فرانسه؛ شریک جرم جنایات صدام در جنگ تحمیلی
کد خبر: 4180911
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
روزشمار دفاع مقدس/ سالروز انعقاد قرارداد تسلیحاتی فرانسه و عراق

فرانسه؛ شریک جرم جنایات صدام در جنگ تحمیلی

امروز مصادف با سالروز انعقاد قرارداد تسلیحاتی فرانسه و عراق است که از منظر حجم کمک نظامی و فروش تجهیزات پس از شوروی در رده دوم فروشندگان تسلیحات به این کشور قرار دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، یکی از ویژگی‌ها و حقایق تلخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حمایت و پشتیبانی اقتصادی و نظامی از صدام توسط قدرت‌های بزرگ نظام بین‌الملل از هر دو قطب شرق و غرب آن روزگار بود.

حضرت امام خمینی(ره) با ارائه شعار نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی که تبدیل به یک دکترین اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌شده بود، اصول و معیارهای نظام لیبرال سرمایه‌داری غرب به رهبری آمریکا و نظام مارکسیسم -سوسیالیسم شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی را به چالش کشیده بود و شاید برای معدود دفعاتی بود که این دو ابرقدرت جهانی در چارچوب جنگ سردی که با یکدیگر داشتند برای توقف گسترش ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران به یک توافق اجباری رسیده بودند.

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود در ارتباط با حمایت اقتصادی و تسلیحاتی قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه‌ای از صدام در چارچوب هشت سال دفاع مقدس اشاراتی داشتند.

ایشان توجه به ماهیت مهاجمان به ایران را برای درک عظمت دفاع مقدس ضروری دانستند و گفتند: همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا یک جبهه شدند و از حمله صدام به ملت ایران حمایت کردند.

رهبری معظم در تشریح کمک‌های استکبار به صدام، به گزارش‌هایی که آمریکایی‌ها را مشوق اصلی صدام در حمله به ایران می‌داند اشاره کردند و افزودند: آمریکایی‌ها علاوه بر کمک‌های اطلاعاتی مستمر، شیوه‌های تاکتیکی نبرد را به متجاوزان آموزش می‌دادند، فرانسوی‌ها هم پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند، آلمانی‌ها او را برای تولید سلاح فاجعه‌آفرین شیمیایی تجهیز کردند، بلوک شرق به رهبری شوروی سابق هر امکانات زمینی و هوایی که صدام می‌خواست در اختیارش گذاشتند و اعراب منطقه هم پول بی‌حساب به او می‌دادند.

در این‌ بین نقش کشور فرانسه به‌عنوان یکی از قدرت‌های بلوک غرب در کمک و حمایت از صدام از برخی دیگر از حامیان صدام پررنگ‌تر بود. در بعد سیاسی از همان اولین سال‌های پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی، فرانسه منافقین را که دیگر مشروعیت و مقبولیتی در ایران نداشتند در خاک خود پناه داد و درواقع پایگاهی را برای سازمان‌دهی منافقین در نظر گرفت و امکان انتقال آن‌ها به عراق را فراهم کرد.

ستاد منافقین در فرانسه، اعضای این سازمان را از سراسر کشورهای جهان به عراق منتقل کرد تا در آنجا سازمان‌دهی شوند.در طول هشت سال جنگ، منافقین در عملیات‌های مختلفی در پوشش نیروهای عراقی در برابر رزمندگان ایرانی قرار گرفتند و در اواخر جنگ نیز به‌صورت چشمگیرتری در قالب عملیات‌هایی چون چهلچراغ و فروغ جاویدان به ایران حمله کردند.

در بعد نظامی، حجم کمک نظامی و فروش تجهیزات فرانسه به عراق در طول جنگ تا حدی بود که این کشور در رده دوم فروشندگان تسلیحات به عراق بعد از اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.

استفاده خلبانان ایرانی از میراژهای غنیمتی از عراق

فرانسه قرارداد فروش ۱۳۳ فروند میراژ اف ۱ را بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷ میلادی با عراق امضا کرد و در اواخر جنگ نیز چندین فروند هواپیمای جنگی سوپر اتاندارد که با موشک‌های اگزوست تجهیز می‌شد در اختیار عراق قرار داد که به‌ویژه در جنگ نفت‌کش‌ها برای عراقی‌ها مؤثر واقع شد، چراکه واگذاری این هواپیماهای فرانسوی، برد و دقت عملیاتی نیروی هوایی رژیم بعثی را در خلیج‌فارس به‌شدت افزایش داد.

در دوران جنگ همچنین کارشناسان نظامی فرانسوی برای کمک به نظامیان عراق به این کشور اعزام می‌شدند که می‌توان به حضور ۴۷ خلبان و خدمه فنی هواپیما برای آموزش بعثی‌ها اشاره کرد.

به گزارش ایکنا چند فروند از این هواپیماها پس از سقوط به دست نیروی هوایی ایران افتاد و خلبانان ما از آنها بر علیه دشمن استفاده کردند ضمن اینکه چند فروند میراژ نیز توسط خلبانان پناهنده به کشور مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha