لزوم هم‌افزایی کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها برای تحقق مقاصد مشترک + فیلم
کد خبر: 4181523
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تأکید کردند

لزوم هم‌افزایی کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها برای تحقق مقاصد مشترک + فیلم

دبیران کانون‌های قرآن و عترت چهار دانشگاه با حضور در ایکنا به بیان برنامه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند که از جمله مهمترین آنها هم‌افزایی میان کانون‌ها و پرهیز از موازی‌کاری و انجام کارهای کوچک و کم‌اثر بود.

نشست کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها 24 آبان، سالروز درگذشت علامه فقید سیدمحمدحسین طباطبایی؛ مفسر بزرگ قرآن است؛ مناسبتی که به بهانه آن هر ساله از 18 تا 24 آبان به عنوان هفته قرآن و عترت دانشگاه نامگذاری شده است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن این مناسبت را مغتنم شمرده و سنتی را باب کرده است تا هر از گاهی طی نشستی پای صحبت دبیران فعال کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بنشیند و از آنها روند کاری، اقدامات و همچنین چالش‌ها، مشکلات و آسیب‌ها را جویا شود.

براین اساس سومین نشست بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد و ایکنا حضور دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی و الزهراء(س) را میزبانی کرد. البته تعداد دیگری از دبیران نیز برای این نشست دعوت شده بودند.

در این نشست احسان خامنوی‌خیابانی؛ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مریم عاشق‌مُعلا؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران، علی ساعتچی؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی، فهیمه بهرام‌زاده؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهراء(س) و متین کاظمی‌نمین؛ نائب دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند که در ادامه متن و فیلم آن از نظر می‌گذرد:

مریم عاشق معلامریم عاشق مُعلا؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران: وزارت علوم و اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی در دوره جدید پشتیبانی و حمایت خوبی از کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها داشتند و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران نیز از هیچ کوششی در اهمیت دادن به کانون قرآن و عترت دانشگاه دریغ نکرده است.

با این حال، مسئله‌ای که وجود دارد و نمی‌دانم آن را باید جزء نقاط قوت و یا ضعف به حساب آورم، این است که این دانشگاه شاید به سبب آنکه به دنبال ارتقا است، این اجازه را داده‌اند تا هر دانشکده‌ این دانشگاه به شکل مجزا کانون خود را داشته باشد. این امر را از این نظر به عنوان نقطه ضعف می‌توان به حساب آورد که تصمیمات پراکنده گرفته می‌شود و این میان قرآن مهجور می‌ماند.

فرض کنید که هفت دانشکده در زیرمجموعه یک شاکله‌ای به نام دانشگاه، هر کدام با کانونی مجزا در نهایت با دو یا سه نفر که گرد هم می‌آیند. اینگونه نمی‌توان انتظار داشت که سر و سامان درستی بگیرند، چرا که ما برای انجام کارهای اصولی و زیربنایی نیاز به افرادی کارآمد و پای کار داریم.

تنها کاری که به عنوان دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران امسال آن را به انجام رساندم، این بود که در انتخابات کانون‌ها اقداماتی انجام دهم که هیچ فردی در دوره اول رأی نیاورد و اساساً رأی آنها به حد نصاب نرسد که بتواند کانون مجزای خود را تشکیل دهد و در عوض یک به یک به دانشکده‌ها اعم از تهران و یا فارابی قم و دانشگاه فومن که زیرمجموعه دانشگاه تهران بودند، تماس گرفتم تا از علاقه‌مندان به فعالیت در کانون دعوت کنم که برای تشکیل شورای مرکزی کانون قرآن و عترت این دانشگاه اعلام آمادگی کنند.

علاوه بر دارا بودن یک تشکل واحد کانون قرآن و عترت در هر دانشگاهی، می‌توانیم و این پیشنهاد را هم داده‌ایم که در سطح کشور هم این پیوستگی و اتحاد میان کانون‌های قرآن و عترت تمامی دانشگاه‌ها صورت گیرد تا به این واسطه در صورت اجرا شدن طرح‌های مختلف شاهد یکپارچگی در نحوه برگزاری آنها باشیم هر چند که شاید اگر هر دانشگاهی کانون مجزا و مستقل خود را نیز داشته باشد، تنوع برنامه‌ای آنها نیز دوچندان خواهد شد، اما اگر تشکیلات متحدالشکل با اجرای برنامه‌هایی واحد در دستور کار قرار گیرد، این شیوه عالی است.

ترجمه و تدبر در یک آیه به جای تلاوت آیات

از جمله برنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت علوم به مناسبت هفته قرآن و عترت دانشگاه پیشنهاد برگزاری هر کدام از کلاس‌های دانشگاه با تلاوت قرآن است، باید بگویم که این امر پیشنهاد خوبی است، اما اگر به جای تلاوت صِرف قرآن، تنها یک آیه با ترجمه‌ای ساده از سوی استاد یا هر یک از دانشجویان سرآغاز یک کلاس باشد، اثر بیشتری خواهد داشت. شما اکنون در ماجرای غزه شاهدید با وجود این همه مصائبی که مردم غزه آن را تحمل می‌کنند اما همچنان ذکر قرآن و ادعیه بر زبان آنها جاری است تا جایی که این امر کنجکاوی خیلی‌ها را برانگیخته و براساس آماری که گرفته شده است، خیلی‌ها علاقه‌مند به خواندن قرآن شده‌اند و اینکه برای آنها پرسش پیش آمده است که در عبارات قرآنی چه سّری نهفته است که آنها با ذکر هر واژه اینچنین آرامش می‌گیرند.

علی ساعتچی؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی: در مورد اقدامات کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی به شکل اجمالی باید بگویم که پس از وقفه‌ای تقریباً چهارساله، امسال موفق شدیم تا نشریه‌ای با عنوان فصلنامه «صور» را مجدد احیا و منتشر کنیم.

کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین و در عین حال پُرافتخارترین کانون در میان کانون‌های فرهنگی، اجتماعی ، مذهبی و ادبی دانشگاه‌هاست که بخشی از این افتخارات را مرهون تلاش ادوار خود می‌دانیم و ما میراث‌دار گذشته و تلاش افرادی هستیم که طی این سال‌ها در این مسیر که هدف اصلی آن فراهم‌آوری مقدمات و تعجیل در امر فرج است، تلاش کردند.

علی ساعتچی

دانشگاه علامه طباطبایی هم همچون بسیاری از مراکز آموزش عالی دارای یک پردیس مرکزی و چند دانشکده و مجموعه‌ای از خوابگاه‌هاست. ما با استقرار یک گروه اختصاصی در هر یک از این فضاها، همگی زیر یک پرچم، مجموعه اقداماتی را پیگیر هستیم. فعالیت‌ها از خرداد سال گذشته تا تیرماه امسال معطوف به فضای خوابگاهی و مسجد دانشگاه بوده است و علاوه بر برگزاری برنامه‌ها به شکل میدانی در محیط خوابگاه‌ها اتاق به اتاق به محل استراحت دانشجویان سر زدیم تا فرایند عضوگیری به نحو شایسته‌ای برگزار شود.

در دفتر کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی، آقای دکتر ذاکری از اساتید مجرب، به دانشجویان مشاوره دینی، مذهبی و حتی علمی می‌دهند و این کانون تعامل و همکاری خوبی با هیئت دانشگاه موسوم به «اصحاب عاشورا» در برگزاری مراسم مذهبی داشته است هر چند که مدتی است این هیئت به دلایلی از جمله کمبود بودجه اجرایی زیرنظر بسیج دانشجویی قرار گرفته است و این اقدام جای نقد دارد. حتی اجرای مراسم اعتکاف نیز ذیل فعالیت کانون نیست. در حالی که باید همچنان وحدت‌رویه و اقدامات مشترکی که میان کانون و سایر تشکل‌های دانشگاهی به انجام می‌رسید با همان کیفیت حفظ و اجرا شود.

از جمله مهمترین برنامه‌هایی که کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها می‌توانند آن را برگزار کنند، برپایی اردو است؛ که زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه صورت می‌گیرد و این امر در شادابی دانشجویان اثر عمیقی دارد؛ چیزی که کمبود آن در محیط‌های دانشگاهی حس می‌شود. در این راستا ما اردوی مسجد جمکران را برگزار کردیم که در آن حلقه تلاوت شکل گرفت، البته تنها منحصر به تلاوت قرآن نشد و با قرائت سوره «واقعه» تدبری نیز در معانی و مفاهیم آن صورت گرفت. در برگزاری اردوها نکته‌ای که باید مورد توجه کانون‌های قرآن و عترت باشد، تدارک یک بسته جامع است، یعنی در خلال اردو، مجموعه برنامه‌هایی همچون مسابقه کتابخوانی و مواردی از این دست را نیز برنامه‌ریزی کنند که این خود در تنوع چنین برنامه‌هایی کمک خواهد کرد.

در سالی که گذشت دو نشست پیرامون تفسیر المیزان بود که به کمک و مساعدت مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران، آن را برگزار کردیم و باید همینجا به این نکته هم اشاره کنم که بحث قدردانی از اعضای فعال کانون‌های قرآن و عترت می‌تواند بسیار مثمرثمر و پیش‌برنده باشد و به عنوان یک ساز و کار تشویقی اعضا را نسبت به کانون‌ها و عرصه فعالیتی صورت گرفته در آن وفادار نگه دارد همچنانکه ما هر سال نوورودی‌هایی داریم که بالقوه اعضای جدید کانون محسوب می‌شوند و می‌توان روی آنها برای فعالیت‌های بیش از پیش کانون‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

تدبر در قرآن چه به شکل مجازی و چه حضوری و حتی حضور تک به تک افراد در قالب کارگاه از جمله برنامه‌های مهمی بود که ما در سال گذشته آن را برگزار کردیم و تبعیضی نیز میان دانشجویان دختر و پسر برای شرکت در این گونه کارگاه‌ها قائل نشدیم.

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان از جمله نقاط عطف فعالیت‌های کانون قرآن و عترت دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی است که اتفاقاً کانون‌ها می‌توانند با ارزیابی عملکرد ادوار گذشته این جشنواره و آسیب‌شناسی آن در جهت هر چه بهتر برگزار شدن ادوار بعد آن، کوشا باشند.

گزارش‌های  میدانی از رویدادهای بین‌المللی قرآن از جمله دیگر کارهایی است که کانون‌های قرآن و عترت می‌توانند آن را انجام بدهند همچنان که ما این کار را در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن به انجام رساندیم که ضمن اطلاع‌رسانی یک رویداد بین‌المللی به دانشجویان علاقه‌مند، زمینه را برای ترغیب و تهییج آنها به منظور فعالیت هدفمند تا رسیدن به جایگاهی که خودشان هم در آنها شرکت کنند، فراهم کردیم.

فعالیت‌های تخصصی از جمله دیگر برنامه‌های کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی است و از آنجا که این دانشگاه با محوریت علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد، نکاتی کلیدی در قرآن که به این موضوعات پرداخته شده می‌تواند زمینه برای برگزاری مجموعه اقدامات باشد و در دانشکده اقتصاد با حضور دکتر قدیری‌ابیانه، موضوعات اقتصادی اشاره شده در قرآن تبیین شد که مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفت.

اهمیت به مراسم شهادت بیشتر از ولادت

برگزاری برنامه‌های مناسبتی از جمله وظایف ذاتی کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌هاست که در رأس آنها مراسم شهادت و ولادت معصومین(ع) قرار دارد که البته اخیراً شاهدیم که به مراسم شهادت بیشتر از ولادت اهمیت داده می‌شود که این مغایر با آن اصلی است که اشاره شد و گفتیم که محیط دانشجویی نیاز مبرم به فضای شاد دارد که این امر واجب است از سوی ارکان بالادستی دانشگاه در کم و کیف برگزاری آن تجدید نظری صورت گیرد.

از جمله مناسبت‌های مذهبی، ماه مبارک رمضان است که کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه برای این ماه که بهار فعالیت‌های کانونی است باید دورخیز جدی داشته باشند و از چند ماه قبل با برنامه‌ریزی هدفمند مسیری مشخص را پیش ببرند که این نیاز به تشکیل یک ستاد اجرایی دارد تا با کارهایی سطحی مواجه نشویم. خوشبختانه در ماه رمضان سال گذشته ضیافتی به همت کانون قرآن و عترت دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که علاوه بر ایجاد جو معنوی، موجب شد تا اعضای کانون‌های دانشگاه‌های مختلف نیز آنجا با یکدیگر آشنا شوند و هم‌افزایی و حس تعاونی میان آنها شکل گیرد.

کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌های بین‌المللی ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند. حتی برای عرض اندام بیشتر، کانون‌های قرآن و عترت می‌توانند در تعامل با تشکل‌هایی که ماهیتاً دینی نیستند همکاری داشته باشند و از بستر فراهم شده از سوی آنها فعالیت‌هایی را سامان دهند؛ کمااینکه ما در زمینه آموزش تلاوت، صوت و لحن و تجوید و تدبر در قرآن از بستری که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم انسانی دانشگاه فراهم آورده بود استفاده کردیم.

کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی توجه ویژه‌ای به مجمع عمومی و اعضای خود دارد و در تمامی برنامه‌ها به فراخور از ظرفیت حداکثری اعضای خود استفاده می‌کند. همه باید در همه برنامه‌ها به یک میزان عادلانه درگیر شوند و حتی اگر احساس کنیم فرد یا افرادی از مجموعه به حاشیه رانده شده‌اند در تماسی که با آنها داریم، حتماً مسئولیتی را در جریان برگزاری برنامه‌ها با ایشان محول می‌کنیم.

لزوم مهارت‌افزایی اعضای کانون قرآن و عترت

از جمله دیگر نکات مهم مهارت‌افزایی اعضای کانون‌ها در برگزاری و اجرای کارهای تشکیلاتی است. باید به این مهم توجه و ورود جدی کرد چرا که بسیاری از اعضای کانون‌ها با وجود علاقه‌مندی، چندان مهارتی در زمینه کار تشکیلاتی ندارند که باید تمهیدی اندیشیده شود که ضمن جذب مشارکت و همکاری با آنها، این مهارت‌ها نیز به آنها منتقل شود تا در نهایت به یک خروجی مفید و مشخصی واصل شویم.

فهیمه بهرام زادهفهیمه بهرام‌زاده؛ دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهراء: یک ماه است که مسئولیت کانون این دانشگاه را به عهده گرفتم و کانون قرآن و عترت این دانشگاه پیش از این حدود یک سال دبیر نداشت. خانم اکبری که مسئولیت همه کانون‌های این دانشگاه را به عهده داشتند، طی این مدت زحماتی را متقبل شدند و برخی از مراسم و برنامه‌های مربوط به کانون را برگزار می‌کردند.

از آنجا که تجربه حضور در مسابقات قرآن دانشگاهیان را داشتم به خوبی می‌دانم که دانشجویان عطش زیادی برای دیده شدن دارند و همین میزان که نام و نشانی حتی در شبکه‌های اجتماعی از آنها برده می‌شود، این خود انگیزه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی را فراهم می‌کند. لذا به محض قبول مسئولیت در کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهراء(س) به فکر عضوگیری در کانون بودم و در خلال برگزاری جشنواره رویش دانشجویان، به ویژه در میان دانشجویان جدیدالورود رصد داشتم تا استعدادها را شناسایی کنم و برای برنامه‌های کانون از ظرفیت آنان بهره‌مند شویم. حتی در همان بدو جذب نیرو با آنها وارد مذاکره شدیم تا هر کدام دارای مهارتی در زمینه‌های مورد نظر است در کسوت مربی وارد روند آموزش کانون شود یا اگر نیاز به آموزش و کسب مهارت خاصی دارد، بدون فوت وقت این زمینه فراهم شود.

توجه به زندگی اجتماعی علامه طباطبایی

صحبت از مقام علمی علامه طباطبایی و آثار گرانسنگ ایشان شد که این امر در جای خود نیکوست و پرداختن به آن بسیار ارزشمند است، اما یکی از جذابترین نکات در مورد بزرگان دین که برای دانشجو نیز جذاب است، زندگی اجتماعی آنهاست و تعاملی که با خانواده داشته‌اند که این خود در الگوبرداری به منظور سبک زندگی دینی کمک شایانی خواهد کرد.

کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهراء در جریان برگزاری جشنواره رویش درصدد بود تا مسابقه‌ای را برگزار کند و بعد از همفکری با دوستان به جای پرداخت مستقیم به قرآن مسابقه کارت‌بازی برگزار کنیم به این شکل که آیات قرآن با معانی آنها بر روی کارت‌هایی درج می‌شد و به دنبال آن ضرب‌المثلی کهن از ادبیات غنی ایرانی که محتوایی مرتب با آیه داشت، ارائه شد که اتفاقاً با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شد، چرا که از آن شکل یکنواخت که نسبت به پرداخت مستقیم به قرآن به وجود می‌آید، فاصله گرفتیم. این کانون در زمینه برگزاری محافل انس با قرآن نیز برنامه‌هایی داشته است و با وجود آن که این کانون تنها دو عضو دارد در مسجد دانشگاه محافلی برگزار کردیم که با استقبال نسبی مواجه شد. چون موضوع هم قرآن و عترت است که مباحثی همچون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز در آنها گنجانده شده، استقبال از این برنامه‌ها رو به فزونی است.

 

متین کاظمی نمینمتین کاظمی نمین؛ نائب دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف: باید از ابتکار وزارت علوم که این دو مقوله قرآن و عترت را به عنوان دو ثقلِ از هم جدانشدنی کنار هم قرار دادند و کانون‌ها را مُسمی به این دو ثقل کردند، کمال تشکر را داشته باشم. تا به اینجا صحبت از سایر تشکل‌های موجود در دانشگاه‌ها شد اعم از سیاسی، معرفتی و فرهنگی که حالا یکی از آنها نیز کانون قرآن و عترت است؛ اما صحبت من بر این نکته تأکید دارد که همه این تشکل‌ها در یک جبهه و بحق هستند و نباید نکاتی که ذکر شد لطمه‌ای به آنها بزند و باید استقلال همه تشکل‌ها را در نظر گرفت.

از استماع قرآن غافل نشویم

اشاره به موضوع تلاوت قرآن در آغاز کلاس‌های دانشگاه شد، ولی نباید از این موضوع غافل شویم که صِرف تلاوت قرآن هم برکات خاص خود را دارد کمااینکه سفارش دین مبین اسلام است و از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری، برگزاری محافلی صرف استماع قرآن است که حالا در ادامه آن می‌توان به تدبر، تفسیر و مواردی از این دست نیز توجه کرد.

کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف که من افتخار نائب دبیری آن را دارم و سال گذشته سمت دبیری آن به عهده من بود از سال 71 تأسیس شده است و لذا از جمله قدیمی‌ترین کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی محسوب می‌شود. باید بررسی کرد که این کانون قرآن و عترت چه ارزش افزوده‌ای دارد؟ از جمله نکات مهم صرفنظر از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدتی که در کانون‌ها جاری است، مهمترین نکته جریان‌سازی کانون‌هاست، به این معنی که ماهیت و معرفتی شکل بگیرد که پایه‌گذار آن کانون قرآن و عترت باشد، چرا که این کانون‌ها به دو منبع اصلی هدایت یعنی قرآن و عترت متصل هستند.

براین اساس در بازه زمانی تابستان که وقت بیشتری در اختیار داشتیم با مشاوره یکی از اساتید حوزه معرفت و مبانی تشکیلاتی به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای از امور تربیتی را می‌توان در خود کانون پیاده‌سازی کرد. موردی که ایشان گفت این بود که فرض کنیم همه دانشجویان جذب کانون شدند اما آیا محتوایی که می‌خواهیم به آنها ارائه دهیم و آنها ولع دریافت آن را دارند، محتوای درخوری است؟ اینجا بود که بحث تحول ساختاری در میان اعضای کانون قرآن و عترت پیش آمد اینکه هسته مرکزی کانون خود را باید تقویت کند و در راستای رشد اعضای خود گام بردارد. این رشدیافتگی باید به موازات فعالیت‌های جاری کانون شکل گیرد یعنی هم رشد داده شویم و هم آنچه را که آموختیم در شئون مختلف منتقل کنیم. در مورد کانون قرآن و عترت به نظر می‌رسد که نیاز به یک کار سازمان‌یافته‌تر داریم که البته بخشی از این امر و تحقق آن باز می‌گردد به ظرایف کاری دبیر محترم هر کانون به این معنی که تقسیم کاری صورت گیرد و افراد با توجه به ظرفیت‌ها و مأموریت‌های محوله از همان ابتدا نقش خود را در کانون بدانند و اینگونه نباشد که مقطعی و موسمی به کاری گماشته شوند.

لزوم تدوین طرح و برنامه یک‌ساله برای کانون‌ها 

برای چنین امری نیاز به یک طرح و برنامه یک‌ساله باشد که معمولاً با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود و دوستان مسئول باید با مقابل کردن تقویم و توجه به مناسبت‌های مذهبی از همان ابتدا به فکر برنامه‌ریزی و اینکه می‌خواهند چه کاری را در یک بازه زمانی انجام دهند، باشند. در کانون قرآن و عترت دانشگاه شریف برای این منظور یک کارگروه داریم و برای انجام کار تشکیلاتی باید از نیروی انسانی برخوردار بود که در آن به رشد افراد در حین انجام مسئولیت نیز توجه شود، یعنی وقتی در یک چرخه کاری اموری به فردی که ظرفیت‌سنجی شده است، اعتماد شود تا کار را ولو اینکه با افت و خیز و اشکالاتی روبه‌رو بود، انجام دهد و خود را در حین انجام کار و تجربه‌اندوزی ترمیم کند. این همان جریان‌سازی است که سیر انتقال تجارب را از نسلی به نسل دیگر موجب می‌شود. نظام تنبیه و تشویق در کیفیت‌بخشی به سیر فعالیت‌ها از جمله نکات حائز اهمیت است. مضافاً بر اینکه کانون‌ها باید ارتباط خود را با ادوار کانون و افرادی که اکنون در مقامات بالادستی دانشگاه هستند و شاید دیگر دغدغه دانشجو و اشتغال به تحصیل را نداشته باشند حفظ کنند تا به افق‌های روشنتری در تدوین و تبیین برنامه‌های خود برسند که این امر در راستای توسعه محوری فعالیت‌های کانون طبقه‌بندی می‌شود.

کانون‌های قرآن و عترت ولو اینکه فعالیت‌های خود را متمرکز در فضاهایی همچون مساجد دانشگاه انجام دهند، اما باید تعامل خوبی با سایر تشکل‌های دانشگاهی داشته باشند، مصداق این اتفاق تعاملی است که ما در دانشگاه شریف با هیئت الزهراء این دانشگاه در برگزاری برخی برنامه‌ها داریم و نکته دیگر اینکه نباید به برخی از رویدادها به صرف اینکه شاید در نگاه اول قرآنی نیستند، بی‌تفاوت بود به طور مثال در وقایع امروز غزه که ماهیت آن سیاسی است، در حالی که تشکل قرآنی نیز از دریچه نگاه خود موضوع را می‌تواند واکاوی کند.

مهم است که اثرات فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت به لایه‌های بالای مدیریتی یک دانشگاه نیز سرایت کند، چنانکه ما به مناسبت هفته قرآن و عترت از سوی ریاست محترم دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هفته قرآن و عترت مواجه بودیم و لذا باید در عرصه عمل میان فعالیت‌های قرآن و عترت به عنوان دو ثقل توازنی را برقرار کرد.

از جمله برنامه‌هایی که کانون قرآن و عترت دانشگاه شریف به تقلید از جلسات تلاوت مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد در قبل از انقلاب، دنبال کرده است، جلسه تلاوت و تدبر با حضور حجت‌الاسلام قاسمیان و یک قاری بین‌المللی است که هر هفته سه‌شنبه‌ها در مسجد دانشگاه شکل می‌گیرد و قریب به یک ماه است که این برنامه را آغاز کردیم

توجه به حلقه‌های رفاقتی در جذب دانشجویان به کانون

علاوه بر مجهز شدن به رسانه به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی و اطلاع‌رسانی به موقع مورد دیگری که در جذب دانشجویان به عضویت و شرکت در برنامه‌های کانون‌های قرآن و عترت اهمیت دارد ایجاد حلقه‌های رفاقتی است که موجب اعتمادزایی و اعتمادافزایی می‌شود و تأثیر خود را در جذب حداکثری دانشجویان به این برنامه‌ها خواهد داشت و در یک کلام به اجتماع قلوب مؤمنین ختم می‌شود.

به گزارش ایکنا، احسان خامنوی‌خیابانی؛ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در پایان این نشست و پس از شنیدن نظرات تمامی دانشجویان طی سخنانی گفت: هفته قرآن و عترت دانشگاه را تبریک عرض می‌کنم. از صحبت‌های دوستان نهایت بهره را بردم و برداشتم این است که با مجموعه‌ای دغدغه‌مند نسبت به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم که این خود روحیه و انگیزه مضاعفی به ما می‌دهد که در حد توان خدمت‌رسانی به این عزیزان را در دستور کار قرار دهیم.

نشست کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها

در سال گذشته چند اتفاق در مجموعه کانون‌های قرآن و عترت را شاهد بودیم که نمونه بارز آن کار مشترکی بود که در واکنش به موضوع تأسف بار اهانت به قرآن کریم روی داد و کانون‌ها در یک همگرایی مثال‌زدنی بیانیه مشترکی را صادر کردند و نقطه عطفی در رویدادهای قرآنی دانشگاهی بود که امیدواریم شاهد تکرار این اتفاق تأثیرگذار در ماجرای غزه باشیم که کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف متولی آن است.

در هفته قرآن و عترت طبق روال ابلاغیه را صادر کردیم و مواردی را پیشنهاد دادیم  تا هر یک از کانون‌ها در حد وسع آن را جامه عمل بپوشاند. شروع این هفته اجتماع عظیم حافظان قرآن را در مصلای امام خمینی(ره) داشتیم و البته برگزاری اختتامیه جشنواره پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی را داشتیم که شهر رفسنجان روز سه شنبه این هفته آن را میزبانی کرد.

به زودی نشستی با حضور دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور در قم برگزار خواهیم کرد که امیدواریم نقطه عطفی در برنامه‌ریزی و تبیین برنامه‌های اثرگذار و اثربخش کانون‌های قرآن و عترت از رهگذر ایده‌پردازی از سوی دبیران محترم باشد.

توجه جدی به نهضت روخوانی قرآن در دانشگاه‌ها

بحث نهضت روخوانی از جمله برنامه‌های آتی ما در دانشگاه‌هاست که طی این سال‌ها از این مهم غفلت صورت گرفته و متأسفانه قشر دانشجو نوعاً در این زمینه که ابتدایی‌ترین مرحله برای انس با قرآن باشد، دچار مشکل هستند. در جریان جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان، محوریت برگزاری برنامه‌ها را به خود دانشجویان سپردیم به این معنی دبیر اجرایی این جشنواره در هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی دبیران کانون‌های قرآن و عترت همان دانشگاه بودند که نتایج خوبی هم عایدمان شد، چرا که نسل جوان ایده‌پرداز و نوآور این جشنواره را مدیریت کرد و با توجه به اینکه دبیر اجرایی خود دانشجویان بودند جو اعتماد خوبی شکل گرفت که مشارکت در این جشنواره را به لحاظ آماری تا اندازه زیادی بالا برد.

در جشنواره سی و هشتم که آئین‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود هم از همین شیوه تبعیت خواهیم کرد و با توجه به نتایج درخشانی که از بابت حضور دانشجویان در سمت‌های اجرایی جشنواره گرفتیم، رؤسای دانشگاه یا رئیس جشنواره احکام هر یک از دبیران را به عنوان مسئول اجرایی جشنواره در مرکز دانشگاهی مربوطه صادر خواهند کرد.

این اتفاق را در جریان نمایشگاه قرآن سال گذشته هم تجربه کردیم و در بخش دانشگاهی مدیریت غرفه‌ها را به خود دبیران کانون‌های قرآن و عترت هر دانشگاه سپردیم و نتیجه آن شد که غرفه‌های برتر این دوره از نمایشگاه که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها تقدیر به عمل آمد، همان دانشجویانی بودند که مسئویت غرفه‌های بخش دانشگاهی را عهده‌دار شده بودند که این اتفاق خیلی جدی‌تر در جریان نمایشگاه ماه مبارک که اواخر امسال خواهد بود، پیگیری می‌شود.


گزارش از سجاد دبیریان
انتهای پیام
captcha