به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز یکشنبه اول بهمن در سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.
طریفی حسینی در نشستی خبری اظهار کرد: آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی، سومین آزمون استخدامی بود که وزارت آموزش و پرورش در ۲۱ مهر امسال برگزار کرد.
وی ادامه داد: در این آزمون فقط افرادی میتوانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی را دارا بودند. تعداد فارغالتحصیلان این رشتهها در کشور کم است از این رو دو هزار و ۴۱۶ نفر در این آزمون ثبتنام کردند که از این بین هزار و ۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند. از این تعداد طی فرایندی چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی آموزش معلولین مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن صادر میشود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم خواهد شد. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشي این افراد به صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام میشود.
طریفی حسینی با بیان اینکه با توجه به خالی ماندن ردیفهای استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولین به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده میشود، گفت: با هماهنگی با معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم. در مرحله تکمیل ظرفیت بعضاً افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسانند، این شرایط برایشان فراهم میشود. تا قبل از پایان سال مرحله تکمیل ظرفیت را تعيين تکلیف میکنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: حدود ۸۱۹ مرکز جامع در اکثر مناطق آموزشی کشور وجود دارد و در اکثر مناطق حداقل یک واحد آموزشی وجود دارد و با جذب نیروی انسانی جدیدی که انجام شده، در مناطقی که واحد آموزشی وجود ندارد مراکز آموزشی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: شرایط پذیرش نوآموزان پیشدبستانی در این مراکز امکانپذیر شده است و نوآموزانی که دارای اختلال تشخیص داده شوند با رویکرد تشخیص و مداخله به هنگام میتوانند به صورت رایگان در این مراکز تحصیل کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: بعد از تشخیص دانشآموزان استثنایی، باید تعیین شود که آنها در مدرسه عادی یا استثنایی تحصیل کنند و کمیته جایدهی آموزشی در مراکز جامع ایجاد شده تا جایدهی آموزشی را انتخاب کنند. بعد از جایدهی برنامه آموزشی برای هر فرد طراحی میشود تا از سطح خدمات آموزشی و توانبخشی برخوردار شوند.
وی ادامه داد: در کنار این کمیته، نظام ارجاع هم ایجاد شده و بعد از غربالگری اولیه، دانشآموزانی که اختلالات ویژه دارند به مراکز جامع ارجاع داده میشوند تا برای آنها تصمیمگیری شود. معلمان ابتدایی برای این امر آموزش داده شدهاند تا بتوانند در کلاس خود مداخله به هنگام داشته باشند.
طریفی حسینی در رابطه با خدماتی که به دانشآموزان استثنایی ارائه میشود، گفت: طی مکاتباتی که با سازمان نوسازی مدارس کشور و خیرین مدرسهساز داشتیم، قرار شد تا امسال سازمان نوسازی مدارس کشور 450 مدرسه و خیرین مدرسهساز ۳۰۰ مدرسه را مناسبسازی کنند. معلمان مدارس عادی میتوانند در مدارس استثنایی حضور پیدا کنند تا مهارتهایی که لازم است را یاد بگیرند و بتوانند با برخی از دانشآموزان با مشکلات ویژه که در مدرسه عادی حضور دارند کار کنند.
وی تأکید کرد: در تلاشیم خدمات آموزشی باکیفیتی با توجه به معلولیتی که هر فرد دارد ارائه شود. از سال گذشته ارائه خدمت در دوره پیشدبستانی شروع شده است و برای مناطق صعبالعبور و دورافتاده نیز در مدارس عادی امکان حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.
طریفی حسینی با بیان اینکه دو رشته امور خدمات عمومی و موسیقی را طراحی کردیم و از سال آینده در مدارس آموزش داده خواهد شد، گفت: آموزش رشتههای فنی و مهارتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است و تلاش کردیم در توسعه مدارس کارودانش خاص رشتههای جدید ایجاد کنیم. توانستیم در هنرستانها ۸۰ رشته جدید ایجاد و در اول متوسطه پیش حرفهای برای دانشآموزان کمتوانی ذهنی ۵۸ کد رشته تعیین کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در مدارس اتاقهای توانبخشی ایجاد شده و برای نابینایان اتاقهای ویژهای طراحی شده تا با فضای تخصصی و تجهیزات لازم به نیازهای ویژه آنها رسیدگی و کمک شود.
وی در رابطه با معاونت پرورش مدارس استثنایی بیان کرد: حوزه پرورشی و تربیتبدنی برای ما اولویت دارد و امسال به صورت فراگیر امکانی را فراهم کردیم که جذب مربی پرورشی در مدارس استثنایی فراهم باشد که تا پیش از این چنین امکانی وجود نداشت. حدود سه میلیارد از منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اختصاص یافت تا ۴۳۰ نمازخانه در مدارس تجهیز شود. همچنین برنامههای مسابقات ورزشی و اردوها طراحی شده و در حال اجرا است.
طریفی حسینی در رابطه با سرویس ایابوذهاب دانشآموزان استثنایی بیان کرد: طی تعاملی که با دستگاههای مختلف انجام شد، شهرداریهای سطح کشور متعهد شدند تا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به مدارس استثنایی کمک کنند که حدود ۵۳ میلیارد تومان از این تعهد محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی باقی تعهدات خود را ادا کنند. در شهر تهران حدود ۳۵ میلیارد تومان شهرداری تهران به مدارس استثنایی کشور کمک کرده است. بسیاری از شهرداریها علاوه بر کمک نقدی برای سرویس دانشآموزان با نیازهای ویژه، وسایل نقلیه در اختیار مدارس گذاشتهاند.
وی در رابطه با پروژههای در حال ساخت برای مدارس استثنایی، گفت: ۱۱۹ پروژه در حال ساخت در کل کشور وجود دارد که امیدواریم بخشی از این پروژهها تا پایان سال مورد بهرهبرداری واقع شود. امسال اولین همایش بینالمللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه در اول و دوم اسفندماه برگزار میشود. این همایش به برنامههای درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه میپردازد.
انتهای پیام