اختلافات سیاسی در فرانسه به دلیل حمایت حزب حاکم از رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4180281
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

اختلافات سیاسی در فرانسه به دلیل حمایت حزب حاکم از رژیم صهیونیستی

با وجود حمایت بی‌قیدوشرط حزب حاکم فرانسه از رژیم صهیونیستی در جنایت علیه مردم غزه و حمایت برخی از احزاب از این موضع، شماری دیگر از احزاب فرانسه به شدت به این حمایت اعتراض کرده و ضمن اشغالگر توصیف کردن رژیم صهیونیستی، حماس را جنبشی آزادی‌بخش توصیف کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، فرانسه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس، شاهد ایجاد یک جنجال سیاسی بزرگ و دوقطبی شدن شدید فضای سیاسی میان احزاب مختلف این کشور است.

مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این وضعیت که از سوی بسیاری وضعیتی استثنایی در تاریخ سیاسی فرانسه خوانده می‌شود، موضع‌گیری جانب‌دارانه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و سخنرانی او چند روز پس از عملیات طوفان الاقصی است. مکرون به صراحت اعلام کرد: فرانسه بدون قید و شرط در کنار اسرائیل می‌ایستد. او هیچ اشاره‌ای به تداوم اشغالگری یا مردم فلسطین و رنج آنها نکرد. شگفت آنکه جناح راست سنتی در سیاست فرانسه که همواره در کنار حمایت از رژیم صهیونیستی بر حق فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور خود و پایان اشغالگری نیز تأکید می‌کرد، از موضع ماکرون دفاع کرده است. حتی حزب کمونیست فرانسه که پیش‌تر همواره از حقوق فلسطینیان حمایت می‌کرد، این بار به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت.

احزاب راست‌گرای افراطی نیز از این فرصت استفاده کرده تا مواضع خود درباره مسلمانان و مهاجران را تکرار کنند. به شکلی که فیلیپ تانگوی، نماینده راست افراطی در بیانیه‌ای تصریح کرد: اسلام‌گرایان دشمن مطلق ما هستند، اما اسرائیل متحد ماست و ما با آن ارزش‌های مشترکی داریم.

اما از سویی حزب سوسیالیست «فرانسه سربلند» سخنان مکرون و موضع او در حمایتی بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. این حزب موضع مکرون را توهینی به فرانسه، دیپلماسی این کشور و حقوق تاریخی فلسطینیان دانست.

ژان لوک ملانشن، رئیس سابق حزب فرانسه سربلند و نامزد سابق ریاست جمهوری، در جریان یک کنفرانس خبری با حضور صدها نفر از شرکت‌کنندگان، با قاطعیت سخنان مکرون و احزاب دیگر در حمایت از رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و به صراحت گفت، حماس را یک سازمان آزادی‌بخش ملی مانند همه سازمان‌های آزادی‌بخشی می‌داند که پیش‌تر جهان در الجزایر و ویتنام در مقابله با کشورهای استعمارگر شاهد آن بوده‌ است.

وی افزود: چرا جنایات بمباران غیرنظامیان در غزه محکوم نمی‌شوند، یا احزاب دیگر این وضعیت را «فرصتی مناسب» برای نشان دادن همبستگی خود با موضع رئیس‌جمهور یافتند؟

ماتيلد بانو، رئیس فراکسیون حزب «فرانسه سربلند» با دفاع از موضع حزب خود خطاب به سایر نمایندگان گفت: «شما نمی‌توانید موضع ما را تغییر دهید. دو هفته است که ما خواستار آتش‌بس هستیم. آنها ما را به یهودستیزی محکوم و حتی به مرگ تهدید کرده‌اند؛ زیرا ما خواستار صلح و محکوم کردن همه جنایات جنگی هستیم.»

به نظر می‌رسد که عملیات طوفان الاقصی، موضع واقعی برخی از احزاب و شخصیت‌هایی از جناح راست و چپ را روشن کرده است که تا کنون خود را در ظاهر طرفدار اجرای قوانین بین‌المللی و یا به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی نشان می‌دادند.

انتهای پیام
captcha