به گزارش ایکنا، روایات از معصومین(ع) نشان میدهد، اولین «مکتبخانه» را به معنای «خانه محل آموزش قرآن»، رسول خدا(ص) بنیان نهاد؛ آنگاه که با حالتی متأثر از ادراک وحی، از غار حراء فرود آمد و به خانه بازگشت و آیات نازل شده را بر خانواده خویش تلاوت فرمود؛ به این ترتیب، نخستین «جلسه خانگی قرآن» شکل گرفت و نهضت «مکتبِ قرآنی خانهها» کلید خورد.
از آن پس، «آموزش خانگی قرآن» جزئی از سیره و سنت رسول خدا(ص) شد و آن حضرت، همواره این سیره را به عنوان «الگویی راهبردی در نظام تعلیم و تعلم قرآن کریم» سفارش میفرمود؛ الگویی که پس از پیامبر(ص) در سیره اهل بیت(ع) نیز به دقت دنبال شد و با درایت آن بزرگواران، پس از واقعه جانسوز عاشورا، با سفارش به برگزاری «روضههای خانگی» تکمیل شد تا خانههای مسلمانان، به مکاتبی برای اشاعه روزافزون فرهنگ قرآن و عترت(ع) در سرتاسر جهان مبدل شوند.
با توجه به این مهم سامانه جلسات خانگی قرآن اقدام به تولید محتواهایی کوتاه از کتاب «جلسات خانگی قرآن کریم» با هدف تبیین هر چه بیشتر جایگاه و اهمیت این جلسات کرده است. در ادامه برشی کوتاه از این کتاب با موضوع «تقسیمبندی نحوه قرائت قرآن در جلسات خانگی» آمده است.
تقسیمبندی براساس نحوه قرائت
از آنجا که قرائت قرآن از برنامههای اصلی جلسات خانگی قرآن است به این منظور، جلسات قرآنی را میتوان بر اساس محتوا و از نظر نحوه تلاوت آیات، به اقسام زیر دستهبندی نمود.
تلاوت پیوسته
در این روش آیات به ترتیب از ابتدا تا انتهای قرآن توسط استاد و قرآنآموزان تلاوت میشود و سردرس جلسه بعدی از ابتدای جایی است که جلسه قبلی به آن ختم این تلاوت متوالی، ادامه مییابد تا پس از گذشت مدت معینی، آیات به پایان برسد و قرآن ختم شود.
تلاوت دلخواه از پیش تعیین شده
این نحوه تلاوت بیشتر در جلسات تخصصی صورت میگیرد؛ مثلاً قرآنآموز بهعنوان، قاری آیاتی را از پیش مشخص میکند و پس از تمرین در منزل و مهندسی تلاوت خود، برنامه قرائتش را در جلسه ارائه میدهد.
سردرس متفاوت قرآنآموزان
این حالت بیشتر در جلساتی اتفاق میافتد که افراد با سطوح آموزشی متفاوتی حضور دارند؛ بنابراین استاد برای هر قرآنآموز به فراخور سطح آموزشی، او سورهای را مشخص میکند تا او ضمن کار و تمرین در منزل سردرس خود را در جلسه بعدی به استاد تحویل دهد.
تلاوت متوالی قرآنآموزان
هر قرآنآموز از سردرس مشخص جلسه یک آیه یا یک خط میخواند و آیه یا خط بعدی، به ترتیب، از سوی قرآنآموز دیگری تلاوت میشود؛ این روند همینطور ادامه مییابد تا اتمام برسد یا همه قرآنآموزان یک یا چند دور تلاوت کرده باشند.
انتهای پیام