فلسطین برای نجات از ظلم و اشغالگری به وحدت جهان اسلام نیاز دارد
کد خبر: 4194891
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
مفتی جمهوری تاجیکستان در گفت‌وگو با ایکنا:

فلسطین برای نجات از ظلم و اشغالگری به وحدت جهان اسلام نیاز دارد

سعید مکرم عبدالقادر زاده، مفتی جمهوری تاجیکستان و رئیس مرکز شورای علمای جمهوری تاجیکستان ضمن تأکید بر اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی از سوی هر انسانی با وجدان و فطرت انسانی غیرقابل‌قبول است، تصریح کرد: فلسطین امروز برای نجات از اشغالگری و ظلم و بیداد بیش از هر زمان دیگری به وحدت جهان اسلام نیاز دارد.

به گفته بسیاری جنایت‌های رژیم صهیونیستی نخستین نسل‌کشی جهان است که در عصر شبکه‌های اجتماعی و در برابر دیدگان جهانیان به وقوع پیوست و شگفت آنکه با وجود این جنایت عریان و کشتار زنان و کودکان، دولت‌های غربی که همیشه مدعی حمایت از حقوق بشر بوده و با این دستاویز حتی حمله نظامی به برخی کشورها را نیز توجیه می‌کردند، در برابر این نقض آشکار حقوق بشر بنیادی سکوت پیشه کردند و شگفت‌تر آنکه با وجود تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب قطع‌نامه اتحاد برای صلح با اکثریت قاطع، هیچ اقدام عملی و ملموس در برابر این جنایت‌ها صورت نگرفته است. رژیم صهیونیستی نیز پا را فراتر گذاشته و مشروعیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نیز رد کرد.

 در همین ارتباط خبرگزاری ایکنا گفت‌و‌گویی با سعید مکرم عبدالقادر زاده، مفتی جمهوری تاجیکستان و رئیس مرکز شورای علمای جمهوری تاجیکستان انجام داد. از نظر وی راه مقابله به این ستمگری علیه فلسطین و همچنین مسلمانان در دیگر کشورهای جهان، اتحاد مسلمانان با وجود تفاوت مذاهب است. از نظر او وحدت اسلامی منجر به قدرتی خواهد شد که از نظر اخلاقی افسارگسیخته نیست و غیرمسلمانان نیز می‌توانند در پرتو آن جهان بهتری را تجربه کنند. مشروح این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ از نظر شما واکنش جهان از منظر اخلاق و وجدان بشری به وضعیت کنونی در نوار غزه چگونه باید باشد؟

به نام خداوند بی‌نهایت بخشنده و مهربان. در ابتدا باید گفت تمام مردم جهان از هر قوم، گروه، دین و به‌ویژه تمام امت اسلامی با وجود اختلاف در زبان، مذهب، عقیده و رویه، ظلم را انکار می‌کنند. هر انسانی که شعور، وجدان و فهم دارد ظلم و اشغالگری را نمی‌پذیرد و آن را انکار می‌کند چرا که با طبیعت انسانی مخالف است. لذا هر که امروز ظلم کنونی در نوار غزه را توجیه و آن را روا می‌داند، از طبیعت انسانی و فطرت سلیم خود به دور افتاده است.

ایکنا ـ چرا جهان اسلام تاکنون اقدام مؤثری نداشته است؟

درباره وضعیت کنونی فلسطینی‌ها و در دیگر مناطقی که بر مسلمانان ظلم و ستم می‌شود من عامل اساسی آن را در ضعف امت اسلامی می‌دانم که ناشی از اختلاف و تفرقه میان آن‌هاست. همان‌طور که رئیس‌جمهور ایران اخیراً در کنفرانس تهران گفتند کاملاً منطقی است. اگر امت اسلامی با تمام اختلافات موجود در میان مذاهب، اتفاق نظر داشته باشند و همدیگر را حمایت کنند در گوشه و کنار دنیا هیچ ظلمی علیه مسلمانان نمی‌شود، چون مسلمانان در این حالت قدرت زیادی خواهند داشت اما امروز متأسفانه اختلافات سیاسی و بعضی نزاع‌ها میان امت اسلامی وجود دارد.

لذا قدرت‌های شر و بدخواه از این اختلاف سوءاستفاده می‌کنند و بر امت اسلامی و به ویژه گروهی از مسلمانان ظلم و ستم کرده و رنج زیادی بر آنها تحمیل می‌کنند. با این حال در واقعیت نمی‌دانم آیا روزی این آرزوی من تحقق می‌یابد، اما امیدوارم امت اسلامی به خود بیایید و ملت‌ها همدیگر را دستگیری و حمایت کنند در نتیجه اتحاد و همبستگی به وجود می‌آید.

این در حالی است که می‌توان گفت که امت اسلامی از نظر عقاید خود شاید تنها در پنج درصد اختلاف نظر داشته باشند و نودوپنج درصد باقی همه اتفاق رأی و عقاید مشترک است. قرآن، قبله و پیامبر آنها نیز یکی است. اگرچه نمی‌توان انکار کرد مسلمانان درباره مسائل جزئی اختلاف‌نظر دارند اما از سوی بدخواهان و ناآگاهان این اختلافات بسیار بزرگ نشان داده شده و امروز ما همه از پیامدهای چنین اختلافاتی در رنج هستیم.

چنانچه شاهد توهین به قرآن و پیامبر(ص) و انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) هستیم. اگر مسلمانان متحد باشند هیچ‌کس جرئت نمی‌کند به مقدسات مسلمانان توهین کند و این بدبختی‌ها از عدم اتفاق و اتحاد مسلمانان است اگر مسلمانان متحد بودند و قدرت واحدی داشتند کسی نمی‌توانست این‌گونه به مسلمانان اهانت کند.

ایکنا ـ نقش علما و روحانیان مسلمان در غلبه بر این مشکلات چیست؟

علما و روحانیان که خدمتگزاران اسلام هستند و از سویی سیاستمداران و جامعه‌شناسان باید روی این موضوع کار کنند تا امت اسلامی با وجود اختلاف‌نظر، راه اتحاد و همبستگی را پیش بگیرد، چرا که وجود اختلاف در میان انسان‌ها امری عادی است. هیچ جامعه انسانی بدون اختلاف‌نظر وجود ندارد؛ اما با در نظر داشت این اختلافات باید از همدیگر دفاع کرده و متحد باشیم. این اتحاد منجر به قدرت مسلمانان می‌شود، اما این قدرت جنبه‌ای اخلاقی خواهد داشت و به معنای ستم به دیگران نخواهد بود. در این حالت حتی غیرمسلمانان نیز زندگی بهتری داشته و در سایه عدل و انصاف همزیستی خواهند داشت و شفقت و رأفت در جهان حکم‌فرما خواهد بود.

ایکنا ـ سیر اندیشه‌های اسلامی مبتنی بر مقابله با تفرقه‌ها در جهان اسلام در تاجیکستان و کشورهای همسایه چگونه بوده است؟

به صراحت باید گفت که در دوران سابق در زمان سیطره اتحاد شوروی و دولت کمونیست، این اتحاد، مانع رسیدن آراء و آموزه‌های انقلاب اسلامی به مسلمانان در این جمهوری‌ها می‌شد. لذا می‌توان گفت سخن از انقلاب اسلامی، امام خمینی و اندیشه‌های مبتنی بر وحدت مسلمانان با وجود اختلاف‌نظرها بسیار کم و نادر بود؛ اما از منظر اندیشه اسلامی می‌توان گفت، دعوت امام خمینی(ره) و دیگر شخصیت‌های اسلامی به برادری، اخوت و وحدت، اقدامی نیک و آموزه‌ای مبتنی بر قرآن کریم است چنانچه در آیه 92 سوره مبارکه انبیاء به صراحت می‌فرماید: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ». لذا با توجه به این آیه مبارکه می‌توان گفت مسلمانان امت واحدی هستند و باید با وجود تمام اختلافات در ایمان و عقیده خویش، متحد باشند.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha