین راهپیمای‌های بسیار پرشور ملت‌های مسلمان در عراق، اردن، یمن، پاکستان، هند، ایران و ده‌ها شهر و کشور دیگر نشان می‌دهد که راه حماس در مقاومت، صحیح است و این راه تا آزادی قدس شریف باید ادامه پیدا کند.

۶. به محاق رفتن روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی: در چند سال اخیر به دنبال برخی خیانت‌ها و وابستگی‌های دولت‌های خودفروخته منطقه غرب آسیا، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تاسیس و بازگشایی سفارتخانه رژیم در کشورها، چه به صورت علنی و چه به صورت مخفیانه، در دستور کار این دولت‌ها قرار گرفته بود، اما با این حرکت و کنش پیروزمندانه جدید، روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به محاق رفته و هیچ کشوری نمی‌تواند به احیا آن دامن بزند، چرا که فشار افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان این اجازه را به دولت‌ها نمی‌دهد.

۷. فروپاشی دولت نتانیاهو: برآوردها نشان می‌دهد که بعد از آرام شدن وضعیت حاضر در منطقه، مردم سرزمین‌های اشغالی چنان که در 40 هفته گذشته اعتراضات و تجمعات روزهای شنبه علیه دولت نتانیاهو برگزار می‌کردند، این روند با سرعت و حجم بیشتری به دلیل ناکارآمدی کابینه وی در برقراری امنیت رژیم، تا براندازی و فروپاشی دولت نتانیاهو ادامه پیدا خواهد کرد. نشانه‌های این اضمحلال و فروپاشی در سفرهای بدون وقفه و ناشیانه سیاستمداران آمریکایی در حمایت از دولت نتانیاهو کاملاً مشهود است.

۸. یک‌پارچگی و یک‌صدایی ملت فلسطین در حمایت از غزه و حماس: اگر چه دولت خودگردان فلسطین ادعا دارد که در منطقه کرانه باختری نفوذ داشته و روند سازش را در پیش گرفته، اما حمایت نسل جوان فلسطینی در همه کشورها و از جمله در منطقه کرانه باختری از این عملیات، به ویژه پس از تسلیح منطقه کرانه، نشان‌دهنده این واقعیت است که با وجود کارشکنی‌های برخی گروه‌ها و بعضی گرایش‌های سکولاریستی، دفاع از فلسطین بر اساس آرمان‌های اسلامی در مقابل صهیونیسم، برای پاک کردن سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی از لوث وجود صهیونیست‌ها، اساس مبارزه مجاهدان و ملت مسلمان فلسطین در غزه و کرانه باختری و همه اردوگاه‌ها می‌باشد.

۹. آغاز و تشدید روند مهاجرت معکوس: اگرچه‌ با مشاهده روند افزایشی ساخت شهرک‌های صهیونیستی، معمولاً مهاجرت صهیونیست‌ها از مناطق مختلف جهان به اسرائیل رو به رشد بود، اما با انجام این عملیات موفق، امنیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی رو به رو شده و ترمیم این روند نیز کار آسانی نخواهد بود. بنابراین گزارش‌ها حاکیست که روند مهاجرت معکوس صهیونیست‌های اسرائیل به کشورهای دیگر روندی افزایشی خواهد بود. در همین چند روز اخیر پس از عملیات تعداد زیادی از صهیونیست‌های اسرائیلی از آنجا گریخته‌اند.

۱۰. تقویت و انسجام نیروهای مقاومت در منطقه: این عملیات نشان داد که با وجود دکترین نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر غافلگیر کردن کشورهای دیگر در جنگ‌ها و نیز عملیات در زمین غیر خودی، هر دو مولفه دکترین خود را از دست داده و در موضع یاس و ناامیدی به عنوان جنگ نیابتی با سلاح‌های آمریکایی و غربی در این روزها به مناطق مسکونی، آموزشی، درمانی و ... حمله نموده تا هزینه عملیات موفق حماس را زیاد نشان دهد. اما در مقابل، آنچه که واقعیت‌ها نشان می‌دهد این است که اگر اسرائیل وارد جنگ زمینی شود، دیگر فقط حماس نیست که با آن روبه رو شود بلکه جبهه‌های دیگر زمینی از شمال، جنوب و شرق توسط نیروهای مقاومت فعال خواهد شد و این یعنی شکست حتمی رژیم، چرا که همواره رژیم صهیونیستی توان جنگ در چند جبهه و در زمین را نداشته است.

رشید جعفرپور؛ مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا»

انتهای پیام
captcha