نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی برگزار شد + عکس
کد خبر: 4183723
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی برگزار شد + عکس

نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، در نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» که صبح امروز پنجشنبه دوم آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت و خادم‌القرآن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که مطلع آن تلاوت آیاتی از قرآن توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد موسوی درچه‌ای بود، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: روزگاری پیش از این به عنوان مستمع قرآن، بعدها به عنوان شرکت‌کننده رویدادهای قرآنی شرکت کردم و آن زمان هیچگاه چنین تصور نمی‌کردم روزی به عنوان خدمتگزار، مسئولیت یکی از مهم‌ترین نهادهای قرآنی جهان به من واگذار شود.

وی ادامه داد: این مسئله را از آن جهت عرض کردم که در روزگار مستمع و شرکت‌کننده، اتفاقاً یکی از معترض‌ترین افراد به نحوه عملکرد برگزاری رویدادهای قرآنی توسط مسئولان اجرایی بودم اما حال که در این سطح مسئولیتی هستم و از نزدیک در جریان برنامه‌ریزی در مورد اجرای یک رویداد و یا مسابقه قرآنی قرار گفته‌ام، تازه متوجه شده و هستم که برگزاری رویدادهایی در این سطح مثل آنچه که در آن قرار داریم و یا مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم که در آینده نزدیک از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است برگزار شود، چقدر سخت و با موانع و مشکلات فراوانی روبرو است که از این منظر بابت قضاوت‌ها و اعتراضاتی که قبلاً داشتم از مسئولان وقت قرآنی نهایت عذرخواهی را دارم.

سهم بالای مشارکت بانوان در فعالیت‌های قرآنی

مجیدی‌مهر برگزاری رویدادی همچون آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی را یک نیاز ضروری به منظور پاسداشت تلاش چند دهه‌ای بانوانی که همچنان در برگزاری این محافل کوشا هستند، دانست و گفت: براساس آنچه از برنامه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که قرار است از 9تا 18 آذر به میزبانی بجنورد برگزار شود، برداشت کردم، باید به این نکته اعتراف کنم که درصد حضور بانوان در برگزاری فعالیت‌های قرآنی به شکل درصدی به نسبت آقایان 80 به 20 است که این جای قدردانی از ایشان و شکرگزاری به درگاه خدا را دارد.

وی با دعوت از جامعه بانوان قرآنی برای حضور در مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: جامعه بانوان سهم عمده‌ای نیز در چهلمین مسابقان بین‌المللی قرآن کریم که 26 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود را دارند که این امر نیز جای مباهات دارد.

ایران در میان سه کشور برگزارکننده مسابقات قرآن ویژه بانوان

مجیدی‌مهر در پایان سخنان خود گفت: 27 کشور در دنیا در حال برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن هستند که از این میان تنها سه کشور در بخش بانوان نیز مسابقه برگزار می‌کنند که یکی از آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است اما در میان کشورهای برگزارکننده تا سال گذشته ایران با دعوت از 83 کشور، در جایگاه دوم نسبت به جایزه بزرگ دبی قرار داشت که توانسته بود میزبان 87 کشور باشد اما در سال جاری و در جریان مسابقات بین‌المللی امسال، ایران اسلامی رکورد جدیدی در میزبانی را به ثبت رساند و از 105 کشور، قاری و حافظ قرآن در چهلمین دوره این مسابقات خواهد داشت.

سخنران دیگر این همایش آیت‌الله حاج شیخ احمد عابدی، کارشناس قرآن و استاد دانشگاه بود که در ابتدا از برگزاری چنین همایشی تشکر و قدردانی کرد و گفت: بیشترین تأکید من بر دو واژه‌ای که اتفاقاً عنوان این همایش را تشکیل داده یعنی اخلاق و معنویت است که می‌خواهم در این مورد نکاتی را خدمت حضار عرض کنم.

وی ادامه داد: در اصل در علوم معنوی ما علم آداب، اخلاق سیر و سلوک، عرقان نظری و عرفان عملی و حکمت عملی را داریم و وقتی صحبت از اخلاق که جمع خُلق است می‌کنیم منظور وضعیتی است که در وجود انسان پایدار و ثابت باشد و مثلاً اگر انسان بر اثر شرمندگی و خجالت رویش سرخ شد، این امر پایدار نیست و از آن تعبیر به حالت می‌شود و نه خلق.

معنویت در وجود انسان امری ناپیداست

عابدی تصریح کرد: در مورد معنویت هم گفته می‌شود که این سیر و سلوک معنوی و ثبات آن که به خلق و اخلاق تبدیل می‌شود نیاز به ناپیدایی دارد و اگر تظاهر به آن شود، دیگر نمی‌توان نام آن را معنویت گذاشت؛ فرق است میان کسی که در خفا صدقه می‌دهد و آنکه در انظار و برای خودنمایی و ریا اقدام به این کار می‌کند؛ در نتیجه امیدواریم که اخلاق و معنویت با این تعابیری که ارائه شد یعنی یکی ثبات و دیگر ناپیدایی و مخفی بودن در وجود همه ما به ویژه بانوان مبلغ تبدیل به یک رفتار همیشگی شود.

زکیه عبداللهیان، دبیر نخستین همایش نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی در ادامه این مراسم با سپاس از قبول دعوت و حضور بانوان قرآنی در این مراسم گفت: این همایش در امتداد همایش بانوان قرآن‌پژوه که پیش از این، برگزاری 15 دوره از آن را شاهد بودیم، برگزار می‌شود؛ همایشی که در دوره هفتم خود میهمان مقام معظم رهبری و برای نخستین بار 4 هزار بانوی قرآنی میهمان معظم‌ له بودند.

مقابله گُردانی در غزه علیه اسرائیل که همگی حافظ قرآن هستند

وی یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام احمد احمدی، دبیر وقت همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه را گرامی داشت و همچنین به روح مرحوم محمدرضا حکیمی که این همایش را در جهان اسلام بی‌نظیر خوانده بود، درود فرستاد.

وی در ادامه بیان کرد: یادی هم باید بکنیم از مردم مظلوم غزه که طبق آمارها بیشترین حافظان کلام وحی در این شهر قرار دارند و هم‌اکنون یکی از گردان‌هایی که مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی به مقابله برخاسته، همگی نیروهای این گردان حافظ قرآن هستند که به همین دلیل به گردان حفاظ مشهور است.

عبداللهیان ادامه داد: از ماه مبارک رمضان گذشته طرح شناسایی محافل قرآنی تهران آغاز شد و تمامی محافل خانگی و اماکنی که در آن مراسم قرآن‌خوانی برگزار می‌شود توسط دبیران این همایش ثبت شد و تا حد توان برای همه آن‌ها تجهیزات و امکاناتی که در اختیار نداشتند اعم از مجلدات قرآن، رحل و سیستم نور تهیه شد که براین اساس، بالغ بر یک هزار محفل قرآنی و یک هزار و 250 مبلغ که آن‌ها در اختیار دارند، به ثبت نهایی رسید.

بیان عاطفی بهترین راه در تبلیغ و ترویج قرآن

دبیر نخستین آئین نکوداشت تجلیل از بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی تصریح کرد: بیان عاطفی مبلغان بهترین راه در مسیر تبلیغ و ترویج دین و قرآن است به ویژه اینکه بسیاری از این محافل قرآنی متکی به حمایت به هیچ ارگان و نهادی نیستند و به شکلی کاملاً مردمی در حال برگزاری هستند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران بهترین زمینه عملی را طبق فرمایش مقام معظم رهبری برای نهادینه شدن محافل قرآنی پدید آورد و ما امروز اینجا هستیم تا گوشه‌ای از زحمات بانوان فعال در این زمینه را اجر بنهیم.

وی با تشکر از زحمات اصحاب رسانه طی این مدت برای پوشش مناسب رویدادهای منتهی به این همایش گفت: خطاب ما بانوان قرآنی خطاب به جناب اقای دکتر قالیباف؛ رئیس محترم مجلس شورای اسلامی است و خواسته‌ای از ایشان داریم؛ آرزویی که امیدوارم برآورده شود یکی اینکه در آینده نزدیک شاهد برگزاری دوره بعدی این همایش در بارگاه رضوی باشیم و به امید خدا در ادوار آتی، عتبات عالیات میزبان بانوان قرآنی باشد که توقع می‌رود این خواست جامعه بانوان قرآنی در آینده اجابت شود.

بخش دیگری از این مراسم اختصاص به سخنرانی مریم حاج عبدالباقی، حافظ قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه داشت که بیشتر متمرکز بر روی توصیه‌هایی به بانوان مبلغ و محفل‌دار شد.

وی در ابتدا گفت: اهل بهشت به گردشگاه‌هایی وعده داده می‌شوند که مختص به افرادی است که اهل ذکر هستند و جایگاه بالاتر از خورشید را به واسطه این انس پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: از این رو نباید نسبت به برگزاری و رونق مجالس ذکر غافل شویم هر چند که ممکن است در عین حال آنکه محسناتی داشته باشد، دارای آسیب‌هایی نیز هست و یکی از آن آسیب‌ها تبدیل شدن آن‌ها به یک عادت است. ما باید در برگزاری این محافل و مجالس اوج خلوص را داشته باشیم و به دنبال رقابت‌های کاذب نباشیم.

لزوم هم‌افزایی میان محافل قرآنی 

حاج‌عبدالباقی تصریح کرد: هم‌افزایی از جمله نکاتی است که باید محفل‌داران به آن توجه داشته باشند به این معنی که اگر در محله‌ای مجموعه‌ای از کارشناسان و مربیان قرآنی در محافل گوناگون حضور دارند، ارتباطی میان گردانندگان آن محافل شکل گیرد تا از این ظرفیت موجود نهایت استفاده به شکلی عادلانه صورت گیرد.

وی در پایان افزود: باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید که در مواجهه با مردم که از فرهنگ‌های مختلف در محافل حاضر می‌شوند و خاستگاه اجتماعی متفاوتی دارند، باید نهایت حلم، بردباری و مردم‌داری را به خرج دهید که موجب جذب حداکثری آن‌ها در آن محافل شود ضمن آنکه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها هم باید به موقع، دقیق و فراگیر باشد.

سخنران دیگر این مراسم سردار مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف ستادکل نیروهای مسلح بود که به ارتباط قرآن با فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین نژاد‌محمد به نمایندگی از تولیت آستان قدس رضوی ضمن بیان مراتب ارادت تولید این آستان برنامه پرچم‌گردانی گنبد نورانی حضرت امام رضا(ع) را با قرائت زیارت خاصه آن حضرت برگزار کرد. 

در انتهای این مراسم با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با همراهی با برخی از مسئولان و چهره‌های قرآنی و فرهنگی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهیان، احمد مسجدجامعی و زکیه عبداللهیان، دبیر همایش از 20 بانوی پژوهشگر، مبلغ و محفل دار به شرح زیر تجلیل به عمل آمد:

عزت‌السادات میرخانی ـ فریبا علاسوند ـ فهیمه فرهمند‌پور ـ بتول مقراضچی (فلکشاهی) ـ مریم محمودزاده ـ قدسی ملک ـ رضیه‌سادات آستانه ـ آنا ناظری ـ معصومه میری آشتیانی ـ جمیله افروز ـ مریم انبار‌دار ـ زینب ذاکری ـ فرشته کروبی ـ اشرف نیکوحرف تمییز ـ مرضیه ابراهیمی ـ عذرا خلیلی ـ شهربانو سعیدی ـ بتول پورابراهیمی ـ فاطمه اکبری ـ طرلان رجبی

رونمایی از آثار و کتب مرتبط با این همایش نیز بخش دیگری از این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha