نشست شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد
کد خبر: 4178620
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
به منظور بررسی برنامه‌های قرآنی کلانشهر تهران؛

نشست شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد

نشست شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های قرآنی کشور با موضوع بررسی برنامه‌های قرآنی کلان شهر تهران، ساماندهی خدمات‌دهی به مجموعه‌های قرآنی شهرداری و شهر تهران و بررسی کارگروه‌های تخصصی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران عصر امروز، هفتم آبان‌ماه، با حضور مهدی سیفی، دبیر این شورا، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور، مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، پایهگذار شورای عالی قرآن شهرداری تهران و از فعال قرآنی کشور، محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل کاظمی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت شهر تهران، هادی ربیعی، فعال رسانه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی کدخدایی، از سپاه تهران، علی‌اصغر داودآبادی فراهانی از فعالان رسانه و جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های قرآنی کشور در ساختمان مرکزی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، فعال قرآنی شهر تهران، در این نشست با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های قرآنی شهر تهران گفت: در شهر تهران جلسات شاخص قرآنی کشور با حضور اساتید مطرح کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود. امروز چندصد خانه قرآن و ۱۱۵۰ جلسه خانه قرآن ساماندهی شده در سطح شهر تهران داریم، همچنین ۳۵۲ محله داریم که در این محلات خانه‌های قرآن و عترت سرای محلات توسط شهرداری تهران برنامه‌ریزی شده است و مضاف بر این دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌ها فعالیت‌های قرآنی خوبی انجام می‌دهند. همه این‌ها نیازمند این است که یک همگرایی و هماهنگی داشته باشند، مخصوصاً اینکه در شرایط فعلی که مشکلات بسیاری وجود دارد، می‌طلبد که این شبکه و ظرفیت عظیم حمایت و همراه شوند که بتوانند کار ارزشمند خوبی را در حوزه قرآن انجام دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری تهران در این دوره توجه و انگیزه ویژه‌ای به برنامه‌های قرآنی و فعالیت‌های از این دست دارد. این مجموعه، ظرفیت بالایی برای انجام فعالیت‌های قرآنی و دینی در مراکز مختلف دارد. امروز شرایط متفاوت‌تری را نسبت به گذشته تجربه می‌کنیم و یک سری از فعالیت‌های قرآنی شکل کار خودشان را به سمت مجازی برده‌اند که می‌طلبد از این عرصه هم نهایت استفاده را برد.

کارگروه‌های تخصصی شورای عالی قرآن شهرداری تهران

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی، نیز در بخشی از این نشست با اشاره به خدمات و گستره فعالیت‌های قرآنی شهرداری تهران به بررسی کارگروه‌های تخصصی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران پرداخت و اظهار کرد: ۱۰ کارگروه قرآنی در این حوزه به لحاظ گستردگی فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر تهران تعریف شده است. برهمین اساس این کارگروه‌ها شامل کارگروه جلسات قرآن، کارگروه تلاوت برای ساماندهی، هدایت، نظارت، تدوین مرام‌نامه و حمایت قاریان پیش‌بینی شده است.

عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران افزود: کارگروه بعدی حفظ است که باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد شده است. در این خصوص نیز حمایت‌های مختلفی در عرصه توسعه و ترویج این امر و تشکیل کلاس‌های حفظ در این خصوص تعریف شده است. کارگروه تبلیغ و ترویج عنوان دیگری است که برای برگزاری محافل انس با قرآن و نمایشگاه‌های قرآن و جشنواره‌های قرآنی و کارگا‌ه‌های سبک زندگی قرآنی و همچنین نیازسنجی این موضوعات و هدایت و جهت‌دهی آنها تعیین شده است. کارگروه بعدی خانه‌های قرآن شهرداری تهران است، کارگروه دیگر پژوهش است که در حوزه کتب، خط و ترجمه حوزه قرآنی فعالیت خواهد کرد، کارگروه رسانه و هوش مصنوعی نیز در این امر دیده شده است و همچنین کارگروه اماکن متبرکه یکی دیگر از این موارد است و آخرین کارگروه، تکریم و تجلیل از پیشکسوتان قرآنی است.

مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در بخشی از این نشست اظهار کرد: این جلسه با موضوع بررسی برنامه‌های قرآنی کلان شهر تهران، بررسی جشنواره‌های قرآنی شهر تهران(آرمان)، ساماندهی خدمات‌دهی به مجموعه‌های قرآنی شهرداری و شهر تهران و بررسی کارگروه‌های تخصصی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار می‌شود. تلاش می‌کنیم به این کارگروه‌ها با همراهی و همکاری شما قوت و قدرت بیشتری دهیم.

سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران ادامه داد: شهردار تهران و معاون ایشان قول مساعدت‌های ویژه‌ای را برای حمایت از تمامی این کارگروه‌ها داده‌اند. امیدواریم بعد از این جلسه انسجام ما بیشتر شود و راحت‌تر بتوانیم با هم گفت‌وگو کنیم. امروز به برکت دوستان انقلابی بستری فراهم شده و ظرفیت‌هایی موجود است که اگر دست به دست هم ندهیم، خیلی از این ظرفیت‌ها از بین خواهد رفت. ما برنامه‌هایی را در کلان پروژه‌ها و اهداف خود مخصوصاً در حوزه رسانه‌ای دیده‌ایم، که همگی آن‌ها مستلزم طرح‌ها و برنامه‌هایی از سمت شما و ما است.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز در این مراسم با بیان اینکه تأکید ما در جلسات قرآن، خواندن است، گفت: همه مطالب در خواندن اتفاق می‌افتد. چند نفر را می‌شناسم که بر اثر تلاوت روزانه ۱۵ دقیقه‌ای قرآن، حافظ قرآن شده‌اند. اهل بیت(ع) روزانه به تلاوت پرداخته و ده‌ها و بلکه هزاران بار قرآن را ختم کرده‌اند. اگر تکرار کردن آیات قرآن بی‌وجه بود، چرا باید آن‌ها چنین کاری را انجام می‌دادند؟ پس این نیاز را اهل بیت(ع) احساس می‌کردند و ما هم باید آن را احساس کنیم.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم ما امروز نزدیک به ۱۰۰ صفحه دعا حفظ هستند، اما قرآن را حفظ نیستند، گفت: این از مظلومیت قرآن است. اینکه مردم دعا را حفظ هستند ولی قرآن را نه، به دلیل اقدامات صدا و سیما است.

به سمت همگانی کردن استماع تلاوت برویم

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه خواندن روزانه قرآن اگر در جامعه سنت شود، ناخودگاه همه مردم قرآنی می‌شوند، گفت: باید به سمت همگانی کردن استماع تلاوت برویم تا مردم روزانه حداقل ۱۵ آیه از قرآن کریم به گوششان برسد. این شیوه ائمه(ع) بود که روزانه قرآن را تلاوت می‌کردند تا در طول عمر با آن انس بگیرند و آن را حفظ کنند.

جلسات استماع را باید جدی بگیریم

همچنین محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این جلسه با اشاره به اینکه جلسه استماع را باید جدی بگیریم، گفت: امروز نسبت به این جلسات بی توجه شده‌ایم در حالی که باید از کار‌های فردی و فرعی دست برداریم و به اصل این موضوعات بپردازیم. باید در تهران این موضوع را به عنوان مرکز فعالیت‌های کشور جدی بگیریم. امروز در دوردست‌ترین روستاها، روستائیان عزیز موضوع برگزاری جلسات تلاوت و استماع قرآن کریم را از ما پیگیر هستند. مردم باید در گوشه و کنار شهر، قرآن به گوششان برسد. ما نیز با تمام توان پای این کار هستیم.

برخی از مهم‌ترین نکات و نظرات ارائه شده در ادامه این نشست به شرح زیر است:

  • توجه به آیات موضوعی قرآن
  • توجه به بیلبورد‌های تبلیغاتی در سطح شهر تهران
  • توجه به تولید محتوا‌های کپسولی در حوزه قرآن
  • استفاده از ظرفیت مساجد در محلات مختلف برای ترویج فعالیت‌های قرآنی
  • ضرورت توجه به ظرفیت مدارس و منازل برای ترویج مباحث قرآنی
  • توجه به ظرفیت‌های رسانه و طرح‌های رسانه جذاب در حوزه قرآنی
  • یکی شدن کارگروه تبلیغ، ترویح و رسانه
  • ضرورت توجه به جریان مردمی در حوزه تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی
  • ضرورت گفتمان واحد در ارائه طرح‌های قرآنی
  • ترسیم برنامه‌ها و فعالیت‌های جا مانده در حوزه قرآن

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha