اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت + فیلم
کد خبر: 4184941
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا:

اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت + فیلم

سید جعفر رضوی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا محتمل‌ترین سناریوی پیش روی جنگ غزه را تدوام آتش‌بس برای مدت طولانی‌تر به منظور مبادله اسرای بیشتر خواند و گفت: اسرائیل در انتخاب هدف نابودی حماس برای جنگ اشتباه کرد و هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت.

اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت

به گزارش ایکنا، روز ۲۹ نوامبر هر سال یادآور وقایع تلخی مانند صدور قطعنامه تقسیم فلسطین است. این روز همچنین روز اعلام همبستگی با ملت فلسطین و انتخاب فلسطین به عنوان کشور عضو ناظر شورای امنیت سازمان ملل نیز به شمار می‌آید.

جهان همه ساله در ۲۹ نوامبر در گرامیداشت منزلت مردم فلسطین و به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین مراسمی را برپا می‌دارد. ۷۵ سال از اشغال فلسطین گذشته است، اما گویی رنج و آلام مردم فلسطین تمامی ندارد و این ظلم و بی‌عدالتی به‌ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی در مهرماه سال جاری و حمله بی‌امان رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه همچنان ادامه دارد. به همین مناسبت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چهارشنبه، ۸ آذر برابر با ۲۹ نوامبر وبینار بین‌المللی «تروریسم اسرائیل و ناکارآمدی حقوق بین‌الملل بشر» را با حضور تحلیلگران داخلی و خارجی برگزار کرد.

سیدجعفر رضوی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا و جهان اسلام مهمان ویژه در این برنامه بود که با حضور در استدیو مبین ایکنا به سؤالات مجری برنامه پاسخ داد.


بیشتر بخوانید:


رضوی در ابتدا در پاسخ به این سؤال که «حق مقاومت فلسطینیان را در برابر اشغالگری اسرائیل از منظر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟» تصریح کرد: سازمان ملل در سال 1967 یعنی تقریبا 20 سال بعد از قطعنامه 181 که قطعنامه تقسیم خوانده می‌شود، قطعنامه 242 را صادر می‌کند و در آن قطعنامه رسماً اشاره می‌کند که شهر قدس منطقه اشغال شده است.

اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت

وی افزود: بر اساس کنوانسیون ژنو هم هر سرزمینی که اشغال می‌شود، توسط طرف اشغالگر نباید هیچ تغییری در آن ایجاد شود، یعنی این قطعنامه 242 به کنوانسیون ژنو عطف می‌شود. بر اساس همین قطعنامه و کنوانسیون ژنو صهیونیست‌ها حق هیچ گونه تغییری در قدس، کرانه باختری و نوار غزه را نداشته و ندارند. لذا اگر امروز می‌بینیم که برخی کشورهای اتحادیه اروپا با این موضوع مقابله می‌کنند مثلا در گذشته شاهد بودیم که نخست وزیر اسپانیا و نخست وزیر بلژیک با رساندن خود به گذرگاه رفح نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کردند، این انتقادات بر اساس همین حقی است که قطعنامه 241 و کنوانسیون ژنو به رسمیت شناخته است.

رضوی گفت: درباره حق مقاومت هر ملتی که سرزمینش اشغال می‌شود حق دارد از خودش دفاع کند و این موضوع در کنوانسیون ژنو قطعنامه 242 بر آن تاکید شده است. یکی از دلایلی که کشورهای اروپایی با وجود قرار گرفتن در بلوک غرب و همپیمانی با آمریکا اما در این گونه مواقع از رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند، همین حق ملت فلسطین برای دفاع است که در قوانین بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

وی درباره اینکه برخی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی حق رژیم صهیونیستی را در حمله به ملت فلسطین به رسمیت می‌شناسند، گفت: نقطه اتکای آنها مسئله عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل است و می‌گویند همه حقوق بین‌المللی و منشورهای سازمان ملل برای اسرائیل حق ایجاد می‌کند؛ اما واقعیت این است که حتی عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در سال 1949 هم مشروط پذیرفته شد، یعنی دو مرتبه تقاضای آن رد شده و در مرتبه سوم تحت فشار ایالات متحده بر سازمان ملل عضویت رژیم اشغالگر اسرائیل پذیرفته شد.

رضوی بیان کرد: همان زمان سازمان ملل و شورای امنیت تأکید کردند که این عضویت اسرائیل در حالی قطعی می‌شود که رژیم صهیونیستی وضعیت آوارگان فلسطینی و سرزمین‌های فلسطینی را تعیین کند. همان زمان در اسناد سازمان ملل آمده بود که 900 هزار فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی کشته یا کوچانده شدند. رژیم صهیونیستی موظف شده بود که وضعیت این آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه را مشخص کند و وضعیت روستاهایی را هم که اشغال کرده بود مشخص کند اما تا به امروز که 75 سال از اشغالگری اسرائیل در سرزمین فلسطین می‌گذرد هنوز رژیم صهیونیستی این را محقق نکرده است و بلکه وضعیت بدتر هم شد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: ما هنوز شاهد حضور آوارگان فلسطینی در کشورهای سوریه، لبنان و اردن هستیم و بخشی هم به کشورهای اروپایی و آمریکایی رفتند؛ اما کماکان آواره فلسطینی محسوب می‌شوند؛ بنابراین در واقع امر عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل فاقد مشروعیت است، چون آن شرطی را که برای قطعیت عضویتش در سازمان ملل تعیین شده بود عملی نکرده است؛ بنابراین رژیم صهیونیستی از حقی در سرزمین‌های فلسطینی برخوردار نیست حتی اگر بخواهیم این حق را برای آن بنویسیم.

اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت

وی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه «مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1977 روز 29 نوامبر را روز همبستگی با ملت فلسطین معرفی کردند هدف از این امر چه بوده و چه تأثیری در آگاهی افکار عمومی داشته است؟» تصریح کرد: اعلام همبستگی همواره موضوعی است که افکار عمومی را به خود جلب می‌کند و نامگذاری یک روز به نام یک قوم و همبستگی با آن باعث می‌شود برای یک بار در سال هم شده است همه جهان نگاه خود را به سمت یک موضوع  محوری با اهمیت معطوف دارند و این یک نکته مثبت در سازمان ملل است، اما چرا در روزی که قطعنامه 181 سازمان ملل به نام قطعنامه تقسیم تصویب می‌شود با آن همزمان شده این یک شیطنت از سوی آمریکا و همپیمانان آن است که تلاش کردند با این اقدام به این تقسیم رسمیت ببخشند و افکار عمومی متوجه دلیل نامگذاری آن شوند و به دنبال روزی بروند که در آن فلسطین تقسیم شده است.

رضوی با بیان اینکه افکار عمومی در غرب همواره متوجه امور روزمره و مصرفی خودشان هستند، چون در غرب شاهد فرهنگ مصرف‌گرایی هستیم؛ تأکید کرد: اما این نامگذاری برای حداقل یک روز در سال نیز باعث می‌شود که افکار عمومی متوجه مساله فلسطین شوند. در سازمان ملل هم برنامه‌هایی در قالب یکسری تجمع‌ها و نشست‌ها از سوی نمایندگان کشورهاست و گروه‌های حامی فلسطین در صحن‌های سازمان ملل نمایشگاه‌های عکس یا کتابچه‌ها و نشریه‌هایی درباره فلسطین منتشر و توزیع می‌کنند.

سازمان ملل برای اهداف آمریکا تأسیس شد

تحلیلگر مسائل غرب آسیا و جهان اسلام در پاسخ به این سؤال که «نمایندگان رژیم صهیونیستی در کمیته‌های سازمان ملل اسامی عبری برای مکان‌هایی تاریخی برمی‌گزینند و مورد حمایت نهادهای سازمان ملل قرار می‌گیرند درباره همراهی سازمان ملل با این تخلفات اسرائیل نظرتان چست؟» گفت: طبق قطعنامه 241 و کنوانسیون ژنو نامگذاری‌های جدید ممنوع است و باید همان نام‌های قدیمی باقی بمانند اما نهادهای بین‌المللی در حال حاضر یک وجهه ظاهری و یک هدف باطنی دارند. هدف باطنی آنها این است که غرب با استفاده از آنها و فشار بر افکار عمومی به دنبال اهداف خویش است یعنی سازمان ملل از سوی غرب و در رأس آن آمریکا برای تحقق اهداف خودشان تأسیس شده است.

وی افزود: از همین روست که می‌بینیم امثال سازمان ملل وقتی که پای کشورهای جهان سومی می‌رسد مثلا در مورد اعدام مبتنی بر احکام اسلامی دم از حقوق بشر می‌زنند؛ اما نوبت خودشان که می‌رسد حقیقت سازمان ملل روشن می‌شود و می‌بینیم که این سازمان برای تحقق اهداف رژیم صهیونیستی و سازمان ملل تأسیس شده است. فشاری که لابی‌های آمریکایی و صهیونیستی می‌آورند در حقیقت چیزی که خلاف قوانین است و با همه قوانین سازمان ملل در تضاد و تعارض است اجرایی می‌کنند و ابایی ندارند. در هفتم اکتبر مقاومت فلسطین به رهبری حماس عملیات طوفان الاقصی را انجام داد و رژیم صهیونیستی به دنبال آن تجاوز وحشیانه‌ای علیه ملت فلسطین به راه انداخت چه عواملی اسرائیل را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرد؟

اسرائیل در هدف‌گذاری اشتباه کرد

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اولین اشتباهی که مرتکب شد و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله هم خیلی ظریف و دقیق به آن اشاره کردند اشتباهشان در هدف‌گذاری بود، یعنی هدفی را تعریف کردند که بر اساس اصول علمی اشتباه مسلم بود، تصریح کرد: هدف باید قابل دستیابی باشد و نصرالله هم گفت صهیونیست‌ها هدفی را تعیین کردند که غیرقابل دسترسی است و آن نابودی حماس است. ایهود باراک، نخست وزیر سابق و وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی گفت حتی اگر بخواهید همه نیروهای حماس در غزه را از بین ببرد با اندیشه و ایدئولوژی حماس چه می‌کنید، یعنی حماس از بین رفتنی نیست، از همین رو در هدف گذاری اشتباه کردند وقتی هدف اشتباه تعریف کردند هر چقدر هم حمله کردند کاری از پیش نبردند و از همین رو الان شاهد عقب نشینی و تنزل از اهداف هستیم و متوجه اشتباه خود شدند.

رضوی افزود: رژیم صهیونیستی همچنین هزینه‌های بیهوده و سنگینی را متحمل شدند که یکی از آن انهدام قریب به 400 تانک و زرهی ارتش رژیم صهیونیستی بود صهیونیست‌ها بخش قابل توجهی از نیروی ذخیره خود را به خانه فرستادند، زیرا توان تامین دستمزد آنها را نداشتند؛ از همین رو هزینه‌های سنگین جنگ و عقب نشینی  ایالات متحده نوعی تعارض برای اسرائیل ایجاد کرده است. از سوی دیگر صهیونیست‌ها گمان می‌کردند با شروع عملیات زمینی در شمال نوار غزه دستاورهایی خواهند داشت، اما با گذشت دو هفته نتوانستند هیچ اثری از حماس و مقاومت را در آنجا بیابند. سربازان رژیم صهیونیستی هم تعریف می‌کنند که شرایط دو هفته ای عملیات زمینی بدین گونه بود که ما کسی را در میدان نمی‌دیدیم اما ناگهان در کمینی گرفتار می‌شدیم که ضربات مهلکی را وارد می کرد و تلفات می‌دادیم. از همین رو سردرگمی ارتش اسرائیل علت سوم پذیرش آتش بس موقت عقب نشینی از سوی صهیونیست‌ها بود.

سناریوی محتمل‌تر تداوم آتش‌بس و مبادله بیشتر اسراست

رضوی با اشاره به اینکه سه سناریو قابل پیش‌بینی برای آینده نوار غزه محتمل‌تر است تصریح کرد: نخست ادامه آتش‌بس است که قطری‌ها و آمریکایی‌ها هم از آن سخن می‌گویند تا مبادله اسرا هم ادامه یابد و حماس حالا تاکید دارد نظامیان صهیونیست را در ازای آزادی همه اسرای فلسطینی آزاد می‌کند که این امر قابل تحقق است. مقاومت در سال 2011 در ازای آزادی گلعاد شالیت یک هزار اسیر فلسطینی را آزاد کرد اکنون اسرائیل چیزی در حدود 240 اسیر داشته است و در مدت آتش بس شاید 100 نفر آنها آزاد شوند و 140 نفر دیگر که اهمیت آنها بیشتر و نظامی هستند و اسرائیل باید بهای بیشتری برای آزادی آنها بپردازد.

اسرائیل هیچ دستاوردی از جنگ غزه نداشت

رئیس موساد امروز از قطر به سرزمین‌های اشغالی بازگشت و این سفر نشان می‌دهد صحبت‌های جدی برای تعیین تکلیف باقی اسرای اسرائیل مطرح است و گمانه زنی‌هایی مطرح است درباره اینکه احتمالا یا آتش‌بس طولانی شود یا جنگ به پایان برسد.

وی افزود: اما سناریوی دوم که البته ضعیف‌تر است، این است که کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل وعده‌هایی که برای ادامه جنگ داده مجبور باشد برای مدت کوتاهی جنگ را از سر گیرد اما حتی اگر این گزینه محقق شود کم‌ترین اتفاق برای اسرائیل این است که سطح جنگ تنزل پیدا می‌کند یعنی از جنگ همه جانبه با همه ابزارها به درگیری‌‎های مشابه کرانه باختری تبدیل می شود و سپس به مرور از غزه خارج شود.

سناریوی سوم تداوم جنگ و خروج بر اثر فرسایش است؛ اما با توجه به آمارهایی که رژیم صهیونیستی از خسارات خود منتشر می‌کند. مشخص است که به دنبال این سناریو نیست برای مثال روز گذشته بانک میزراهی اسرائیل اعلام کرد که میزان سود سرمایه گذاری در بانک 6.8 درصد در این مدت یک ماه و نیم گذشته کاهش پیدا کرده است و این رقم بالایی از افول برای اقتصاد اسرائیل است و این نشان می‌‎دهد که رژیم صهیونیستی هزینه های جنگ را با ادامه جنگ افزایش دهد.

مراقب گمراه‌سازی رسانه‌ای باشید

رضوی بیان کرد: نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت رژیم صهیونیستی در نقطه ضعف است و غربی‌ها و آمریکایی‌ها آن را درک کردند. اگر بایدن که با نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کرده بود اما به یک باره با شروع جنگ غزه نیز به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند و در دفتر نتانیاهو در ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با وی دیدار می‌کند، نشانه ضعف اسرائیل است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان تصریح کرد: اسرائیل در شرایط ضعف از جنگ روانی و رسانه استفاده می‌کند و از همین رو باید هوشیار بود و فریب نخورد باید به دستاوردهای مقاومت نگریست. رژیم صهیونیستی در هفته اول جنگ اعلام کرد که ما در حال محاصره شهر غزه هستیم؛ اما در واقع اسرائیل دو منطقه بدون جمعیت را گرفته و تا ساحل دریا رفته یعنی کار خاصی نکرده بود و فقط با حضور میدانی افکار عمومی را فریب داده بود از همین رو باید نسبت به گمراه سازی‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها هوشیار بود.

در ادامه دیگر سخنرانان خارجی علی الصاحب، تحلیلگر سیاسی عراق و رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای بغداد، باقر درویش؛ رئیس انجمن حقوق بشر بحرین، امیرالدین جحاف؛ رئیس سازمان حقوق و آزادی بشر یمن، یاسر ابوهین؛ رئیس انجمن رسانه‌های فلسطینی و ایاد ابوناصر، مبارز و آزاده فلسطینی از غزه به صورت ویدئوکنفرانس درباره موضوع این وبینار مطالبی را ایراد کردند.

انتهای پیام
captcha